Rønningen Skrevet 14. september 2011 #1 Skrevet 14. september 2011 Heihei, trenger litt hjelp her! Skal ha jentefest med mat osv... Skal ha elgbiff med fløtepoteter, grønnsaker, peppersaus og bernesaus.. Meeeen, spørsmålet er: Hvordan få en god og saftig biff like varm til alle på en gang? Blir ca 20 stk Og hvis noen har forslag til en veldig god dessert, med oppskrift, så rop ut ;D
Gjest Cuntzilla Skrevet 14. september 2011 #2 Skrevet 14. september 2011 (endret) Ehh.. sleng alt kjøttet i ovnen samtidig? Eller er det jeg som har misforstått noe i spørsmålet nå? Jeg er ikke noen mesterkokk jeg altså, men sånn praktisk sett så bør det vel være plass til alle indrefiletene i ovnen og da er de jo varme om man tar dem ut samtidig og lar dem hvile samtidig og skjærer dem opp samtidig (tips: elektrisk kniv - noe ingen tror de trenger, før de får en og ikke skjønner hvordan de har overlevd uten). Endret 14. september 2011 av Cuntzilla
Rønningen Skrevet 14. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 14. september 2011 Ehh.. sleng alt kjøttet i ovnen samtidig? Eller er det jeg som har misforstått noe i spørsmålet nå? Jeg er ikke noen mesterkokk jeg altså, men sånn praktisk sett så bør det vel være plass til alle indrefiletene i ovnen og da er de jo varme om man tar dem ut samtidig og lar dem hvile samtidig og skjærer dem opp samtidig (tips: elektrisk kniv - noe ingen tror de trenger, før de får en og ikke skjønner hvordan de har overlevd uten). Hvor lenge skal den stå i ovnen og på hvilke grad? Lønner det seg å steke hele fileten eller skjære den opp først? Tilbredning?
Gjest Lille-pus Skrevet 14. september 2011 #4 Skrevet 14. september 2011 Elgfileten bør du helsteke når du skal servere såpass mange mennesker. Rens fileten og brun den raskt i pannen før du steker den ferdig i ovnen. Bruk gjerne metodikken og temperaturene du finner her
Rødtoppen86 Skrevet 14. september 2011 #5 Skrevet 14. september 2011 Brun biffene i to-tre minutt i stekepannen og sleng dem i stekovnen i 5-10 minutter. Alt ettersom hvor godt stekt de skal være.
andrea90 Skrevet 14. september 2011 #6 Skrevet 14. september 2011 Jeg har testet. Stek de fort på sterk varme. Så de blir behagelig brune. Legg de i en stekepose. Sett ovenen på 80 grader. La de ligge der å kose seg, til dere skal spise. De kan ligge der i timer. Blir bare mørere da. Ha noen dråper soya saus i posen. det frisker opp. Jordbær å vin er fin dessert.
matentusiasten Skrevet 15. september 2011 #7 Skrevet 15. september 2011 Dropp pose, ellers enig med Andrea som er født i 90. Brun de på sterk varme. Sett i ovnen på 50-80 grader (ovntermometeret er ikke alltid pålitelig). Bruk steketermometer og tilpass varmen. Det vil si, hvis biffen kommer opp i 58 grader, så skru ned temperaturen på ovnen til rundt 60 grader, eller der du merker at kjernetemperaturen i biffen ligger stabilt i underkant av 60 grader. Her må du se an ovnen din. Her kan de, som beskrevet over, stå lenge. Faktisk må de stå en stund før de blir klare. Det fineste her hadde jo vært om du hadde hele steker da. Bruk hele fileter, entrecote eller mørbrad.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå