Gå til innhold

Går fortstatt ned...


Smores

Anbefalte innlegg

Hei! Som noen av dere vet, har jeg hatt en slankeperiode. I utgangspunktet var jeg ferdig for noen uker siden. Har begynt i det små å spise mer "normalt" igjen, f.eks brød og melk. Likevel går jeg ned i vekt. Veide meg i dag, var nede i 47,5 kg. Jeg er bare 153 cm høy, så er innenfor BMI'en. Jeg har også mistet mange kg på overkroppen, har fremdeles rumpe og lår.

Jeg spiser nok for lite i forhold til det jeg bør gjøre, men jeg er så redd for å gå opp i vekt igjen! Har i de siste årene svingt veldig i vekten, alt i fra 56 kg, og ned til 51. Har ikke vært under 50 kg før. Har slike griller i hodet, som at hvis jeg tar meg den ekstra skiven med brunost, eller har en pølsemiddag midt i uken så går jeg opp i vekt. Innerst inne vet jeg jo at det ikke er tilfelle. Men når man har levd på knekkebrød og vann i nesten 4 mnd, og sett resultater, er det vanskelig å omstille seg.

Har dere noen råd?

Kan jo kort ramse opp en vanlig dag for meg.

Frokost: Havregryn med lettmelk og kanel + en frukt.

Lunsj: 3 rugsprø med cottage cheese og skinke. Av og til en frukt og.

Middag: Det jeg får servert hjemme. Som regel sunn mat (fisk, kylling, rent kjøtt) med poteter eller ris til. Spiser også salat og agurk.

Kvelds: 1 rugsprø og 1 skive grovbrød (eller 2 rugsprø/2 skiver hvis jeg er ekstra sulten.) med cottage cheese og skinke.

Kvelds 2: Frukt.

Jobber skift, så de dagene jeg begynner sent, blir det ikke lunsj. Står opp tolv, spiser frokost, for så middag rundt fire.

Jeg følger også et spisemønster, må liksom spise kl 8, 12, 16/17, 20 og frukt før jeg legger meg. Det funker, men er litt slitsomt og, vil gjerne spise når jeg føler for det. Men det er akkurat som om jeg må ha det strukturert for å ha "kontroll" over matinntaket.

Jeg kan heller ikke unne meg noe ekstra godt i hverdagen. F.eks hadde moren min laget boller, men jeg klarer liksom ikke å spise det midt i uken, må vente til lørdag da jeg har kosedag. Veldig slitsomt :( For jeg vet at hvis jeg hadde tatt den bollen, hadde jeg gått rundt og følt at jeg måtte kutte ned på andre måltider for å passe på det daglige kaloriinntaket.

Kan dere hjelpe meg litt? :)

Endret av Smores
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det du egentlig vil? Gå mer ned i vekt eller holde den vekten du har nå? Vær forsiktig så du ikke utvikler en spiseforstyrrelse. For meg virker det som du er godt på vei allerde...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg sååå godt igjen! Gikk ned 22 kg iløpet av 1 år( 2år siden) og når jeg skulle slutte å gå ned, ble det altfor vanskelig. Man blir så redd og tenker på mat hele tiden.

Jeg ga litt f en periode, og spiste sunt men litt for mye, la på meg ca 4 kg. Fikk panikk igjen, og nå har jeg igjen slanket meg siden mai..It just never stops! :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må øve deg på dette. På samme måte som det krever pågangsmot for å slanke seg, krever det styrke for å gå tilbake til et mer normalt liv.

Noen tar dette lett, andre trenger fastere rammer. Du får vurdere om dette rådet passer for deg:

Sett deg som mål å ha to kosedager pr. uke. Den ene er fast (lørdag) den andre tar du når det dukker opp noe. Du bør sannsynligvis også spise litt større porsjoner. Se hva de andre spiser.

Hvis du har spist mer søtsaker enn planen, må du aldri kutte ut vanlig mat. Tenk heller at det går bra for denne gang, og øv deg på å finne ut hvor mye akkurat du kan spise.

Til slutt: Du vet nå at du er superflink på å slanke deg. Hvis du skulle legge på deg, er det ikke vanskelig for deg å ta det av igjen. Det er altså ikke farlig om vekta går litt opp. Det som er farlig er hvis livet ditt styres av frykten for at vekta går opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, når mammaen din har bakt boller (så fremt dette er noe som skjer av og til) så kan du spise det med god samvittighet. Her må du jobbe med tankemønsteret ditt (men jeg har dessverre ingen gode råd for hvordan).

Når det gjelder hverdagskostholdet ditt, så må du jo nødvendigvis legge til litt mer mat for å ikke gå ned mer i vekt. Jeg synes at du spiser for lite sunt fett. Noen små endringer kan gjøre kostholdet ditt sunnere, samtidig som det kalorimessing får deg opp i likevekt. Du spiser f.eks. veldig magert pålegg, og kan med fordel bytte ut noe av det med f.eks. makrell i tomat eller laks. Avocado inneholder også mye av det gode fettet, og er nydelig sammen med skinke på skiva. Noen nøtter/mandler som mellommåltid er også et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg sååå godt igjen! Gikk ned 22 kg iløpet av 1 år( 2år siden) og når jeg skulle slutte å gå ned, ble det altfor vanskelig. Man blir så redd og tenker på mat hele tiden.

Jeg ga litt f en periode, og spiste sunt men litt for mye, la på meg ca 4 kg. Fikk panikk igjen, og nå har jeg igjen slanket meg siden mai..It just never stops! :sukk:

Hm ja, er nettopp dette jeg ikke ønsker skal skje :( Men jeg skal prøve så godt jeg kan å spise litt mer "det jeg har lyst på", uten å tenke for mye på om jeg kan gå opp i vekt av dette. Tenker da på mat, ikke godteri. Men det er det å finne balansen som er så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm ja, er nettopp dette jeg ikke ønsker skal skje :( Men jeg skal prøve så godt jeg kan å spise litt mer "det jeg har lyst på", uten å tenke for mye på om jeg kan gå opp i vekt av dette. Tenker da på mat, ikke godteri. Men det er det å finne balansen som er så vanskelig.

Husk at rett etter endt slankekur vil kroppen gjøre alt for å legge på seg igjen da den vil tilbake til slik den var....det tar 3 mnd. å stabilisere den nye vekten; så i den perioden er det viktig å holde kaloriinntaket nøyaktig på det du trenger for å gå verken opp eller ned akkurat nå. Etter de 3 mnd er omme vil du letter kunne skeie ut uten at det gir særlig utslag på vekta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...