Gå til innhold

Sitter helt fast på en oppgave om streaming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skrive en oppgave der jeg presenterer mulige begrensninger man kan komme borti, hvis man skulle startet et firma som streamet film over internett. Både juridiske og tekniske.

Jeg finner det vanskelig å komme på noe fornuftig, iallefall på tekniske begrensninger.

Juridisk så kan det jo være at de som produserer filmene vil tjene mindre hvis filmene er tilgjengelig på nett. Riktignok må de få en viss prosentandel av inntektene, men spørsmålet blir da om de taper mer enn de tjener på det, i og med at færre vil kjøpe filmene i butikken.

Så er det vel en del om copyright, men hvis firmaet som lager denne streamingtjenesten har kjøpt rettighetene, eller fått tillatelse på annen måte, så er det vel greit?

Hadde vært utrolig takknemlig for noen innspill, hva som helst som kanskje setter hjernen min litt igang igjen, for nå står jeg helt fast >.<

Skrevet

Vet ikke heeelt om det er slike ting det spørres om, men under tekniske begrensninger tenker jeg f.eks..

- Må kunden ha installert noen spesiell programvare? Hva skjer hvis kunden ikke har nødvendig programvare?

Skrevet

Det finnes en del tekniske begrensninger. Litt avhengig av hvordan det er tenkt å fungere, så må antageligvis filmene være av høy kvalitet, noe som betyr store filer. Det igjen stiller krav til lagrinsplass og båndbredde. Dette er i realiteten ingen begrensning, så lenge man som leverandør av tjenesten kan betale for lagring og båndbredde.

På kundesiden vil det være litt verre, begrensningene består der i hovedsak av båndbredde, det er slettes ikke sikkert at alle kan streame film i høy kvalitet. Ikke uten tekniske løsninger som gjør det mulig å bufre filmen underveis. Det vil likevel være begrenset av båndbredde.

Hva man bruker for å spille av streamingen med vil også være av betydning, det må kunne brukes av alle plattformer og ikke bare f.eks. windows.

Skrevet

Vet ikke heeelt om det er slike ting det spørres om, men under tekniske begrensninger tenker jeg f.eks..

- Må kunden ha installert noen spesiell programvare? Hva skjer hvis kunden ikke har nødvendig programvare?

TS her.

Ikke dumme forslag, tusen takk! Jeg har en tendens til å gjøre ting litt mer komplisert enn de trenger å være ser jeg nå, det kan jo faktisk være så enkelt :gjeiper:

Skrevet

Det finnes en del tekniske begrensninger. Litt avhengig av hvordan det er tenkt å fungere, så må antageligvis filmene være av høy kvalitet, noe som betyr store filer. Det igjen stiller krav til lagrinsplass og båndbredde. Dette er i realiteten ingen begrensning, så lenge man som leverandør av tjenesten kan betale for lagring og båndbredde.

På kundesiden vil det være litt verre, begrensningene består der i hovedsak av båndbredde, det er slettes ikke sikkert at alle kan streame film i høy kvalitet. Ikke uten tekniske løsninger som gjør det mulig å bufre filmen underveis. Det vil likevel være begrenset av båndbredde.

Hva man bruker for å spille av streamingen med vil også være av betydning, det må kunne brukes av alle plattformer og ikke bare f.eks. windows.

TS her.

Tusen takk til deg også, som sagt, jeg gjør ting for komplisert, så det var veldig godt å få noen innspill. Av en eller annen grunn så så jeg for meg at tekniske begrensninger måtte være noe annet, men dere har jo helt rett! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...