ninuska_ Skrevet 15. september 2011 Forfatter #21 Skrevet 15. september 2011 (endret) Jeg må få tak i en liten sprayflaske. Jeg har en liten mistanke om at det ikke kommer til å fungere, siden han er veldig glad i vann, men det er verdt å prøve. Nå har jeg tatt han ned fra bordet for femtende gang mens han iherdig prøver å stjele kjeksen jeg spiser på, og nå lar jeg han bare titte ned i tekoppen min for da er han ihvertfall rolig og kommer ikke med klagende mjau. Kanskje han har bestemt seg for å være ekstra rampete siden jeg ikke har lekt nok med han hver dag denne uka. Han har skjønt at bordet er off-limits, så iblant setter han seg på PCen når den er lukket, pent med alle potene innenfor PCen med et blikk som sier "PCen er ikke en del av bordet, dumma" Endret 15. september 2011 av ninuska_
skruf Skrevet 15. september 2011 #22 Skrevet 15. september 2011 Jeg og bruker spruteflaske med vann.....nå så trenger jeg bare å riste på flasken før hun hopper ned. Men gjett om hun tester da! Kikker på meg og tar labben på bordet. Hvis hun gjør det og jeg sitter i sofaen holder det med et skarpt PSSSSSST fra meg, da hopper hun ned på gulvet. Kjøkkenbordet har jeg gitt opp Dvs hun bruker å ligge i vinduskarmen om natta, og da er kjøkkenbordet en naturlig vei for å komme seg oppi vinduet (har henne på kjøkkenet om natta, da badet er pittelite og har varmekabler som kan bli for varmt for en liten kropp). Tydelig at hun tar seg store friheter på kjøkkenet når hun er alene, har funnet både kokebøker og brødkurv på gulvet om morgenen. Ang vannflaska så blir den og brukt mot herjing av planter og graving i blomsterpottene (har hatt på GetOf, men det bryr hun seg ikke om). Likedan så elsker hun å klatre i den gamle strietapeten på kontoret, har ei fart uten sidestykke og klatrer sidelengs oppunder taket..... lite rist på vannflaska, så hopper hun ned! Hun er ikke blitt redd vann iallefall....etter at vi har dusjet om morgenen, så elsker hun å være inni dusjkabinettet mens det fortsatt er litt vått på gulvet. Sitter å plasker med poten. Og jeg har ofte funnet henne i kjøkkenvasken. Kattefrøkena vår er 18 uker.
Angelheart2 Skrevet 15. september 2011 #23 Skrevet 15. september 2011 Jeg brukte også spruteflaske med vann. Eneste som funker, og de lærer veldig fort.. Etter en liten stund begynte katten min å teste meg, han satt i sofaen og løftet den ene poten mot bordet. Deretter kikket han bort på meg, og da var det nok å strekke armen mot der flaska sto, så forsvant han i ca 100 km/t bortover gulvet:) Dette skriver jeg under på. Både den forrige katten vi hadde og den nye vi har fått nå har kjemperespekt for spruteflaska. Tror kun jeg har måtte bruke den 3-4 ganger, jeg. Nå er det nok at flaska står ved siden av sofaen så går ikke lillepus på bordet.
Minya Skrevet 16. september 2011 #24 Skrevet 16. september 2011 En ting som fungerer som bare pokker når vannflaska ikke er nok er aluminiumsfolie. Katta vår har plass i den minste sofaen, men noen ganger bestemmer hun seg for å ligge i den store sofaen, sikkert fordi det lukter av oss der da det er der vi sitter når vi ser på TV. Etter mye om og men, fant jeg på å legge aluminiumsfolie der, for å se om det hjalp. Jeg satt ved pc'en og hørte KISH-dunk. Kom ut til sofaen, så potespor som hadde snudd i luften, og pus lå under sofaen og sutret. Aldri vært i den store sofaen siden XD Legg gjerne et teppe under folien på bordet, det gir mer utslag når kattepotene synker ned i det fremmede materialet i tillegg til lyden. Lykke til!
ninuska_ Skrevet 16. september 2011 Forfatter #25 Skrevet 16. september 2011 Jeg føler pus er litt sær, siden han leker med aluminiumsfolie og elsker at det knitrer Jeg skal prøve vannflaske når jeg orker å få tak i det, men nå har han begynt å gå opp på kommoden for å barbere plantene mine. Men han hopper ned raskt når jeg hever stemmen og spør om han får lov til det. Lurer på hvorfor det ikke funker med kaffebordet!
FantasDick Skrevet 17. september 2011 #26 Skrevet 17. september 2011 Jeg ville ikke sprutet vann/kjeftet på katten, men bare løftet den ned fra bordet, gang på gang. HVER gang. Konsekvent. TS sier hun har prøvd dette "trikset", men sier samtidig at katten får sitte på laptopen (som står på bordet?) - det er ikke konsekvent. Du må fjerne katten fra det ulovlige HVER gang den prøver seg. Ofte tar det lang tid, men det vil som regel være veldig verdt det! Hopper katten opp på bordet, løfter du den ned. Hopper den opp igjen løfter du den ned igjen. Hopper den opp med engang du har satt den ned på gulvet får du bare stå ved siden av bordet klar til å løfte ned helt til den skjønner tegninga. Så gjentar du kanskje det hele etter 5 minutter når katten prøver seg igjen.
ninuska_ Skrevet 17. september 2011 Forfatter #27 Skrevet 17. september 2011 (endret) Nei, han får ikke ligge på PCen, men jeg sa det som et eksempel for det viser at han skjønner at han ikke får lov å røre selve bordet, men det betyr ikke at han ikke hopper opp. Jeg har gitt opp på å ta han ned hver gang han hopper opp, for han hopper opp ca. hver gang man setter han ned, skal han på bordet. Med et klagende mjau. Og da bryr han seg tydeligvis ikke noe om at han blir bært ned hundre ganger. Han går ikke lei.. men det gjør jeg. For etter godt over en times tid, så har jeg ikke hatt ork til å se hvor lenge han gidder å holde på. Det er nesten så jeg bare ignorere han, for det virker jo som han gjør det fordi han får oppmerksomhet. Han jeg bor med kan ikke fatte at katten hopper opp igjen så mange ganger. Da må det "sterkere" midler til Endret 17. september 2011 av ninuska_
Brunhilde Skrevet 17. september 2011 #28 Skrevet 17. september 2011 Kjøp deg en spruteflaske, du. Det er ofte det mest effektive, og selv om en liten vannsprut er ubehagelig så er det ikke skadelig for katten. Noen katter er vanskeligere å "oppdra" enn andre, jeg har også en av det slaget.
ninuska_ Skrevet 17. september 2011 Forfatter #29 Skrevet 17. september 2011 Jeg skal ut og kjøpe en nå
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå