Gå til innhold

Katt på bordet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan kan jeg lære lillepus å ikke hoppe opp på bordet?

Jeg har prøvd å ta han ned og si bestemt nei når jeg setter han ned, jeg har prøvd å få han til å gå ned selv uten å løfte han ved å dytte han i riktig retning til han hopper ned selv.. og heve stemmen når jeg ser han på bordet mens jeg går mot han "Får pus lov å være på bordet?"

Faktisk så har det sistnevnte fungert best, siden han hopper ned med en gang.. men dette gjelder når det ikke er mat på bordet og fra spisebordet. Når det er mat på bordet, spesielt kaffebordet, fungerer ingenting! Han kobler helt ut, og når jeg prøver å løfte han ned, legger han seg sammen som en liten ball rundt det han er på vei til å stjele :fnise:

Jeg begynner å bli lei, så tenkte kanskje noen har tips til bedre metoder :)

Endret av ninuska_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vann på spruteflaske funker som bare det - ikke skader det pusen heller, men oppleves såpass ubehagelig at det setter spor.

Sprut når han er i lufta på vei opp (skikkelig på fersken), eller når du oppdager ham, så skjønner han nok sammenhengen - gjerne kombinert med "fy" eller "nei".

Skrevet

Vi gjorde ikke noe annet en å være konsekvente. Løfta han ned hver gang og etter ei stund skjønte han det og slutta og hoppe på bord/benker.

Lykke til :)

• Liker 2
Skrevet

Kanskje jeg skal prøve vannflaske, det hadde jeg ikke tenkt på engang, Suzy!

Hvor lang tid brukte katten på å lære seg det, Sessipn? Nå har jeg prøvd i over en mnd, men han tar ikke hintet. Det er spesielt slitsomt nå som jeg har blitt syk, å stå opp flere ganger for å ta han ned. Det verste er at det ser ut som om han vet at han gjør noe han ikke får lov til- det lille djevelblikket :fnise:

Skrevet

Vi har bare tatt pusen ned og sagt NEI, veldig bestemt. Hun skjønte fort hva som var lov og ikke. Katter er ramper da, så de vil nok alltid prøve å bryte reglene, men her er det i alle fall helt tydelig at hun vet hva som er greit og hva som ikke er greit.

Skrevet

Jeg har brukt spruteflaske på alle mine og det har fungert rimelig bra det - still inn spruten litt spiss (så den rekker et stykke) og sprut samtidig med et strengt nei - og ta den ned (om den ikke alt har gjemt seg) ;)

Skrevet

Min far brukte å klappe i hendene og si NEI!! Da hoppet katten(e) ned. De lærte det raskt. Men når han renset fersk fisk hang de etter bukselåret hans og da nyttet ingenting. :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Spruteflaske pleier å fungere veldig bra:) Da skjønner de det fort gitt

Skrevet

Hva med å frese til dem? Det er jo et språk katter forstår selv. Kattene mine forstår med en gang at noe ikke er lov hvis jeg freser til de.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er bedre å ikke gi ham oppmerksomhet, bare ta ham ned fra bordet uten å ha øyekontakt, snakke eller noe annet.

Skrevet

Hvor lang tid brukte katten på å lære seg det, Sessipn? Nå har jeg prøvd i over en mnd, men han tar ikke hintet. Det er spesielt slitsomt nå som jeg har blitt syk, å stå opp flere ganger for å ta han ned. Det verste er at det ser ut som om han vet at han gjør noe han ikke får lov til- det lille djevelblikket :fnise:

Det djevelblikket hadde pusen vår å :fnise: Husker ikke helt, men tok nok 2-3 mnd før han slutta. :)

Skrevet

Du kan også ta katten i nakkeskinnet. Det funker på noen katter, men ikke alle.

Skrevet

Jeg har prøvd alle tipsene over i fem år uten at det nytter :(

Det han har lært er at det ikke er lov, men også at regler er til for å brytes :kjefte:

• Liker 1
Skrevet

Min katt vet godt at det ikke er lov, så han går ikke på bordet. Bortsett fra når han tror ingen ser ham, riktignok.

Skrevet

Jeg brukte også spruteflaske med vann. Eneste som funker, og de lærer veldig fort..

Etter en liten stund begynte katten min å teste meg, han satt i sofaen og løftet den ene poten mot bordet. Deretter kikket han bort på meg, og da var det nok å strekke armen mot der flaska sto, så forsvant han i ca 100 km/t bortover gulvet:)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ler så jeg griner :skratte: ser for meg alle disse rampete kattene.

Men må si meg enig i at hver gang den går på bordet må du ta den ned,igjen og igjen og igjen.

Håper du har god tålmodighet for noen katter stopper aldri :skratte: de bare er verdens morsomste dyr når de setter igang.

Veldig smart som Suzy også sa,ikke skader det den heller.

Endret av odisi73
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte også spruteflaske med vann. Eneste som funker, og de lærer veldig fort..

Etter en liten stund begynte katten min å teste meg, han satt i sofaen og løftet den ene poten mot bordet. Deretter kikket han bort på meg, og da var det nok å strekke armen mot der flaska sto, så forsvant han i ca 100 km/t bortover gulvet:)

Haha nøyaktig samme greie her også :fnise:

Skrevet

Jeg må ha vært rimelig heldig med mine katter. Fra de var kattunger har jeg alltid løftet de ned og sagt neeei, for og så sette meg i sofaen og ignorere de. Noen ganger måtte jeg gjenta 3-4 ganger på rad. Jeg bruker ikke streng stemme første gangen, men blir strengere for hver gang. Alle har lært. Ene pusen som lener seg på bordet har godt lært at bakpotene ikke skal opp på bordet. Med en gang vi ser at hun prøver, så dytter vi bakfoten tilbake på sofaen. Så nå da prøver hun seg sjeldent, og denne katten fikk lov til å gå på bordet da hun var kattunge.

Liker ikke helt det å sprute vann på de. Mors pus fikk ekstra skrekk for vann etter hun begynte med spruteflaske. Kampen med en skitten katt og såpevann er vanskelig nok som det er.

• Liker 1
Skrevet

Katta mi står konsekvent på kjøkkenbordet og glaner ut vinduet. Har gitt opp. Passer bare på å vaske kjøkkenbordet godt før vi spiser...

Skrevet

Ha, ha. Dette kjenner jeg igjen. Min katt sitter også i sofaen og tar den ene labben på bordet. Når jeg sier NEI, tar han tak i fjernkontrollen og slenger den i gulvet. Hvis min mann er der later han som han egentlig bare skulle vaske seg på labben :fnise: Har litt mer respekt for han...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...