Gå til innhold

Dere som er slanke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bevegelse er nøkkelordet. Hvor nå lite man skulle spise så hjelper ikke det om man ikke beveger seg. Proffe idrettsutøvere spiser enorme mengder mat, fordi kroppen trenger det for å yte på det planet proffe idrettsutøvere er på.

For alle oss andre må vi finne den balansen som er riktig for en selv, balanse mellom hvor mye vi spiser / hvor mye vi beveger oss.

Jeg er slank fordi jeg beveger meg moderat, 1 times tur med hunden hver dag, 2 til 4 timers tur i fjellet om lørdagen eller søndagen. Bare som eksempel: den ene fjellturen er på 3,9 km, og jeg bruker 4 timer. Det forteller litt om terrenget jeg går i. Sykler 2 ganger i uka også, 20 km på 1 time. Det forteller også at det er ikke flat vei jeg sykler på.

Jeg spiser lite men ofte, jeg må det for å holde blodsukkeret gjevnt. Men jeg spiser meg kun passe mett. Jeg liker ikke følelsen av å være tung og supermett i magen etter f.eks middagen. Tenker heller at jeg tar noen fullkornskorper til kveldsmat.

Junk food / fast food spiser jeg ikke. Lager det meste fra bunnen av, og spiser renest mulig produkt, skjærer vekk fett, og spiser så og si kun ting som er naturlige, ting som har en mor, kunstig snop med masse E og annet vas, kjøper jeg ikke.

Du må finne din balanse mellom hvor mye du beveger deg og hvor mye mat du spiser, TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar en bit. Legger ned gaffelen mens jeg tygger. Svelger før jeg tar opp gaffelen og tar en ny bit.

Jeg bruker altså lang tid på å spise, så hjernen og magen rekker å sende signaler om at jeg er mett, så jeg slipper å overspise og sitter svært sjelden med en sånn stor stinn trommeskinnsmage hvor jeg ikke klarer å røre på meg.

Det er egentlg ikke noe jeg gjør bevisst, men ejg tror det har en del å si for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel et klart skille mellom hverdag og helg. Lørdagsgodt er et fint konsept! :)

Ellers er FAKEOUTS av yndlingsmaten mitt beste tips, og er supert de dagene det er ekstra vanskelig å vente til helga.. (og DET hender jo) For min del får jeg tilfredsstillt behovet så lenge smaken er nokså lik :)

Her er noen eksempler:

Guilty pleasure:

Brødskiver, stekte egg med ost, bacon og tomatbønner

Fakeout: Kun egg og tomatbønner, sløyfer resten

bytter Iskrem med Naturlig yoghurt m/ feks stekte epler og kanel

Istedet for vanlig taco, bytter jeg kjøttet med bønner, og dropper lefser og rømme feks! Lager tacosalat istedet.

osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5 løpeturer i uka, og gjerne hele søndagen på tur. Elsker å bevege meg utendørs.

Lager all mat fra grunnen, og er opptatt at riktig kosthold, men ikke slankekost. Fokuset er at maten er grov og sunn, med masse sunt fett.

Jeg spiser generelt mye, koser meg med mat. Og det blir også en del sjokolade og rødvin. Mitt motto har alltid vært at dersom man trener og er i bevegelse hver dag kan man stort sett spise det man vil. Jeg har aldri slanket meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guilty pleasure:

Brødskiver, stekte egg med ost, bacon og tomatbønner

Fakeout: Kun egg og tomatbønner, sløyfer resten

Trudde tomatbønner var proppfulle av sukker, og på versting-lista kalorimessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt at alle virker å gjøre helt forskjellige ting.

Tror jeg kan takke genene mest.

Spiser nøyaktig hva jeg vil, når jeg vil. Ikke spesielt sunt akkurat, men ikke sånn ekstremt usunt heller tror jeg. Mye mer usunt enn de fleste i tråden her må jeg si da :fnise: Trener ikke i det hele tatt nå.

Som sagt, takk skal dere ha gener.

Men jeg er jo ikke et fysisk mirakel heller. Spiser ofte men lite, og er "ta trappa i stedet for heis"-typen. Går til jobb f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mamma sa noe. Om buksen blir stram, begynn å løpe (trene). IKKE kjøp større bukse. Bena i kroppen din blir ikke større lengre.

Det rådet følger jeg.

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært slank, og jeg tror det skyldes hovedsaklig to ting. Jeg har alltid vært glad i å bevege meg, noe som betyr at jeg trener fast og jeg er ikke redd for å ta beina eller sykkelen fatt om jeg skal noe sted. Og så har jeg nok en god følelse for hvor mye mat jeg trenger, noe som betyr at jeg merker når jeg er mett og hvis jeg spiser et stort måltid, går det automatisk en stund til neste gang jeg blir sulten. Det samme med hvis jeg i perioder er mer aktiv, øker sulten, og motsatt.

I tillegg har jeg noen ting jeg ikke tåler, noe som betyr at jeg blir tvunget til å lage all mat fra bunnen av. Men så har jeg aldri vært spesielt glad i fet mat og junk, så jeg ville nok spist ganske magert og "rent" uavhengig av mine begrensninger i matveien.

Men jeg tenker virkelig aldri på mat i retning av å holde vekta. Jeg har sunne rutiner jeg forholder meg til rett og slett fordi jeg ønsker å ha en kropp (inkl. mage) som fungerer. Dette betyr også at jeg aldri får dårlig samvittighet for usunne ting jeg spiser, nettopp fordi det ikke er en del av mitt vanlige kosthold, selv om jeg selvsagt kan finne på å spise godteri eller kake på en hverdag i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelse er nøkkelordet. Hvor nå lite man skulle spise så hjelper ikke det om man ikke beveger seg. Proffe idrettsutøvere spiser enorme mengder mat, fordi kroppen trenger det for å yte på det planet proffe idrettsutøvere er på.

For alle oss andre må vi finne den balansen som er riktig for en selv, balanse mellom hvor mye vi spiser / hvor mye vi beveger oss.

Jeg er slank fordi jeg beveger meg moderat, 1 times tur med hunden hver dag, 2 til 4 timers tur i fjellet om lørdagen eller søndagen. Bare som eksempel: den ene fjellturen er på 3,9 km, og jeg bruker 4 timer. Det forteller litt om terrenget jeg går i. Sykler 2 ganger i uka også, 20 km på 1 time. Det forteller også at det er ikke flat vei jeg sykler på.

Jeg spiser lite men ofte, jeg må det for å holde blodsukkeret gjevnt. Men jeg spiser meg kun passe mett. Jeg liker ikke følelsen av å være tung og supermett i magen etter f.eks middagen. Tenker heller at jeg tar noen fullkornskorper til kveldsmat.

Junk food / fast food spiser jeg ikke. Lager det meste fra bunnen av, og spiser renest mulig produkt, skjærer vekk fett, og spiser så og si kun ting som er naturlige, ting som har en mor, kunstig snop med masse E og annet vas, kjøper jeg ikke.

Du må finne din balanse mellom hvor mye du beveger deg og hvor mye mat du spiser, TS.

Ting som har en mor???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som The Kitten & flere: spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett. Og så spiser jeg da MAT ikke kake. Drikker vann når jeg er tørst, ikke brus. Har forøvrig ingen regler eller dietter. Har funka i 38 år og to graviditeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supertipset er; Selg bilen, og ikke kjøp månedskort på bussen! (Reglen min er at det er lov å ta bussen etter kl 22, eller om det er mer enn 45 min å gå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting som har en mor???

Ja, planter og dyr. Ikke kunstig fremstilte ting med masse E-stoffer og slikt. Enkelte snop er jo nesten selvlysende! Har ingen mor det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slank og har vært det hele livet. Mine "triks" er:

- Vegetarianer, spiser mest karbohydrater.

- Spiser litt søtt/snacks hver dag, men passer på at totalinntaket ikke overstiger 2300 kcal (ca, teller ikke kcal, men har det i bakhodet). Godtar at jeg må ha sjokolade hver dag.

- Trener hard styrke 2 ganger i uken. Samt kondisjon som oppvarming/avslutning. Gir ALT på trening hver gang, det skal gjøre vondt. Ikke noe pinglete zumba-timer:p

- Gode gener, har aldri vært tykk selv om sukkerinntaket mitt er skyhøyt.

- Er litt matlei og liker lite forskjellig. Liker feks ikke dressing, ketsjup, salt, fett osv.

- Veier meg ofte, så har kontrollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...