Kontormus Skrevet 15. september 2011 #41 Skrevet 15. september 2011 Tror ikke du helt forstodinnholdet ut fra det du har skrevet. Neivel? Kunne du da være så snill og fortelle hva som ikke er forstått, hvis det er du som skrev innlegget??
Gjest gjest Skrevet 15. september 2011 #42 Skrevet 15. september 2011 Unskyld for at jeg sier sånn rett ut, men her var det mye sludder!! At andre får mer i stønad enn du har brukt på egne barn, da lurer jeg på hva de egentlig har fått. Det er nemlig slik at barn ikke kan bo alene, enten det bor hos mor eller far. Det er veldig vanskelig å reservere seg mot at den som barnet bor sammen med ikke skal ha noen fordel av at man trenger bolig hvor det er plass til omsorgsforelderen også. Dessuten er dette hjemmet til barna, og syns det er helt på trynet at bidragsbetalere skal ha store problemer med at barna har de samme tingene de ville hatt hvis foreldrene bodde sammen. Det er ikke fett å være "alenemor" som du kaller det, og ikke alle kan bo på landet. Vi må dessverre bo der jobbene er. I mange tilfeller må man også tenke på at barna skal ha omgang med begge foreldrene, og man må derfor ta hensyn til det. Det er ikke så enkelt som at det bare er å flytte til Indre Billefjord for der er det billig å bo, mens den andre forelderen bor i Oslo. At alenemødre ikke kan holde selskaper på hotell, eller gå med designervesker for den sakens skyld, for å skåne samfunnet og skattebetalerne... ja, det ler jeg høyt av!! I mitt tilfelle mottar barnets far alle offentlige støtteordinger, mens jeg forsørger det. Håper ikke du påstår at jeg tar feil der. Og til sist... jeg forstår ingenting ang. det med klasser. Vi snakker om å sørge for sine barn nå? Ehhh... hvor har du det fra at så mange krever at den andre forelderen skal sørge for at mor (som oftest) kan opprettholde den samme levestandarden som de ville hatt hvis de fremdeles levde sammen??? At noen får mer i støtte enn det andre buker på flere barn stemmer faktisk veldig..her betaler far 4500 for en 6åring, mor motar dobbel barnetrygd, er i skatteklasse2 og får barnetilleg på ca 3000 tilsammen :9300 og så mye bruker verken jeg eller noen andre jeg kjenner..
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2011 #43 Skrevet 15. september 2011 Neivel? Kunne du da være så snill og fortelle hva som ikke er forstått, hvis det er du som skrev innlegget?? Sitat fra annen gjest: At noen får mer i støtte enn det andre buker på flere barn stemmer faktisk veldig..her betaler far 4500 for en 6åring, mor motar dobbel barnetrygd, er i skatteklasse2 og får barnetilleg på ca 3000 tilsammen :9300 og så mye bruker verken jeg eller noen andre jeg kjenner.. Tror dette vil hjelpe deg litt. Det er ikke lett å ordlegge seg så mye annerledes enn at ingen saker er like. Men hovedbudskapet er at eksempler som fra sitat annen gjest forteller. De som mottar støtte av den størrelse og synes de får for lite bør revurdere klagingen. Har de for lite å leve for bør de eksempelvis finne et rimligere boalernativ og bruke mindre på andre ting. Som eksemepel sier det å bruke 9300 kr på en 6 åring inkl.mat del og vanlig boligdel for 6 åring virker mye. Håper du ser budskapet. PS! har selv vært innvitert i hotellskap for mange arrangert av "singelmor" som egentlig ikke ahdee økonomi til dette. Når hun så klager over det hun mottar av stønader og bidrag faller dette på sin egen urimelighet. Jeg sikter ikke til de som lever på mistesatser, det kom tydlig fram i innlegget.
Kontormus Skrevet 15. september 2011 #44 Skrevet 15. september 2011 Jeg ser også at det er store forskjeller. Selv var jeg gift med en som betalte 12000,- for to barn mellom 11 og 13 år. Min sønn var på det tidspunktet 12, og for denne betalte hans far 2000,. Begge fedrene tjente 600.000. Moren til hans barn, var på det tidspunktet NAV regnet ut dette arbeidsledig og sto med en inntekt på 150.000,- i alt. I tillegg bodde barna så langt unna at det ikke var mulig og ha de på besøk så ofte. Bidragssystemet er på langt nær godt nok i forhold til alle variasjoner i faktorer. NAV bruker i dag 6 mnd. på og behandle og fastsette bidrag. Det er plenty av ting som kan forandre seg i løpet av den tiden. I 2001 eller når det var kom en ny reform, og det skulle bli mer rettferdig. Jeg vil hevde TVERT IMOT. Det ER dyrt å ha unger. De vokser konstant, og i tillegg vil de delta på aktiviteter. Det er veldig frustrerende og ikke kunne la de få leve som barn flest gjør. Om man henveder seg til den andre parten for hjelp, og får glefs tilbake om at "jeg betaler SÅ mye.. bla bla..." ja, da er konfliktene i gang. Noe som ikke er hyggelig for barna. Jeg vil likevel påstå at man skal være forsiktig med å dømme andre fordi de er "alenemor", og ikke kan klage. Denne alenemoren du nevnte som arrangerte selskap på hotell, det var hennes valg og vi vet ingenting om hvorfor hun valgte slik hun gjorde. Uansett om man kan anta at du brukte penger som burte vært brukt på andre ting. Vi kan ikke ha det slik at en skal behøve og redegjøre for alt man bruker penger på selv om man mottar trygdeytelser.
Kontormus Skrevet 15. september 2011 #45 Skrevet 15. september 2011 Nei, det koster sikkert ikke over 9000,- pr. mnd og fostre et barn uansett alder. Hvis man regner med rene forbruksting. Men det er som sagt helt umulig og isolere bokostnadene til barnet fra omsorgsforelderen. Utgifter til bolig er det som er den største enkeltutgiftsposten vi har, det hadde nok vært veldig mye enklere hvis denne problematikken hadde vært eliminert.
Gjest gjest Skrevet 15. september 2011 #46 Skrevet 15. september 2011 Nei, det koster sikkert ikke over 9000,- pr. mnd og fostre et barn uansett alder. Hvis man regner med rene forbruksting. Men det er som sagt helt umulig og isolere bokostnadene til barnet fra omsorgsforelderen. Utgifter til bolig er det som er den største enkeltutgiftsposten vi har, det hadde nok vært veldig mye enklere hvis denne problematikken hadde vært eliminert. nå er det slik at det er reknet inn endel i barnebidraget som skal gå til bolig(litt over 2000 ).at ekspartnen skal betale for eksens boliger egentlig uhørt, for den må jo selv også ha en. bidraksmotaker er ikke pliktig å ha ett rom eller en seng til barnet, men får likevel betalt..i vårt tilfelle har ikke barnet egen seng eller rom og fars bidrag dekker avbetalingene og store deler av rentene på leiligheten til eksen.(hun har andre barn som har hvert sitt rom..)og resten av støtten fra staten dekker mer enn mat og klær..så mor betaler faktisk INGENTING for barnet...
Kontormus Skrevet 15. september 2011 #47 Skrevet 15. september 2011 nå er det slik at det er reknet inn endel i barnebidraget som skal gå til bolig(litt over 2000 ).at ekspartnen skal betale for eksens boliger egentlig uhørt, for den må jo selv også ha en. bidraksmotaker er ikke pliktig å ha ett rom eller en seng til barnet, men får likevel betalt..i vårt tilfelle har ikke barnet egen seng eller rom og fars bidrag dekker avbetalingene og store deler av rentene på leiligheten til eksen.(hun har andre barn som har hvert sitt rom..)og resten av støtten fra staten dekker mer enn mat og klær..så mor betaler faktisk INGENTING for barnet... Bor barnet hos far? Jeg syns det er rimelig at barn over skolealder har eget rom på stedet de bor. Og 2000 kr er ingenting, uansett hva de har regnet ut. I de store byene er det ikke uvanlig og ha 10.000 kr og oppover i boutgifter pr. måned
Kontormus Skrevet 15. september 2011 #48 Skrevet 15. september 2011 Jeg har en sønn på 14, og bare for morro skyld har jeg gjort et forsøk på å regne ut hva som fortløpende utgifter for han alene, alt regnet for et år: Skoleutstyr: 1000 kr Frisør: 2400 kr Flyreiser: 12000 kr Klær: 6000 kr Sko: 4000 kr Mat: 36000 kr Busskort: 4400 kr Lommepenger, kinopenger osv: 4000 kr Tlf: 3600 kr Tilsammen 73 400. Fordelt på årets måneder kr 6116 pr. mnd. Dette er bare rene forbruksartikler. Dette er uten bokostnaden. I tillegg kommer de uregelmessige kostnadene.
Gjest gjest Skrevet 15. september 2011 #49 Skrevet 15. september 2011 Jeg har en sønn på 14, og bare for morro skyld har jeg gjort et forsøk på å regne ut hva som fortløpende utgifter for han alene, alt regnet for et år: Skoleutstyr: 1000 kr Frisør: 2400 kr Flyreiser: 12000 kr Klær: 6000 kr Sko: 4000 kr Mat: 36000 kr Busskort: 4400 kr Lommepenger, kinopenger osv: 4000 kr Tlf: 3600 kr Tilsammen 73 400. Fordelt på årets måneder kr 6116 pr. mnd. Dette er bare rene forbruksartikler. Dette er uten bokostnaden. I tillegg kommer de uregelmessige kostnadene. noen kommentarer til de utgiftene her: frisør: det er det mange barn som ikke trenger, Flyreiser:ikke en vanlig kosnad som barn flest bruker.. og er det nødvendig iforbinnelse med samvær betaler hver av partene sin % del, hvilket blir betalt i tillegg til barnebidrag, Klær:du har en bortskjemt unge...hos oss rekker en1000lapp pr hode resten kan en 14 åring jobbe for.. Mat: rekner du her kun en 14 åring eller hele familien?fordi vårt matbudsjet til alle 4 er omtrent like høgt...
Kontormus Skrevet 15. september 2011 #50 Skrevet 15. september 2011 (endret) Unskyld, 1000 kr pr. år i klær???? Si at dette ikke stemmer, ellers blir det 83 kr pr mnd. Får jo ikke en sokk for det...stakkars. Og nei, det er for han alene, og han er 14. Helt tydelig at så store barn har ikke dere, eller mannen din. Unger vokser vet du! Min har vokst 6 skostørrelser på to år. Jeg har tatt utgangspunkt i ett par sko for hver ny årstid. Da har han ikke skift. Flyreisene er tur til jul, påske og sommer. Og jo, større barn vil gå til frisør, nemlig. Matutgitene har jeg estimert til 2000 kr pr. mnd, i tillegg går det en 50-lapp om dagen til lunsj. Vet ikke om du la merke til det, men jeg skrev ingenting om hva hobbyer og interesser koster. Han betaler for hobbyen sin selv ved å gå med avisen hver dag. Endret 15. september 2011 av Kontormus
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2011 #51 Skrevet 16. september 2011 Unskyld, 1000 kr pr. år i klær???? Si at dette ikke stemmer, ellers blir det 83 kr pr mnd. Får jo ikke en sokk for det...stakkars. Og nei, det er for han alene, og han er 14. Helt tydelig at så store barn har ikke dere, eller mannen din. Unger vokser vet du! Min har vokst 6 skostørrelser på to år. Jeg har tatt utgangspunkt i ett par sko for hver ny årstid. Da har han ikke skift. Flyreisene er tur til jul, påske og sommer. Og jo, større barn vil gå til frisør, nemlig. Matutgitene har jeg estimert til 2000 kr pr. mnd, i tillegg går det en 50-lapp om dagen til lunsj. Vet ikke om du la merke til det, men jeg skrev ingenting om hva hobbyer og interesser koster. Han betaler for hobbyen sin selv ved å gå med avisen hver dag. Må nesten riste litt på hodet over regsntykker du har satt opp. De virker langt borte for meg. Kan avslutte med å kommetere 50 lappen til lunsj hver dag. Hørt om matpakke? Det handler om å være økonomisk å lære barna det samme. Mine barn har aldri fått 50 kr til lunsj hver dag og selv bruker jeg under 15 kr dagen til det.
Kontormus Skrevet 16. september 2011 #52 Skrevet 16. september 2011 (endret) Må nesten riste litt på hodet over regsntykker du har satt opp. De virker langt borte for meg. Kan avslutte med å kommetere 50 lappen til lunsj hver dag. Hørt om matpakke? Det handler om å være økonomisk å lære barna det samme. Mine barn har aldri fått 50 kr til lunsj hver dag og selv bruker jeg under 15 kr dagen til det. Jeg rister litt på hodet av deg også som hevder at et barn hos dere ikke får klær for mer enn 1000 kr pr. år, jeg tviler på at den påstanden var veldig gjennomtenkt. Men jeg hadde ikke tenkt å si det noe om det. Jeg syns heller fortelle hva du syns er ille med regnestykke. Og jeg er helt enig ang. den 50-lappen til lunsj. Jeg smurte matpakke i lange tider, bare for i finne den urørt i sekken. Det gikk ganske mye kjøttpålegg i søpla, og det er vel ikke god ønonomi. Det er visst ikke så stas når en går i 9. klasse og bli igjen på skolen for å tygge matpakke i storefri. Da er er det morsommere å slå følge med resten bort på kjøpesenteret og handle mat på Meny. Men vet du hva, når dine barn blir like store vil du oppdage hvor viktig det er for dem og kunne gjøre de samme tingene som vennene gjør. Og når det gjelder å lære barna om økonomi, så syns jeg at han er flink nok. Som jeg skrev så jobber han og tjener penger son han sparer til å dyrke hobbyen sin. Endret 16. september 2011 av Kontormus
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2011 #53 Skrevet 16. september 2011 Jeg rister litt på hodet av deg også som hevder at et barn hos dere ikke får klær for mer enn 1000 kr pr. år, jeg tviler på at den påstanden var veldig gjennomtenkt. Men jeg hadde ikke tenkt å si det noe om det. Jeg syns heller fortelle hva du syns er ille med regnestykke. Og jeg er helt enig ang. den 50-lappen til lunsj. Jeg smurte matpakke i lange tider, bare for i finne den urørt i sekken. Det gikk ganske mye kjøttpålegg i søpla, og det er vel ikke god ønonomi. Det er visst ikke så stas når en går i 9. klasse og bli igjen på skolen for å tygge matpakke i storefri. Da er er det morsommere å slå følge med resten bort på kjøpesenteret og handle mat på Meny. Men vet du hva, når dine barn blir like store vil du oppdage hvor viktig det er for dem og kunne gjøre de samme tingene som vennene gjør. Og når det gjelder å lære barna om økonomi, så syns jeg at han er flink nok. Som jeg skrev så jobber han og tjener penger son han sparer til å dyrke hobbyen sin. Har jeg skrevet om 1000 kr pr år i klær, hvor har du det fra. Da blander du nok ,eg med en annen. Har nok ikke barn som er over 9 kl. Vet en del om ungdom og deres adferdsmønster mer enn du virker ane.
Kontormus Skrevet 16. september 2011 #54 Skrevet 16. september 2011 noen kommentarer til de utgiftene her: frisør: det er det mange barn som ikke trenger, Flyreiser:ikke en vanlig kosnad som barn flest bruker.. og er det nødvendig iforbinnelse med samvær betaler hver av partene sin % del, hvilket blir betalt i tillegg til barnebidrag, Klær:du har en bortskjemt unge...hos oss rekker en1000lapp pr hode resten kan en 14 åring jobbe for.. Mat: rekner du her kun en 14 åring eller hele familien?fordi vårt matbudsjet til alle 4 er omtrent like høgt... Så dette var ikke deg altså?
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2011 #55 Skrevet 16. september 2011 Så dette var ikke deg altså? Det er stemmer, det var ikke meg. Ønsker deg en fin kveld.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå