Gå til innhold

Min datter begynner å bli lubben :S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har den siste tiden (siste året kanskje) observert at datteren min har begynt å bli litt mer lubben enn andre barn på hennes alder. Hun veier 20 kg, vet ikke om det er så unormalt. Men hun har fått skikkelig utstående mage (ser veldig "gravid" ut, noe hun ikke gjorde før), og fått en del ekstra rundt rompe og lår. Hun har kraftig/bred beinbygning (arva min side av familien), noe som bidrar til at hun ser stor ut.

Når det kommer til aktivitetsnivå så er hun ikke veldig aktiv. Hun er glad i stillesittende aktiviteter og lek, og det er ikke ofte jeg klarer å få henne til å gjøre aktive ting over litt lengre tid. Hun kan f eks sykle i 3 minutter, men så blir hun lei.. Det kan jo hende det er normalt, hun er mitt eneste barn så jeg vet ikke helt hva som er vanlig.

Hun får 5 måltider om dagen, frokost hjemme, 2 måltider i barnehagen, middag og kveldsmat. Det blir mye grovbrød med pålegg. Jeg må innrømme at jeg synder litt når det kommer til tv-titting. Jenta er veldig klengete, og går hele tiden "oppi" meg, noe som selvfølgelig ikke er like gøy. Den eneste tiden hun gjør noe alene er når hun ser på tv. Derfor har jeg brukt å sette på tven om morgenen sånn at jeg får stelle meg i fred, og da blir tven gjerne stående på i en time eller to, og hun ser på.. I tillegg får hun se barne-tv på kvelden. Jeg vet det ikke er bra, men jeg må bare ha litt fred til å kunne f eks vaske meg.

Jeg og pappaen hennes er ikke sammen, og han lar henne også se en del på tv. Jeg vet ikke akkurat hvor mye, men jeg vet han kan finne på å sette på filmer til henne på dagtid i helgene når hun er der i tillegg til barne-tv om morgenen og kvelden.. Han er ikke opptatt av sunt kosthold heller..

Ja, jeg er vel egentlig ute etter litt tips til hva jeg kan gjøre. Jeg vet jeg må redusere tv-tittinga. Jobber med saken, men tar det litt gradvis sånn hun ikke merker det så lett. Men kan tenke meg å få litt konkrete råd til hvordan jeg skal få henne til å være i mer aktivitet når hun ikke gidder (hennes ord), og hvor mye mat en 4-åring egentlig bør spise hver dag. Er 5 måltider for mye? Burde jeg kutte ut kveldsmaten? Evt bare gi frukt eller noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med at dere begynner på svømming? Eller turn?

5 måltider trenger ikke å være for mye, om de er små nok. Er hun i barnehagen bør dem få en del aktivitet der, men det hjelper ikke om hun får for tung mat utpå kvelden om det er den eneste aktiviteten hu får

• Liker 1
Skrevet

20 kg er ikkje nødvendigvis så mykje for ein 4-åring viss ho er høg i tillegg til kraftig bygd. Min 3,5-åring veg over 17 kg utan å vera tjukk i det heile tatt (ca 105 cm). Men det er klart, viss ho ser lubben/tjukk ut, så er det nok greitt å vera på vakt.

TV-titting er som du sjølv påpeiker lurt å gjera noko med uansett :)

Kva ho gjer hjå far sin, får du ikkje gjort så mykje med, anna enn å prøve å samarbeide. Kor ofte er ho der? Er det berre annakvar helg, er det nok ikkje så viktig kva ho gjer/får der.

5 måltider er greitt det, og ganske normalt, vil eg tru. Det eine måltidet i bhg er vel ganske lett, med berre frukt eller noko? Er ho svolten, gje ho mat. Men ver litt nøye på kva slags mat du gjev ho. Kutt ut evt søtt pålegg og yoghurt. Lag middag frå grunnen av. Prøv å få ho til å eta frukt og grønsaker. Kjeks/kake/godteri berre på laurdag.

Kanskje ta deg ein tur ut og leike med ho? Er det ungar i nabolaget ho leiker med på ettermiddagen/i helgene? Kanskje snakke med barnehagen, kanskje dei kan prøve å få ho til å vera meir aktiv der?

Skrevet

Jeg syns ikke man skal slanke barn. Noen har anlegg for å bli store, da vil de som regel bli litt stor uansett. Så syns ikke man skal gi en fireåring mindre mat enn det vil ha. Men syns det er viktig med riktig kosthold. Heller være litt bevisst på hva slags type mat man putter i barnet. F.eks ikke så mye ferdigmat og halvfabrikat.

Og til aktiviteter. Ta med barnet ut på tur. Gå skogsturer, sykle turer sammen med barnet. En fireåring er for liten til å få lov å bestemme at en ikke vil være med. Så dra med deg barnet ut å vær i aktivitet :) Koselig å gjøre noe sammen også :)

Skrevet

Vær aktiv sammen med henne..gå til steder der dere normalt ville brukt bilen, begynn å gå turer, siden hun klenger og vil være sammen med deg så blir hun nok med:) Ta med drikke og litt mat, og dra på sykkeltur(hvis hun har lært å sykle) spill fotball, badminton, skiturer, gjør det litt spennende og koselig. Noe bare du og henne driver med liksom.

Gi henne mindre porsjoner av middag, unger blir lett vant til store porsjoner, og spiser etter de egentlig er mette.

I vår kommune finnes det turkort med 30 destinasjoner, vi kjøpte et slikt til alle fem i familien, og har gjort det til en vane å dra på tur alle 5 (barn 2,5 og 7 år) Ungene synes det er motiverende og gøy å få et nytt klipp på kortet:)

I hverdagen kan du kanskje bruke tv som belønning, siden hun er så gla i det.

Ta henne med i det du gjør, la henne være ute sammen med deg og "hjelpe" når du måker snø, stabler ved, raker i hagen, plukker bær. selv om hun er for liten til å bidra så mye, så er hun i mer aktivitet enn om hun bare hadde sittet å sett på tv.

Et siste tips som er GULL her i gården er trampoline. Unga våre lever på trampolinen hele sommeren, og leker der ute med nabobarna i timesvis. Den er veldig mye brukt! de spiller fotball på den, hopper, leker med ballonger der, herjer og koser seg...

vel, vet ikke om noen av tipsene mine hjalp deg, men worth a shot:) Det er flott at du bryr deg om helsa til barnet ditt! :) Cudos til deg! :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg prøver å få henne med meg ut på tur altså. Jeg prøver så godt jeg kan å gjøre henne motivert, men vil hun ikke gå/sykle så vil hun ikke. Da stanser hun og snur og går hjem. Noen dager har jeg store problemer med å få henne til å bli med til postkassa! Og det er ikke langt.

Jeg tar henne med meg ut og leker/sparker ball, osv men hun går fort lei og gidder ikke mer.

Jeg har meldt henne på ballettskolen her vi bor. Hun har noen venninner der, så tenkte det kunne være artig for henne. Men hun er altfor sjenert til å danse. Hun står stiv som en stokk hele timen mens de andre barna danser omkring og hermer etter læreren. Jeg var også veldig sjenert som barn, jeg sto bom stille i gymtimene for jeg var så redd for å gjøre noe feil eller bli ledd av. Og hun har det nok på samme måte, for å danse hjemme det gjør hun.

Hun er forresten 108 cm. Men vekta og høyden er ikke det viktigste, det er vel hvordan hun ser ut?

De får ikke noe lett måltid i barnehagen, det er to brødmåltider med frukt til. Av og til skeier de ut med pølse eller sånt.

ts

Skrevet

Leste akkurat en studie inne på forskning.no at overvektige barn ikke er overvektige fordi de er inaktive, men de var inaktive på grunn av overvekten. Altså konklusjonen var at det var tungt for dem å bevege seg like lett som normalvektige barn, derfor satt de mer i ro, og prøvde å unngå fysisk aktivitet.

Så kanskje tunge turer og slikt blir for strevsomt og derfor virker avskrekkende. Begynn i det små, babysteps. Rykk ut en ledning i tvn, og si at det er noe feil med den, og prøv med å få henne med på lek/noe gøy i stedet når hun etterhvert begynner å kjede seg. La henne henge opp klær fra vaskemaskinen f.eks og ros henne masse! Si at hun er så flink ei storjente som hjelper mamma. Kanskje hun kunne hjelpe deg med å hente posten også? Og igjen masse ros... kanskje du må begynne på et så "lavterskel-nivå" for å motivere henne? Dra på skoleplassen og lek i skliene, når dere er ute å går, lek "førstemann" til lyktestolpen f.eks, og la henne vinne...si hun var kjempeflink!!!

skjønner du hvor jeg vil? Små, små ting, som øker lysten hennes til å røre på seg? og gjerne gjennom lek, slik at hun ikke merker fort at hun blir sliten.

hopp og dans med henne, sett på kul musikk, og dans mens hun spiser kveldsmat, synes hun du ser komisk og gøyal ut, så hiver gjerne 4 åringer seg med:)

Dersom hun liker å spille tv spill, hva med Nintendo Wii? 7 og 5 åringen min elsker det, og hopper, spretter og sparker og beveger seg til spillene.

• Liker 8
Skrevet

Det høres ikke ut som om det er valpefett -som barn vokser av seg- datteren din har, men at hun rett og slett begynner å bli overvektig.

Hva sier helsestasjonen til at datteren din begynner å bli fet da? Jeg vet at det finnes prosjekter i enkelte kommuner der de tar for seg overvektige barn og tilbyr de gratis treningstid i helsestudio + kostveiledning, men det tror jeg datteren din foreløbig er for liten til.

Enog med de som sier at du må ta henne med ut på mer aktiviteter. Det er ditt ansvar som mor å sørge for at hun får mosjon og riktig type mat.

Ellers så er det jo du som er sjefen, så hvis hun ikke lenger vil gå eller sykle, så må du vide hvem som er sjefen å ev sette deg ned når dere er på tur å si at dere kommer dere ikke videre uten behandling.

Skrevet

Jeg henger meg på trampolineideen.

Vi har trampoline og datteren vår hopper, løper og herjer så hun blir helt utslitt, men hun synes det er så gøy at hun tenker ikke over det.

Trampoline er dermed en fin investering for å holde barna i artig aktivitet :-)

Skrevet

Neida, korleis ho ser ut er viktigare enn kva det står på vekta. Eg kan likevel ikkje tru ein unge på 20 kg og 108 cm er tjukk?

Min er som sagt 17,5 eller noko og 105 cm, og ser ikkje tjukk ut i det heile tatt. Flat mage og ribbeina visast såvidt på sidene. Normalt slanke armar og bein. Kan difor ikkje heilt skjønne korleis dottera di som er omtrent same str (berre litt høgare og litt tyngre) kan sjå såpass tjukk ut at du meiner det er eit problem?

Skrevet

Hva sier helsesøster da? Mener hun at barnet begynner å bli vel overvektig? En skal egentig aldri slanke barn, og hvis et barn er så overvektig at det blir aktuelt så bør det skje i samråd med lege og ernæringsfysiolog.

Mange barn er gjerne litt kraftige i perioder, de vokser i rykk og napp. Plutselig nå så kan hun skyte i været og det ekstra hun har på magen blir borte.

Men, mere aktivitet har ingen barn vondt av! Trampoline er supert. Vi har trampoline, og må nesten tilslutt dra ungene av den....

Siden hun er i barnehage så er hun nok litt aktiv der og under lek og turer.

Skrevet (endret)

Sorry. Dobbelpost

Endret av altflyter
Skrevet

Prøv å ta henne med på aktiviteter, og lag sunn næringsrik mat.. Kanskje gi henne frukt når dere skal kose dere istedenfor alt det sukkerholdige?

Bare for guds skyld ikke begyn å kontrollere henne... Var borti noen foreldre som nektet datteren sin å spise seg mett fordi hun var litt lubben. Det er IKKE veien å gå

Skrevet

Hva sier helsesøster da? Mener hun at barnet begynner å bli vel overvektig? En skal egentig aldri slanke barn, og hvis et barn er så overvektig at det blir aktuelt så bør det skje i samråd med lege og ernæringsfysiolog.

Mange barn er gjerne litt kraftige i perioder, de vokser i rykk og napp. Plutselig nå så kan hun skyte i været og det ekstra hun har på magen blir borte.

Men, mere aktivitet har ingen barn vondt av! Trampoline er supert. Vi har trampoline, og må nesten tilslutt dra ungene av den....

Siden hun er i barnehage så er hun nok litt aktiv der og under lek og turer.

Valpefett er hva du beskriver, men ts sin jente har i tillegg til mage begynt å få ekstra fett på både rompe og lår. Hun avskyr fysisk aktivitet og setter seg på bakbena. Det er jo også et tegn på fedme siden fysisk aktivitet er tyngre for henne enn for slanke barn.

Jeg tror ts har rett i at datteren begynner å bli feit og at noe må gjøres snarest for å kunne snu fedmetendensen.

Skrevet

Valpefett er hva du beskriver, men ts sin jente har i tillegg til mage begynt å få ekstra fett på både rompe og lår. Hun avskyr fysisk aktivitet og setter seg på bakbena. Det er jo også et tegn på fedme siden fysisk aktivitet er tyngre for henne enn for slanke barn.

Jeg tror ts har rett i at datteren begynner å bli feit og at noe må gjøres snarest for å kunne snu fedmetendensen.

Helt enig i at hvis det er reel fedme så bør det taes tak i, men til så små barn, eller barn generelt så skal en ikke gjøre det på egenhånd. Det skal helst skje i samråd med lege/ernæringsfysiolog/helsestasjon. Det er virkelig ikke bare å sette igang på egenhånd med slanking av en 4 åring.

• Liker 1
Skrevet

Noen barn får litt mage i den alderen, og vokser det fort av seg igjen. De vokser ofte i rykk&napp i høyden, og legger gjerne på seg litt i forkant av slike vokseperioder.

5 måltider om dagen er faktisk ikke mye, det er jo helt normalt for de fleste barn. Men begrens kanskje litt på maten om hun i dag spiser så mye hun vil.

Hold godteri og snacks (inkludert boller og kaker og kjeks) til helgene. Sett frem oppskåret frukt og grønnsaker i stedet. Ikke ty til lettvindte løsninger i kosten, men lag mat fra bunnen av og gjør det gjerne grovere.

Når det gjelder aktivitet så får du begynne i det små, så bedrer det seg ofte etter en kort stund. Gjør det morsomt. Vis at det er gøy å være aktiv.

Skrevet

Helt enig i at hvis det er reel fedme så bør det taes tak i, men til så små barn, eller barn generelt så skal en ikke gjøre det på egenhånd. Det skal helst skje i samråd med lege/ernæringsfysiolog/helsestasjon. Det er virkelig ikke bare å sette igang på egenhånd med slanking av en 4 åring.

Selvsagt skal man ikke begynne å slanke et lite barn på egenhånd.

Men det er viktig å ta tak i problemet på et tidlig stadium.

Enkelte barn er overvektige allerede når de begynner på skolen, å det er ikke vanskelig å skjønne at de ikke klarer å henge med de andre når det gjelder fysisk aktivitet.

Bra for kroppen er det jo heller ikke å være overvektig.

Skrevet

Jeg vil tro noen av dere har misforstått meg litt. Jenta er ikke feit og heller ikke særlig tykk. Men hun har gått fra å være en aktiv og ganske slank 2-3 åring til å bli en stillesittende 4-åring som har lagt på seg en del i forhold til sånn hun var før. Det er dette som bekymrer meg.

Helsesøster har ikke reagert noe på vekta hennes for hun har ikke vært der siden hun var 2. Jeg regner med det blir 4-års kontroll snart så da får vi se om hun sier noe da. Men altså, det er ikke noe alvorlig problem dette her, så jeg tviler sterkt på at vi vil få noe veiledning av noe slag. Men som mor så blir jeg jo bekymret for om det vil utvikle seg til et problem, og derfor ønsker jeg å gjøre endringer sånn at det ikke får utvikle seg. Jeg vil at hun skal vokse opp og være sunn, aktiv og frisk.

Noen nevnte svømmehall. Jeg bruker å ta henne med dit en gang i måneden ca. Det er et stykke unna så det blir ikke så ofte. Trampoline har vi ikke, men besteforeldrene har, og selv om hun bruker den av og til så går hun ganske fort lei av den også.

ts

Skrevet

Går dere på tur da? :) Sammen som en familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...