AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #1 Skrevet 13. september 2011 Hei. Har sittet å fundert lenge nå. Jeg finner ikke helt ut hvortid jeg burde starte på p-pillene jeg nettopp har skaffet meg. (har ikke brukt det før) Jeg har aldri regelmessig mensen. Som oftest kommer den med 35 dagers mellomrom, men noen ganger kan det ta to mnd mellom hver gang. Så, jeg skulle egentlig fått mensen nå på søndag som var, den 11. september, men den kom ikke. Jeg tenkte jeg skulle starte da mensenen kom, men siden den ikke gjorde det vet jeg ikke helt lenger. Det som er meningen er at jeg skal slippe å ha mensen i uke 41 man 10 - man 17), da jeg skal besøke kjæresten min som er i utlandet nå. P-pillene jeg har fått er av typen Microgynon, så det er tre uker med piller og en uten før et nytt brett. Jeg vil slippe at den pillefrie uken kommer akkurat da jeg er hos kjæresten, jeg vil ikke ha mensen da. Men jeg vet jo ærlig talt ikke når mensen kommer. Viss jeg starter på pillen i morgen uten at mensen har kommet, blir mensen da utsatt til jeg er i den pillefrie uken, eller kan den komme midt i brettet? Ååh, dette ble mye, men det jeg vil frem til er om noen av dere kanskje "vet" når jeg burde for å slippe mensen akkurat den uken? takker for svar. TS
Betty2 Skrevet 13. september 2011 #2 Skrevet 13. september 2011 Når du starter på P-pillen, så skal mensen bli utsatt frem til din pille frie uke, men kroppene er forskjellig, og folk reagerer ulikt. noen får mensen selv om de er på pillen, mens andre får det først når den skal komme. siden dette er din første periode, så er det litt vanskelig å si, siden du ikke vet hvordan kroppen reagerer på pillene.
CCL Skrevet 13. september 2011 #3 Skrevet 13. september 2011 Hei! Du burde finne svar på alt dette i papirene som fulgte med pillene. Nå er jeg ikke kjent med akkurat din type piller, men på de fleste er man ikke nødt til å ta placebo/pillefri uken. Tar man ikke uken uten virkestoffene utsetter man blødningene til neste placebo/pillefri uke. Uten at dette nødvendigvis trenger å stemme for din type piller, og når man akkurat har startet med p-piller kan blødninger komme på andre tidspunkt enn planlagt. Du kan jo også spørre på apoteket, fastlegen eller gynekologen din.
Shantee Skrevet 13. september 2011 #4 Skrevet 13. september 2011 Lykke til med den p-pillen i alle fall! Jeg blødde konstant i en måned og hadde så sterke migreneanfall at jeg såvidt kom meg ut av senga. Forhåpentligvis funker den for deg....
Minya Skrevet 13. september 2011 #5 Skrevet 13. september 2011 Med mindre legen din er en skroting skal han/hun ha fortalt deg da du fikk p-pillene at du skal begynne på aller første pille den første dagen du blør når du får mensen.(dette står også i pakningsvedlegget som du åpenbart ikke har lest). Det spiller ingen rolle om du tar pillen morgen eller kveld, så lenge du bestemmer deg for et spesifikt tidspunkt å ta den. Si du begynner å blø i totiden en tirsdag, du kan ta pillen med en gang, men da dette er et teit tidspunkt med mindre du går rundt med pillene på deg hele tiden, er det bedre å vente til kvelden og ta pillen rett før du legger deg. Det viktigste er at du må få dette inn som en rutine. Er du glemsk kan du legge inn en alarm på mobilen med "Ta pille" på tidspunktet du har valgt deg. Microgynon har et slingringsmonn på 36 timer, det vil si at om du glemte å ta den før du la deg, kan du ta den neste morgen uten at det er noe problem, så lenge det ikke går mer enn 36 timer mellom to piller. Du vil få regelmessig mensen av p-pillene, dvs at du teoretisk sett begynner å blø dagen etter at du har tatt siste pille på brettet. Personlig begynner jeg ikke å blø før fire dager seinere, men det varierer fra jente til jente. Du kan fint skippe mensen ved å begynne rett på et nytt brett, da vil du ikke blø i det hele tatt, med mindre hormonene i kroppen din er supersterke (har en venninne som ikke kan gjøre det fordi hun blør uansett). Selv skipper jeg mensen hele tiden fordi jeg synes det er unødvendig. Legen min er enig i min avgjørelse, selv om hun anbefaler meg å blø minst tre ganger i året "for å sjekke at ting funker som de skal" Er det noe mer, er det bare å spørre. -Minya
Shantee Skrevet 13. september 2011 #6 Skrevet 13. september 2011 Det skal også ligge en bruksanvisning i pakken.. Men du trenger ikke begynne første dag av mensen, du kan begynne når som helst men da er det ikke trygt før etter 8 dager å ha sex (uten beskyttelse i alle fall).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå