AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #1 Skrevet 13. september 2011 Er mye uye i Oslo på kaféer, restauranter og bakerier. Har i løpet av siste par årene sett en eskalerende trend: - De som ikke yter god service, ja, at de er på minussiden (!) blir sure om de ikke får tips Besøker alt fra fine restauranter til Peppes Pizza: og uansett "finhet" gir jeg ikke tips når personen jeg dealer med har levert alt annet enn noe som kan likne ok service! De er sløve, stiller ikke spørsmål, ser ut som om de falt av skolestolen i barneskolen og forble der (?) Så blir de pottesure når de ikke får noe ekstra! Merker jeg også at bakerikjeder som Baker Hansen og andre har satt opp "TIPS" i glass. De mottar fast timelønn, og selger brød og boller, og likevel forventes tips? For hva? Ofte er servicepersonell unge, de jobber bare litt og ved siden av skole/studier, de ser sure og fjerne ut og man skulle tro mange av de går og venter på at himmelen skal falle ned i hodene på de. Noen få er kvikke og smiler, men selv ikke de holder mål - de: - Leverer feil mat (var ikke det vi bestilte) - Skriver feil på kvitteringen - Bruker urimelig lang tid på å levere (tid fra bestilling til leveranse) - Er sure når de først kommer til bordet - Er overlegne og ser ikke rundt seg, om kunder behøver å prate med de for å bestille - Når jeg/vi gir de tilbakemeldinger og stiller spørsmål på en ydmyk og pen måte, svarer de med å riste på hodet, "vet ikke" eller trekker slapt på skuldrene Det er et trist syn, servicenæringen i Oslo. Hva mener dere: er det greit at servicepersonell blir sure når de ikke får driks for elendig service? 15
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #2 Skrevet 13. september 2011 Du sier de blir sure. Er du sikker på dette?, hvordan reagerer de? 3
Cho Kon It Skrevet 13. september 2011 #3 Skrevet 13. september 2011 Tips er ikke nødvendig med de lønningene vi har i Norge, og hvis en servitør attpåtil greier å bli sur fordi jeg ikke tipser, har ikke jeg mye sympati til overs. 25
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #4 Skrevet 13. september 2011 Jeg gir også bare tips dersom jeg er fornøyd. Som du sier, de har faktisk timelønn som alle andre. Trodde dette systemet ble gjort om så vi skulle slippe å tipse hele tiden. Det er jo bare tull. 15
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #5 Skrevet 13. september 2011 Du sier de blir sure. Er du sikker på dette?, hvordan reagerer de? De fleste stirrer inngående, blir mer konsentrerte når det kommer til betalingen, understreker høyt og tydelig at det bare er å taste inn TOTAlbeløpet (du vet, i "totalbeløpet" ligger det implisitt at man kan betale mer enn den oppsatte prisen), om de var sure fra "Hei" og bestilling til servering blir de når det skal betales tydelig forventningsfulle og smiler litt" - det blir krampaktig og helt misforstått, synes jeg. 6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #6 Skrevet 13. september 2011 De fleste stirrer inngående, blir mer konsentrerte når det kommer til betalingen, understreker høyt og tydelig at det bare er å taste inn TOTAlbeløpet (du vet, i "totalbeløpet" ligger det implisitt at man kan betale mer enn den oppsatte prisen), om de var sure fra "Hei" og bestilling til servering blir de når det skal betales tydelig forventningsfulle og smiler litt" - det blir krampaktig og helt misforstått, synes jeg. Gir man ikke de dårlige utøverne tips, blir mange av de snurt, korte og raske til å gå med et knapt nok "ha det" og uansett hva de lirer ut av seg blir det da i et negativt og surt tonefall. ' Klart man merker at de da er skuffet og misfornøyd. Men jeg er kunden, og jeg signaliserer gjennom å ikke gi tips, at jeg faktisk ikke synes de ansatte har klart å gjøre jobben sin. De har ikke gjort noe ekstra: de har ikke engang klart å gjøre det som forventes av dem. Det er labert. 2
altflyter Skrevet 13. september 2011 #7 Skrevet 13. september 2011 (endret) Tips er ikke nødvendig med de lønningene vi har i Norge, og hvis en servitør attpåtil greier å bli sur fordi jeg ikke tipser, har ikke jeg mye sympati til overs. Du kan umulig ha jobbet i den bransjen om du mener lønningene er gode. Når jeg jobbet som bartender og servitør for 1 år siden, tjente jeg 125 kroner i timen når jeg jobbet til kl 5 om morgenen. Ingen tilleg... Om det er bra betalt så lurer jeg litt... Slet med å få det til å gå rundt.. Men når det er sagt, forventet jeg aldri å få tips, og opptrådde alltid hyggelig og prøvde å gjøre det lille ekstra for alle gjestene... Derfor fikk jeg som oftest et par kroner i tips... men noe særlig mye lønn ble det jo aldri uansett... Men som svar på spørsmålet til TS: Klart det ikke er noen forventning å få tips. Selv tipser jeg aldri om kelneren ikke gjør noe ekstra, rett og slett fordi jeg vet hvor lett det er å gjøre småting som blir lagt merke til, og når man ikke gidder det er gang, så fortjener man ikke tips. Det er ingen forventning eller selvfølge, men en hyggelig gest om kelneren har gjort en god jobb:) Endret 13. september 2011 av altflyter 1
muffin26 Skrevet 13. september 2011 #8 Skrevet 13. september 2011 I Norge tjener man såpass godt at de ikke FORTJENER tips. Blir så irritert over folk som jobber på kafe og bare henger bak disken, mens utenfor så er det en svinestie. 8
Cho Kon It Skrevet 13. september 2011 #9 Skrevet 13. september 2011 Du kan umulig ha jobbet i den bransjen om du mener lønningene er gode. Når jeg jobbet som bartender og servitør for 1 år siden, tjente jeg 125 kroner i timen når jeg jobbet til kl 5 om morgenen. Ingen tilleg... Om det er bra betalt så lurer jeg litt... Slet med å få det til å gå rundt.. Det er da ikke mitt problem at arbeidsplassen du jobbet på ikke følger arbeidsmiljøloven? 26
Flanør Skrevet 13. september 2011 #10 Skrevet 13. september 2011 Du kan umulig ha jobbet i den bransjen om du mener lønningene er gode. Når jeg jobbet som bartender og servitør for 1 år siden, tjente jeg 125 kroner i timen når jeg jobbet til kl 5 om morgenen. Ingen tilleg... Om det er bra betalt så lurer jeg litt... Slet med å få det til å gå rundt.. Men når det er sagt, forventet jeg aldri å få tips, og opptrådde alltid hyggelig og prøvde å gjøre det lille ekstra for alle gjestene... Derfor fikk jeg som oftest et par kroner i tips... men noe særlig mye lønn ble det jo aldri uansett... Men som svar på spørsmålet til TS: Klart det ikke er noen forventning å få tips. Selv tipser jeg aldri om kelneren ikke gjør noe ekstra, rett og slett fordi jeg vet hvor lett det er å gjøre småting som blir lagt merke til, og når man ikke gidder det er gang, så fortjener man ikke tips. Det er ingen forventning eller selvfølge, men en hyggelig gest om kelneren har gjort en god jobb:) Men er det ikke bedre å jobbe for bedre lønninger i denne bransjen enn å delvis basere inntektene deres på tips? Slik det er nå er det vi som kunder som betaler at de griske sjefene til servitørene skal få slippe å gi sine ansatte en hederlig lønn, og det kan jo ikke være riktig. Selv pleier jeg å tipse, i hvert fall når servitøren har ytt god service, men av og til også fordi jeg føler det er forventet av meg. Slik at dersom jeg IKKE tipser så vil jeg bli dårlig behandlet neste gang jeg er på samme sted (hvis jeg går ofte samme sted da). Så jeg sitter absolutt i glasshus her. 2
Flanør Skrevet 13. september 2011 #11 Skrevet 13. september 2011 Det er da ikke mitt problem at arbeidsplassen du jobbet på ikke følger arbeidsmiljøloven? Nettopp. 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #12 Skrevet 13. september 2011 Jeg har absolutt notert meg det samme. Altså at selv om de ikke yter noe ekstra, eller endatil roter med noe, så blir de ofte litt snurt dersom jeg "kun" betaler det varen koster. For noen år siden reagerte jeg på det, men nå overser jeg det hele. Lønningene i Norge er såpass høye at servitøren ikke trenger tips for å få til livsopphold, stikk motsatt av i mange andre land. Kun de som åpenbart gir noe ekstra får tips av meg. Hadde servicen blitt bedre så hadde mine oppsparte penger sittet løsere. 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #13 Skrevet 13. september 2011 Men som svar på spørsmålet til TS: Klart det ikke er noen forventning å få tips. Selv tipser jeg aldri om kelneren ikke gjør noe ekstra. Snakker du for alle ansatte i servicenæringen i Oslo, når du sier at det selvsagt "ikke er noen forventning om å få tips"? Mitt problem er omtrent ikke at den ansatte ikke gjør "noe ekstra" - men at h*n ikke engang gjør det h*n skal (som er grunnleggende i jobben).
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #14 Skrevet 13. september 2011 Jeg gir alltid tips, men ikke alltid hvis det kun er for et par kaffe el lign, men det er fordi jeg har jobbet i bransjen selv, og vet hvordan mange overlever på minstelønn, uten tillegg , i en bransje som mister timelistene dine rett som det er osv. Dessuten er det ganske mange sjokkerende kunder der ute, totalt bønder uten raffinement som HATER å tipse og ikke har peiling på hvordan man oppfører seg eller hva man kan forvente seg i en sosial setting. Også er det sånne storforlangende, fiendtlig innstilte som sikkert sitter fint i det selv med høye lønninger og skal ta ut alle fordommene sine på deg, servitøren, og tror kunden har rett uansett. Det er rett og slett mange jævlige mennesker, og de trenger ikke engang åpne kjeften for at man skal vite hvor man har dem, de oser forakt og negativitet. Heldigvis er det normale og hyggelige mennesker også da, ellers hadde det ikke vært psykisk mulig å være servitør, men jeg syns det er en bondsk holdning å aldri tipse, jeg syns det er pinlig å være ute med mennesker som konsekvent ikke tipser. 2
Gjest Silvermist Skrevet 13. september 2011 #15 Skrevet 13. september 2011 *snip* Heldigvis er det normale og hyggelige mennesker også da, ellers hadde det ikke vært psykisk mulig å være servitør, men jeg syns det er en bondsk holdning å aldri tipse, jeg syns det er pinlig å være ute med mennesker som konsekvent ikke tipser. Nå tror jeg ikke helt du har forstått TS' problemstilling. Det er ikke snakk om "bondske" mennesker som konsekvent ikke tipser, men om servitørens forventning om tips på tross av service eller mangel på dette. Jeg tipser kun når servicen er bra. 11
HopelessFear Skrevet 13. september 2011 #16 Skrevet 13. september 2011 Jeg tipser kun når de ansatte har gjort en bra eller i det minste ok jobb. De kan da ikke bli furtne for det, yter en god service = mer penger i kassa. Enkelt og greit. 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #17 Skrevet 13. september 2011 Jeg har selv jobbet i utelivsbransjen, og mange av de ansatte er studenter som egentlig ikke har noen faglig opplæring innenfor service. For ufaglært arbeid har de en helt ok timelønn. Skal vi begynne å tipse dem i kassa på rema? De har ikke noe bedre timelønn de heller, og mange av dem er smilende og blide. Tips for god service er noe som stammer fra land der servitører har ekstremt dårlig timelønn, og lever så og si kun på tipsen. Slik er det faktisk ikke i Norge. 15
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #18 Skrevet 13. september 2011 Det var jeg som skrev at det var bondsk å ikke tipse, kanskje når jeg tenker etter så er det en holdning som jeg har fra utlandet muligens, at den stammer derifra langt tilbake. Ja det finnes andre lavtlønnsyrker, jeg har selv jobbet i butikk uten fagbrev, og det er dårlig lønn, men man får i det minste tillegg. Og på noen utesteder/kafeer/restauranter så løper man skikkelig rundt og jeg syntes det var hardere arbeid.Og syns det blir feil at man skal være sånn overhyggelig og serviceminded og "hore seg" skikkelig for den ekstra tieren, derfor tipser jeg stort sett alltid.
Gjest Silvermist Skrevet 13. september 2011 #19 Skrevet 13. september 2011 *snip* Og syns det blir feil at man skal være sånn overhyggelig og serviceminded og "hore seg" skikkelig for den ekstra tieren, derfor tipser jeg stort sett alltid. ?? Tror ikke du bør jobbe i et serviceyrke. 11
altflyter Skrevet 13. september 2011 #20 Skrevet 13. september 2011 Snakker du for alle ansatte i servicenæringen i Oslo, når du sier at det selvsagt "ikke er noen forventning om å få tips"? Mitt problem er omtrent ikke at den ansatte ikke gjør "noe ekstra" - men at h*n ikke engang gjør det h*n skal (som er grunnleggende i jobben). Jeg snakker selvfølgelig på vegne av meg selv etter lang tid i utelivsbransjen. Jeg forventet det aldri, og ble aldri snurt om jeg ikke fikk tips... Men det er så klart meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå