Gjest Anonymous Skrevet 30. november 2003 #1 Skrevet 30. november 2003 hei alle mine datakyndige datasøstre jeg har arvet en laptop, en dell latitude cs 400. problemet mitt er at det ikke er noe på maskinen, C disken ble formatert av den forrige eieren. Den har ekstren cd rom som jeg ikke får installert fra. den eksterne diskett stasjonen går greit. Det er pentiumII og jeg har tenkt å ha win2000. kan noen hjelpe meg... jeg får ikke bootet fra cd-rom, får en feilmelding : ugyldig system diskett. sett inn en annen diskett, og trykk en tast når jeg starter maskinen... hva skal jeg gjøre?
Catzy Skrevet 30. november 2003 #2 Skrevet 30. november 2003 Når maskinen booter, prøv å trykke på Delete når du får typisk hvit tekst på svart bakgrunn. Da vil du komme inn i bios, som er maskin-oppsettet. (Mulig det kan være F8 eller Esc også, kommer litt ann på maskinen.) Trykk mange ganger, så skjer det kanskje noe. Når du er i BIos, finn innstilling for primary boot sequence, og velg CD-rom. Da får du maskinen til å sjekke om det ligger en bootbar cd i cd-rom'en, før den evt. prøver å boote fra diskettstasjon eller hard-disk. Nå sjekker den først fra diskettstasjonen. Husker ikke hva innstillingen ligger under, tror det er nr 3 eller 4 på lista. Lagre og gå ut av bios. Når du har gjort det, legger du cd'en i spilleren, og starter maskinen på nytt. Da skal den sjekke cd-spilleren først, og da er du forhåpentligvis i gang. Og så er det å installere windows derfra. Catzy
jordbær Skrevet 30. november 2003 #3 Skrevet 30. november 2003 Kan være at du mangler drivere til CD-ROMen. Har opplevd dette flere ganger med eksterne CD-ROM-er(da inkl. brenner) I såfall må du får tak i dos-driverne til CD-ROM-en og kopiere dem over til PCen din, før du får den til å virke.
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2003 #4 Skrevet 1. desember 2003 det med bios har jeg prøvd, får fremdeles samme feilmelding... får prøve å finne driverne.
Gjest Lea Skrevet 1. desember 2003 #5 Skrevet 1. desember 2003 Er den ekstrene CD-spilleren tilkoble USB-porten? Det er ofte problemer med USB og slike ting (f.eks i DOS) Nå vet jeg ikke om det er mulig å få tak i eksterne CD-spillere som ikke går på USB... har stort sett hatt dette problemet på stasjonære PC-er og da har vi satt inn (midlertidig) en CD-spiller. Deler til Laptoper er ofte ganske dyre, men om du vil ha en integrert CD-spiller på Laptopen, så ville jeg kjøpt den NÅ. En annen mulighet er kanskje å installere f.eks Windows 98 i første omgang. Bare se om du kommer videre da.
jordbær Skrevet 1. desember 2003 #6 Skrevet 1. desember 2003 Det skal finnes eksterne CD-ROM-er med parallellplugg. Det er det vi har på jobben. MEN! Du må nok lete litt, IOM at denne standaren er på vei ut. og, det stemmer det LEA sier.. DOS og USB funker ganske dårlig sammen.. :/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå