Gå til innhold

Vondt i ryggen av sovestilling


Charlie28

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med skjev rygg etter en trafikkulykke i ungdomsåra. Det er ikke mye, men litt. Derfor pleier jeg å ligge på ryggen da dette gir minst belastning på ryggen osv...

Nå er jeg 13 uker +, og fått med meg at å ligge på ryggen fra 2. trimester ikke er så bra.

Prøvd derfor i ca 2 uker å ligge på siden, men en pute eller noe mellom beina.

Etter skiftet liggestilling har det ikke gått en dag uten at jeg har hatt vondt i korsryggen. Våkner også opp om morgenen av at korsryggen føles "låst" og må snu og vrikke på meg for å knekke den opp igjen. Dette er veldig vondt :tristbla:

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Tegn på bekkenproblemer?!?! :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan du ikke ligge på ryggen i andre trimester?

Er visst fordi den voksende livmoren trykker på blodårer (vener) og kan gi problemer med blodstrømmen. Kan kunne påvirke blodstrømmen til livmor og morkake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Trodde det var slik at så lenge man syns det var behagelig å ligge på ryggen, så kunne man det.

At det ble ubehagelig for deg før det ble farlig for fosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Trodde det var slik at så lenge man syns det var behagelig å ligge på ryggen, så kunne man det.

At det ble ubehagelig for deg før det ble farlig for fosteret.

Sånn trodde jeg også det var - litt samme som med treningsøvelser som gjøres på rygg: så lenge du ikke syns det er ubehagelig så er det ok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra : http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/livsstil/endringer-i-kroppen-under-svangerskapet-24739.html

Etter første trimester vil livmoren/fosteret klemme mot blodårene i bukhulen når den gravide ligger på ryggen. Det hemmer blodstrømmen tilbake til hjertet, noe som reduserer mengden blod som pumpes ut av hjertet. Av denne grunn bør gravide unngå å ligge på ryggen både i hvile og under trening. Også det å stå helt i ro, er forbundet med klar reduksjon i blodvolumet hjertet pumper ut, slik at også det bør unngås.

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke lett å være gravid gitt!! :gjeiper:

Hjelpe meg! Jammen er jeg glad for at de gangene jeg har vært gravid, at jeg ikke visste eller tenkte over at ligge/sovestillinger var så viktige. Jeg la meg slik jeg fant det mest behagelig, hovedsakelig på siden når jeg skulle sove, og gjerne på ryggen når jeg skulle ta en liten hvil på dagtid. Sånn var det før jeg var gravid også, og sånn det er nå.

Til TS: Jeg vil anbefale deg å kjøpe en madrass, eventuelt en tykk overmadrass av typen Tempur. Jeg har en tilsvarende, husker ikke navnet i farten. Den er like bra, men bare halve prisen. Denne madrassen justerer seg etter kroppen uansett hvilken stilling du ligger i, slik at du får maksimal hvile.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at man bare vil gjøre det beste man kan. Men så lenge jeg kjenner at det går å ligge på rygg, så ligger jeg på rygg! Har noen dødd av det? Tror ikke det, nei. I tusenvis av år har vi klart oss uten den kunnskapen. Jeg er så utrolig for vanligvis-holdninga: Gjør som du vanligvis gjør, med noen få unntak (røyk/alkohol/narkotika og visse matsorter).

Misjonærstillinga lar seg ikke gjennomføre lengre, vi er altså ferdig med den for 2011. Hvorfor? Det er ubehagelig, lar meg ikke puste og dermed blir det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan sove halvveis sittende? Altså bygge opp med store gode puter fra korsryggen og opp? Kan jo være en lur løsning hvis halsbrannen kommer etterhvert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...