Zzyzx Skrevet 12. september 2011 #1 Skrevet 12. september 2011 Hva er sedvanen her? Er det forventet at denne vinflaska skal åpnes i løpet av middagen? Drikkes til middagen? Etter middagen? Eller er det en ren gave som man kan bruke slik man vil?
Evelyne Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 Jag öppnar nästan alltid vinflaskan då jag antar att de som köpte den vill vara med och smaka på den, haha. Det har hänt att jag sparat den om det varit en exklusiv födelsedagspresent som jag känner att jag vill spara till ett mer speciellt tillfälle (kanske till och med den jag fick flaskan av). Men i regel dricks den upp till middagen.
Gjest strykebrett Skrevet 12. september 2011 #3 Skrevet 12. september 2011 Det er en gave. Man kan selvsagt åpne den i løpet av kvelden, men somregel så har jo vertskapet planlagt hvilken vin de skal servere og vinen fra gjestene blir stående til en senere anledning. Det er det som pleier å hende hos meg og mine venner i alle fall.
Tillie Skrevet 12. september 2011 #4 Skrevet 12. september 2011 Etter middagen! Man har jo som regel valgt viner som skal passe til maten, så med mindre det er en spesielt fin vin som ikke bør drikkes sist på kvelden, ta den etterpå 1
Moscato Skrevet 12. september 2011 #5 Skrevet 12. september 2011 Vanligvis har man vel planlagt drikke til maten fra før, og da er det naturlig å drikke den, og spare gavevinen. Den planlagte vinen/drikken har man vel dessuten sørget for riktig temperatur på, noe gavevinen oftest ikke har. Har besøket visst om menyen før middagen og kjøpt en vin som er ment å passe godt til dette blir det vel naturlig å åpne flaska underveis (med mindre vertene virkelig har gjort seg flid med vinvalget selv, da). Da blir vinen mer som gjestenes bidrag til middagen. ...tenker jeg, da. Kan hende andre tenker annerledes, men jeg synes dette er det mest naturlige. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #6 Skrevet 12. september 2011 Det er nok forskjellig fra miljø til miljø. Vi pleier nesten aldri å åpne vinen vi får mens gjestene er der (og vi forventer heller ikke å selv være med å drikke vinen vi har med når vi går på middag til venner). Dette fordi vi er opptatt av at vinene skal passe til maten som serveres, og den kjenner ikke gjestene til når de velger vinen de tar med. Vi serverer ofte flere retter når vi har middagsgjester, gjerne opptil fire retter, og har da nye viner til hver rett, som vi har valgt ut spesielt. Hvis det slumper til at vinen gjester har med passer til feks hovedretten, og det går mye vin, så åpner vi gjerne gjestevinen også. Ellers ikke.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #7 Skrevet 12. september 2011 Dersom vi åpner gjestevinen blir det som regel etter middagen. Mest fordi de fleste vi kjenner kjøper betydelig kjipere vin enn det vi pleier å kjøpe, og da passer den bedre litt senere på kvelden
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå