Gå til innhold

Må vi opprette sameie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt ny leilighet, som er en halvpart av en bolig.

Her har bror og søster eid hver sin del, og vi har nå altså kjøpt søsters halvpart av boligen.

Til nå har det kun vært muntlige avtaler om stell og vedlikehold av fellesområder, og kostnadene på villaforsikringen har vært delt i to. Det høres jo veldig enkelt og greit ut, men jeg føler at vi tar en risiko ved å ikke ha litt mer juridisk ordnede former.

Jeg sliter litt med å finne ut om det er krav til at vi oppretter sameie, og lurer på om noen her inne kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen krav at boligen seksjoneres og dermed kommer under eierseksjonsloven,men det er anbefalt. Du bor nå i et sameie, og dermed følger sameieloven.

Som du vil oppdage når du leser de to lovene, er at eierseksjonsloven er mer omfattende og regulert. Anbefaler deg å printe ut lovene og les nøye! Vil også anbefaledegå bli medlem i huseierenes landsforbund, ca 400-500 kr pr år. Jegbor slik som deg, og hadde nytte av gratis advokattjenester da takvinduene på loftet lakk og måtte skiftes / hvordan fordele kostnader.

Villaforsikringen må deles i to,du får ikke forsikret kun dun del, huset går under ett. Brenner det et sted, så... Men sjekk kvm, hos oss deler vi 60/40,da jeg har litt mindre kvm enn de som eier 2 etg + loft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...