AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #1 Skrevet 12. september 2011 Hei, jeg er ei jente som er ganske overvektig, men jeg prøver så godt jeg kan å holde vekten litt under kontroll og spise ok. Har holdt vekten ganske stabil i flere år nå, men i det siste har det gått litt oppover dessverre... Jeg er livredd for Diabetes og lurer veldig på hva som er symptomene på dette? Noe man må holde utkikk for? Jeg har vert nylig til legen og testet meg og blodsukkermålingen viste at jeg var "trygg" enda og jeg vil jo helst unngå det, så jeg holder på å planlegge en livsstil endring der jeg både skal ned i vekt og bli flinkere til og trene. Noen som kan fortelle meg om symptomer?
Giacomo_P Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 Det første du vil merke er slapphet, vekttab, muskelslapphed, unormal tørste og hyppig vandladning. Vi snakker ofte om de tre p'ene: Polyuri (hyppig vandladning) Polydipsi (økt tørste) Polyphagi (økt apetit) Hvis du spiser mer end vanlig, men allikevel går ned i vekt, er det grund til å mistenke diabetes. Hvor gammel er du?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #3 Skrevet 12. september 2011 Jeg er 19, men min mor har diabetes (som hun ble kvitt da hun gikk ned i vekt.)
Giacomo_P Skrevet 12. september 2011 #4 Skrevet 12. september 2011 Det er sjelden denne diagnosen stilles på en 19-åring, men det er bra at du tenker på helsen din. Du kan forebygge svært mye med balansert kosthold, fysisk aktivitet og vektreduksjon.
Gjest HunterLady Skrevet 12. september 2011 #5 Skrevet 12. september 2011 Jeg er 19, men min mor har diabetes (som hun ble kvitt da hun gikk ned i vekt.) Symptomene er gjerne diffuse og kan utvikle seg over flere år. Tørste, økt vannlating, infeksjoner i underlivet, tretthet, uopplagthet og depresjonsfølelse kan være tegn på diabetes type 2. Unntaksvis kan blodsukkeret bli så høyt at man blir omtåket eller utvikler koma. http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/diabetes-og-stoffskifte/diabetes-type-2
Giacomo_P Skrevet 12. september 2011 #6 Skrevet 12. september 2011 Very good, Hunter! Jeg glemte faktisk den økte infeksjonstendensen. Og at dette kommer snikende over tid er veldig riktig. Derfor er det mange som går med dette alt for lenge, og får helt unødvendige komplikasjoner fordi diagnosen bliver stilt for sent.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå