Gå til innhold

Metformin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke erfaringer har dere med metformin?

Jeg var hos gu i dag og cystene mine er borte etter 6 måneder :)

har ikke gått ned i vekt, men har ikke vært flink med kostholdet i det siste. Nå er jeg begynt ett sunnere liv og håper kiloene går raskere av enn de gjorde tidligere... erfaringer med metformin og vektnedgang?

Jeg er forresten normalvektig, har ca 5 kilo mer enn jeg trives med bare og det legger seg rundt magen! Jeg er ikke insulinresistent, kan metforminen virke på vektnedgang uansett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann

Forloveden min fikk Metformin da han hadde diabetes 2. Hans erfaring var at han fikk en del trøbbel med magen. Nå har han heldigvis ikke diabetes lengre, og trenger ikke ta medisinen :) Ettersom du spør om Metformin i forbindelse med vektnedgang, så kan jeg jo legge til at han ikke gikk ned i vekt når han brukte dem. Han gikk ikke inn for det heller da, men etter hva jeg forsto hadde de ingenting å si på hverken vektoppgang eller nedgang.

Skrevet

Ok, hørt mange har gått ned i vekt også men det er kanskje individuelt..

andre erfaringer?

Skrevet

Metformin gjorde ikke noe for meg, men jeg hadde ingen cyster heller da. Håper det hjelper deg :)

Skrevet

Jeg tar metformin pga diabetes og gikk noe ned i vekt med en gang jeg startet på dem, men det var pga magetrøbbel jeg fikk av dem (som nevnt over) Det var uansett ikke mer enn 3-5 kg...

Skrevet

ok det varierer nok fra person til person, men siden insulinnivået går ned er det jo logisk at man miste litt vekt..

Skrevet

Er det ikke bedre å bare spise lavkarbo i stedet for å ta metformin? (jeg bare spør)

Skrevet

Jeg prøvde metformin pga PCOS, jeg fikk så problemer med magen så jeg holdt ikke ut. Det var smerter, diaré og promping. Fikk beskjed om at det skulle bedre seg etter 6 mnd, men så lenge holdt jeg ikke ut.

Nå går jeg på lavkarbo, har ikke holdt på så lenge, men det ser ut til å virke.

Skrevet

Jeg går både på Metformin og lavkarbo pga PCOS og insulinresistens. Det skjer noen positive endringer med tanke på vekt, men det går så sakte så sakte!

Skrevet

Jeg må ha litt karbohydrater når jeg tar metformin!

Hvis ikkje blir jeg kjempeslapp fordi blodsukkeret blir så lavt!

Skrevet

Jeg må ha litt karbohydrater når jeg tar metformin!

Hvis ikkje blir jeg kjempeslapp fordi blodsukkeret blir så lavt!

Da får du ikke i deg nok fett.

For kroppen skal da lage energi av fettet istedenfor av karbohydratenen.

Skrevet

Da får du ikke i deg nok fett.

For kroppen skal da lage energi av fettet istedenfor av karbohydratenen.

Ok ja det kan stemme! For jeg spiser lite kalorier og lite karbohydrater.

Hvor mange kalorier bør du ligge på når du spiser lavkarbo da? føler dere at dere har mye energi, jeg gjør ikke det altså...

Skrevet

Ok ja det kan stemme! For jeg spiser lite kalorier og lite karbohydrater.

Hvor mange kalorier bør du ligge på når du spiser lavkarbo da? føler dere at dere har mye energi, jeg gjør ikke det altså...

Det kommer ann på hvor mye energi du bruker. Det blir som vanlig slanking med tanke på kalorier inn og kalorier brukt. Men man blir fortere mett av fett og det holder lengere. Så mange som går på lavkarbo spiser ikke så mye og sjeldnere.

Mest fett, så proteiner og bare litt karbohydrater.

Skrevet

Ok! Det som er er at jeg ikke klarer å leve hundre prosent lavkarbo, så jeg må telle

kalorier i tillegg hvis ikke funker det ikke..

men spiser kanskje 50-100 gram karbohydrater per dag, er det ingen vits siden jeg ikke er i ketose uansett? Eller kan det hjelpe å gå ned i vekt? Litt forvirret av lavkalori vs lavkarbo

Skrevet

Jeg tar metformin for PCOS og det funker supergodt! Jeg spiser akkurat det jeg vil og jeg har gått ned 15 kg på 1 år og 3 måneder. Føler det har gått litt sent i perioder, så mulig jeg hadde mista mere om jeg hadde vært påpasselig med hva jeg har spist - men det gidder jeg ikke. Nå for tida spiser jeg en pose M annenhver dag (nesten) og jeg har gått ned 1 kg denne uka.. Elsker det!

Skrevet

Hvordan funker metformin egentlig? hvor lenge går man på det? Hvor lenge varer det etter man har sluttet på det?

er det bare for de som vil gå ned i vekt?

hva med de som har pcos men som er i nedre skala av normalvektig, kan de få metformin? (for å få mindre pcos-symptomer)

fint om noen vet :)

Skrevet

Jeg tar metformin for PCOS og det funker supergodt! Jeg spiser akkurat det jeg vil og jeg har gått ned 15 kg på 1 år og 3 måneder. Føler det har gått litt sent i perioder, så mulig jeg hadde mista mere om jeg hadde vært påpasselig med hva jeg har spist - men det gidder jeg ikke. Nå for tida spiser jeg en pose M annenhver dag (nesten) og jeg har gått ned 1 kg denne uka.. Elsker det!

oj så heldig du er! men er du overvektig? jeg er ikke det, har noen pyntekilo da..

Skrevet

Hvordan funker metformin egentlig? hvor lenge går man på det? Hvor lenge varer det etter man har sluttet på det?

er det bare for de som vil gå ned i vekt?

hva med de som har pcos men som er i nedre skala av normalvektig, kan de få metformin? (for å få mindre pcos-symptomer)

fint om noen vet :)

Hei :)

metformin funker ved at blodsukker og insulin reduseres! Gis først og fremst til overvektige pasienter, men kan også gis når man prøver å bli gravid! Jeg har ikke mistet vekt, men alle cystene mine forsvant etter jeg begynte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...