Gå til innhold

Melde egen arbeidsgiver til arbeidstilsynet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en arbeidsgiver som bryter lover. Jeg har gjort min sjef oppmerksom på dette, men han hører ikke etter og svarer at ledelsen skal "løse det på sikt" og sånt.

Dette har jeg ingen tro på. Selv er jeg nyansatt, men jeg har hørt likende historier fra 5 år tilbake, og ting har ikke endret seg. Hvordan går man frem med å melde sånne lovbrudd? Kan man gjøre det anonymt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Alle bedrifter skal ha verneombud som er valgt av de ansatte (altså ikke ledelsen), og som arbeider for de ansatte "på gølvet". Jeg ville startet der.

Dersom dette leddet ikke er der, ville jeg ringt anonymt til arbeidstilsynet og nevnt disse sakene og hørt hva de mener du skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidstilsynet gjør ikke en dritt. Jobbet med regnskap i noen år og fikk aldri en krone overtidsbetaling. Jeg jobbet kvelder og helger i mnd i strekk.

Sjefen nekta å betale overtid noe som er ganske vanlig i den bransjen. Ringte arbeidstilsynet, men de kom aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidstilsynet gjør ikke en dritt. Jobbet med regnskap i noen år og fikk aldri en krone overtidsbetaling. Jeg jobbet kvelder og helger i mnd i strekk.

Sjefen nekta å betale overtid noe som er ganske vanlig i den bransjen. Ringte arbeidstilsynet, men de kom aldri.

Arbeidstilsynet tek ikkje sakar som omhandlar interne stridigheiter. Det der er ein fagforeningssak. Om å gjere å ikkje blande snørr og bartar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på min jobb er det mest snakk om brudd på sikkerhetsregler, arbeidsmiljøloven, og forskrifter i bransjen som skal følges for å ikke skade ansattes helse. Så for meg er arbeidstilsynet riktig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidstilsynet tek ikkje sakar som omhandlar interne stridigheiter. Det der er ein fagforeningssak. Om å gjere å ikkje blande snørr og bartar!

Hvilke saker tar dem da? De sa til meg at det ikke var lov og sa de skulle se på det.

Ingen var organiserte der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke saker tar dem da? De sa til meg at det ikke var lov og sa de skulle se på det.

Ingen var organiserte der heller.

Ja, det er lovbrot, men Arbeidstilsynet har meir enn nok med å vere vaktbikkje i forhold til helseskadelege og direkte farlege saker.

At de ikkje er fagorganiserte får de ta på eiga kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
Rosalie skrev (På 12.9.2011 den 16.19):

Verneombud skal de no ha. Ellers så har Arbeidstilsynet tipsartelefon: http://www.arbeidstilsynet.no/artikkel.html?tid=207727

 

AnonymBruker skrev (På 12.9.2011 den 16.22):

Alle bedrifter skal ha verneombud som er valgt av de ansatte (altså ikke ledelsen), og som arbeider for de ansatte "på gølvet". Jeg ville startet der.

 

Dersom dette leddet ikke er der, ville jeg ringt anonymt til arbeidstilsynet og nevnt disse sakene og hørt hva de mener du skal gjøre.

Tror ikke at sjefen er så dum at h*n ikke skjønner hvem som har tipset anonymt

Anonymkode: d6905...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...