Gå til innhold

Hvordan blir livet med valp i huset?


Jens

Anbefalte innlegg

Vår familie har planer om å skaffe oss en bichon havanaise. Vi er to voksne og to barn på 3 og 6 år. Mannen min jobber fulltid og jeg jobber deltid, dvs 1000-1400 mandag til torsdag. Har masse tid og overskudd og føler tiden er moden for familieforøkelse. Jeg har imidlertid aldri hatt hund, kun katt, og lurer å hvordan den første tiden vil se ut. Blir det som med en ny baby at man må opp flere ganger hver natt når hunden skal tisse?Må man ut flere turer hver natt, og hvor lenge vil dette vare?Når hunden har kommet inn i vanlige rutiner, når pleier man å gå ut med den om morgenen. Er 0830 for sent?(tenkte å slå det sammen med når jeg følger sønnen min til skolen). Ellers, hvor ofte tisser de i løpet av dagen. Er det ellers andre ting jeg burde vite om? Er det noen her som har Bichon Havanaise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok regne med å opp med valpen et par ganger i løpet av natten, ja. Det er ikke så lett for en liten en å vite at "nå er vi på kveldstur så nå må jeg huske å tisse ferdig før jeg legger meg". Det er jo som å ha en baby i hus, den skal helst ikke være aleine (hvis du ikke vil komme tilbake til opptygde ledninger/sko/møbler. Valper tygger på ALT, deg inkludert).

Har du flaks får du en sovevalp. Det vil si at den sover til du står opp (når den er kommet inn i do-rutiner og slikt), uansett om det er klokka seks eller klokka tolv. Har du uflaks får du en våkenvalp, som vokner klokka seks uansett hva. Men de fleste hunder har en grei måte å innrette seg etter familiens mønster. Jeg passer ofte en hund som står opp klokken seks i ukedagene (for da går eieren på jobb) og mellom ni og tolv i helgene. Må han, mot alle odds, tisse før eieren står opp, sier han ifra som de fleste veloppdragne hunder gjør.

Og husk på i forhold til valpen: Det skal ut og tisses etter hvert måltid, hver blund og hver gang valpen har lekt. Valper greier heller ikke å holde seg så lenge, så når du først skal gå ut med den burde du bare slenge på deg sko og jakke og komme deg ut døra. Blir det venting, blir det tiss på gulvet!

Edit: Perioden hvor man må ut og tisse på natten varer ikke lenge, et par måneder pluss minus. Valper vokser fort! Og 0830 mener jeg er et helt legitimt tidspunkt å ta morgenturen på.

Endret av Scaramouche-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarer jeg for meg, sånn som det har vært for oss: valpen vår var 8 uker da den kom i hus, er den golden retriever hann hund. Han har sovet natta igjennom fra dag en. Mannen min lar den tisse kl 6, før han reiser på jobb. Meg og jenta mi på 6 mnd står opp 8.30-9.00 og da lufter jeg valpen når jenta mi er på kledd og plassert i lekegrinda. Da er det ny tissetur for valpen før jenta mi får mat og vi kler på oss for å gå ut alle sammen. Eneste problemet jeg ser med å ha valp er at han skal bærest i trappene til han er ett år, å vi har mange trapper... Utenom det er det ikke noe stress. Klart vi har hatt uhell inne med både tiss og bæsj, men det er ikke verre enn å hente hundeposene og plukke opp :) jeg angrer ikke på valget mitt i det hele, og jeg er voldsomt forelska i valpen vår! Men så klart, å få en valp som sover natta igjennom er unikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Den tispa jeg har nå, var et lite helvete som valp.

Hyl og skrik hele natten, måtte ut ca hver halvtime hele dagen, men det gikk fort over (2-3 uker)

I dag er hun ganske avslappet. Om jeg sover til kl 7 eller til kl 10, så maser hun ikke om å komme ut før jeg har stått opp. Og enda lengre klarer hun å holde seg dersom hun får ligge i senga vår (noe som er ekstremt sjeldent) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk valpen min når hun var 8uker gammel, og hun har aldri vært ute på natta. Hun sov helt til mobilalarmen ringte, og da løp vi rett ut(men varierende tider pga av jobb, alt mellom 6-8). Hadde jo en del uhell inne i starten selv om vi var flinke til å gå ut med henne titt og ofte. Men det gikk ganske fort å få henne husren, tok vel kansje en mnd eller 2 ca. Og hun var lenge alene hjemme fra starten av, opptil 5 timer før noen kom å tok en tisse/mat-pause med henne pga av jobb. Men så var hun sammen med ei gammel tispe hjemme så det gikk helt problemfritt, aldri en lyd! Og nå er hun 5mnd gammel, og klarer å være helt alene i huset i 6-7 timer. Enten leker hun(leker overalt når jeg kommer hjem), eller så sover hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...