Gå til innhold

Et lite hjertesukk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på snart 10 år og har 50/50 samvær med faren. Det er slika at vi holder alt av klær hver for oss, og har frem til og med 3 klasse delt på utstyr som hun skal bruke på SFO. Jeg har fått bidrag fra far, da han har bedre økonomi enn meg. Jeg har klart å beholde leiligheten etter bruddet med eksen min, men det er tungt. Dette gjøre jeg slik at vi skal bo i nærheten av hverandre og fordi datteren min skal slippe å reise mellom to hjem.

Nå ringte han i går og tilbød meg 400kr i bidrag. Han har tom august betalt 1350kr. Han har overtatt SFO regningen, jeg trenger ikke SFO, fordi jeg mener at datteren vår er stor nok til å være hjemme alene 3 timer før jeg kommer hjem. Dette er han svært uenig i, og betaler derfor for en 100% plass på SFO.

Jeg sa til han at jeg ønsket at NAV skulle ta seg av utregningen, fordi jeg ønsket å beholde det lille vi har av kommunikasjon. Det var han ikke fornøyd med, da han måtte ut med 860 kr.

Han ønsker også at barnet skal stå annethvert år registert på oss, slik at vi da kan dele "godene". Jeg har sagt til han at det ikke er aktuelt nå, da jeg er alene og trenger de pengene jeg kan få. Han har samboer og barn med henne. Han mener at det ikke er hans problem at jeg har dårlig økonomi, og at det er urettferdig at han ikke skal få halvparten av barnetrygden. Jeg har sagt at jeg er villig til å dele dette når jeg også har fått meg samboer, slik at vi da er mer likestilte. Dette kommer ikke på tale sier han.

Så fikk jeg melding om at siden jeg hadde kjøpt en alt for stor regnbukse, måtte de kjøpe en, og at han ønsket at jeg skulle sette inn 200kr på hans konto. Og at jeg måttte kjøpe innesko som hun kan ha i gymmen. Hvor jeg svarte at utstyret jeg kjøper til henne, skal være hos meg og at han selv må stå for utstyret hun trenger på SFO. Da lurte han på hva datteren vår skulle ha på seg på skolen i friminuttene, hvor jeg svarte at hvis det regner ute, så sender jeg seff med regntøy, som hun tar med seg hjem etter skolen.

Enden på visen er at jeg nå fraskriver meg bidrag fra han. Jeg orker ikke mer krangling. Er så sliten og lei meg. Har holdt på i 5 år. Han har overhode ingen sympati med at jeg sliter økonomisk, det er ikke hans problem. Det er jo greit det, står jo i loven, men det går jo for pokker meg ann å vise litt skjønn??? Neida, her skal det kjøres på med prinsipper osv. Så jeg gir meg, rett og slett. :trist:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmm...her var det mye gruff som måtte ut...

Godt du har funnet en løsning da...eller? (litt forvirra) Pass på så du ikke øser ut denne frustrasjonen din så jenta hører det da. Ikke bland henne inn i feiden deres.

Kan du gjøre noe for å få økonomien på bedre kjøl, slik at du slipper å være "avhengig" av denne mannen? Mer jobb/utdanning/billigere husvære? Det hadde jo vært det beste for dere, slik at du slapp å bekymre deg så mye for pengene?

Skrevet

Du har jo krav på at NAV kan regne ut bidraget, det kan han ikke nekte så lenge du ønsker det. Det holder at du sender inn papirene, så får han et brev og må informere om inntekt osv selv.

Så jeg ville ikke fraskrivd meg bidraget.

Når det gjelder SFO, så har jo han valgt å betale for SFO, og så lenge SFO ikke brukes når hun er hos deg så har jo ikke du noe med det økonomisk.

Når det kommer til det å ha barnet registrert, så har dere jo 50/50 deling og selv om du har dårligere økonomi så har han vel egentlig litt rett.

Det høres jo ikke ut som samarbeidet går som det burde, kanskje dere trenger en samtale på familievernkontoret?

Slik at dere får på papir hvem som betaler for hva av klær, utstyr osv???

Lykke til :klemmer:

• Liker 2
Skrevet

Jeg holder min datter utenfor denne situasjonen så godt jeg kan. Det er ikke lett, når far f.eks plutselig nekter henne å bruke mobilen etter å hatt mobil tidligere, eller forteller henne at det er jeg som skal kjøpe ting og tang, når det egentlig er han som skal kjøpe. Jeg sier ingenting, og kjøper inn det hun trenger når hun er hos meg og på skolen. Når det gjelder SFO, så bidrar jeg ikke med noen der, siden hun ikke bruker SFO når hun er hos meg.

Vi er enige om at vi skal holde alt av klær, sykler, ski osv hver for oss, da vi rett og slett ikke klarer å bli enig om en fordeling. Hun får f.eks ikke lov til å ta med seg klær fra far til meg.

Jeg skulle så gjerne bodd billigere, men det er ikke mulig uten å flytte fra området, og da er hele vitsen vekke med 50/50. Jeg har satt meg ned og kutttet i utgifter til meg selv, slik at jeg skal klare å holde det gående økonomisk. Jeg har også sendt brev til NAV hvor jeg presierer at jeg ikke lenger ønsker bidrag fra far.

Det er så trist at det er blitt slik det er blitt, men han kjører på med prinsipper og rettferdighet og evner ikke å vise skjønn eller forståelse for min situasjon. Jeg kan ikke gi han delt bosted, da jeg rett og slett taper for mye penger på det, og han vil ikke merke noen endring. Han får ikke skatteklasse 2, siden han har barn med samboeren sin. Da skjønner jeg ikke hvorfor han kan "unne" meg dette til jeg eventuelt får samboer selv, og vi er mer likestilite.

Jeg gjør så godt jeg kan med de midlene jeg har. Og det akter jeg å fortsette med. Jeg må rett og slett late som om BF ikke eksisterer når det gjelder dette. Så får vi bare krysse fingrene for at ting er blitt bedre når vi skal ha konfirmasjon osv.

Skrevet

Dersom du er bostedsforelder, og får alle de økonomiske fordelene det innebærer, er det du som skal holde alt av klær og utstyr til barnet! Ikke bare det hun bruker når hun er hos deg, men ALT! Skjønner godt at han ikke vil betale bidrag i tillegg...

Og det er aldeles ikke hans ansvar at du sliter økonomisk! Du tusker allerede til deg mer enn du har krav på, ikke forvent at han skal hjelpe deg med dette :kjefte:

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nei, jeg tusker ikke til meg noe som helst. Vi har en 50/50 samvær, og da skal partene holde klær selv. Jeg får bidrag fordi han tjener mer enn meg, sånn er bidragsreglene. Jeg får også skatteklasse to, siden hun bor hos meg og vi ikke har delt bosted. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er hans sak, men at man velger å kjøre så fullstendig prinsippfast at man er villig til å kjøre meg ut i et økonomisk uføre pga 450 kr i mnd, da taler det lite for at man i det hele tatt kan ha en 50/50 løsning som fordrer til et GODT samarbeid. Vennligst les innleggene mine før du svarer.

Endret av Sophie-Ann
Skrevet

Kanskje det kan være til litt trøst og vite at du er IKKE alene om den samme situasjonen. Jeg kjenner godt til oppgittheten, følelsen av at det er en evig kamp. Ikke bare har barnet nok en forelder som ikke har forståelse for noe som helst, men man må kjempe en kamp mot en 3. person som trekker i tråder bak i kulissene.

I mitt tilfelle har barnet en far som tjener 7-800 000 i året, en mor som er arbeidsledig. Likevel er det far som mottar barnetrygden og har skatteklasse 2. Betaler kr 0,- i bidrag fordi han ikke har lyst! Barnet bor 100 % hos meg etter eget ønske.

Han syns nok han har ordnet seg jævlig fint, og har ikke snev av dårlig samvittighet!!

Skrevet

Synes det er kult at det finnes fedre som krever rettferdighet i barnefordelingsaker og at de skjønner at eksens økonomi ikke er deres problem lengre:)

er klart at han vil ha barnetrygda annet hvert år,de har vel også bruk for 900 kr mer å rutte med . kanskje familien har planer om å spare denne til barna og da blir det uretferdig om de ikke skal disponere trygden halparten av tiden. og som noen her skriver så har jo han bidratt med mer enn han trenger i og med at du som bidragsmotaker skal stille alt av utsyr barnet har til disp.for han. og argunente om at du ikke trenger sfo?hallo!sfo regnes inn i utgiftene med barn,og når bidraget skal beregnes er jo dette noe som må med.det er svært få fedre (som har barna kun i helgene) som trenger sfo,skulle de kunne si at den utgiften skal trekkes fra regnestykket-fordi de ikke har bruk for sfo-plassen?? ALL ÆRE TIL FAREN TIL BARNET DITT ,jeg beundrer han!!!

• Liker 4
Skrevet

Han har overtatt SFO regningen, jeg trenger ikke SFO, fordi jeg mener at datteren vår er stor nok til å være hjemme alene 3 timer før jeg kommer hjem. Dette er han svært uenig i, og betaler derfor for en 100% plass på SFO.

Mener du med dette at fedre som har barna bare annenhver helg bør slippe å betale for barnehage og SFO? Fordi DE trenger jo ikke barnepass...?

Jeg synes det virker litt som om du kun ser din egen situsjon og hva som er best for deg her. Det virker som om dere ikke har klart å få til en god dialog og et greit samarbeid i det hele tatt (dobbelt opp med alt av klær til barnet osv), og det virker veldig unødvendig slik dere har ordnet det. Da finner jeg det merkelig at du forventer at han skal ta hensyn til din økonomi oppi det hele. Hadde dere hatt et godt samarbeid hadde nok det vært en annen situasjon.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er kult at det finnes fedre som krever rettferdighet i barnefordelingsaker og at de skjønner at eksens økonomi ikke er deres problem lengre:)

er klart at han vil ha barnetrygda annet hvert år,de har vel også bruk for 900 kr mer å rutte med . kanskje familien har planer om å spare denne til barna og da blir det uretferdig om de ikke skal disponere trygden halparten av tiden. og som noen her skriver så har jo han bidratt med mer enn han trenger i og med at du som bidragsmotaker skal stille alt av utsyr barnet har til disp.for han. og argunente om at du ikke trenger sfo?hallo!sfo regnes inn i utgiftene med barn,og når bidraget skal beregnes er jo dette noe som må med.det er svært få fedre (som har barna kun i helgene) som trenger sfo,skulle de kunne si at den utgiften skal trekkes fra regnestykket-fordi de ikke har bruk for sfo-plassen?? ALL ÆRE TIL FAREN TIL BARNET DITT ,jeg beundrer han!!!

Tror du gjest bør sette deg inn i regelverket før du uttaler deg. Her har far og mor 50/50 fordeling, ergo skal begge holde det de trenger til barnet selv i sin egen husholdning. Far har behov for sfo den uka barnet er hos han, mor har ikke behov for det, dermed skal far betale selv sfo-plassen sin. Hvorfor skal mor betale for noe hun ikke benytter? Likedan det med bidrag. Ved 50/50 skal den som tjener mest betale bidrag til den som tjener minst. Hadde mor her tjent mest ville hun ha betalt til far. Ang skatteklasse 2, så er far etablert på nytt, og da faller skatteklasse to bort. Det vil den gjøre til mor og den dagen hun evt etablerer seg med ny partner.

Barnetrygda er jeg enig i, men du skriver feil, det er ikke 900 til hver forelder ved 50/50, den blir på 450kr pr pers. Min eks og meg får halve barnetrygda hver mnd, 450 til han og 450 til meg.

Hos oss skal og egentlig faren betale et lite bidrag til meg på ca 700kr, men jeg har valgt å ikke ta i mot. Vi har alltid hatt et godt samarbeid, og han har alltid stilt opp i vanskelige situasjoner f.eks når det har vært noe ekstra barnet har trengt og min økonomi har vært stram.. Likedan stiller jeg opp for han når det er omvendt. Vi har forresten annet hvert år med bostedsadresse til barnet (bor 10min gange unna hverandre). Vi kjører heller ikke dobbelt opp av f.eks sykler og ski, men det er fordi at samarbeidet går bra. Klær har hun dobbelt opp i hvert hjem, så når det er far sin uke trenger hun bare å ta med seg skolesekken sin og sykle direkte hjem til far etter skolen. Og likedan omvendt.

Skrevet

Mener du med dette at fedre som har barna bare annenhver helg bør slippe å betale for barnehage og SFO? Fordi DE trenger jo ikke barnepass...?

Jeg synes det virker litt som om du kun ser din egen situsjon og hva som er best for deg her. Det virker som om dere ikke har klart å få til en god dialog og et greit samarbeid i det hele tatt (dobbelt opp med alt av klær til barnet osv), og det virker veldig unødvendig slik dere har ordnet det. Da finner jeg det merkelig at du forventer at han skal ta hensyn til din økonomi oppi det hele. Hadde dere hatt et godt samarbeid hadde nok det vært en annen situasjon.

Les hva Ts skriver da...far har ikke annenhver helg, men annenhver uke, og far trenger sfo den uken barnet er hos han, mor trenger det ikke. Sfo er far sitt behov, og da får han betale.

Skrevet

Kan hende at far gjør det for å likestille dere. omhan ikke har deltbosted mister han reten til å motsi seg flytting ol..og siden dere ikke har det beste forholdet kan det hende han ikke stoler på deg...fedre som er greie og ikke krever det de har krav på kan fort bli sittene m skjegget i postkassa fordi den hurpa de har barn med plutselig utnytterde "rettighetene" hun har som (uretmessig)omsorgsperson. far har ikke krevd deltbosted for at eksen skal få ekstra barnetrygd,skattekl2 osv,og betalt bidrag,og sitter igjenn med å ha ett barn som bor langt unna fordi han i utgangspunktet skulle være grei...

Skrevet

Og hva var det som gjorde at 50/50 er en så fantastisk løsning? Her er det åpenbart et par foreldre som IKKE evner å bli enige om noe som helst. Det SKAL ris prinsipper, det skal IKKE fokuseres på at BARNET skal ha det greiest mulig.

Dette høres ut som prototypen på eksempel på at delt bosted IKKE burde blitt valgt. Man MÅ samarbeide om hverdagsligheter som klær, sykler, utstyr til skole og sfo hvis BARNET skal ha det bra i en sånn situasjon. Og at faren i en sånn setting gjør sitt ytterste for at mors økonomi skal vanskeliggjøres - hvor er BARNETS beste oppi det? For det blir jo sånn når man skal ha delt bosted at begge foreldrene plikter å påse at barnet har det ok, det må jo ligge som en grunnforutsetning for en slik løsning at foreldrene har noenlunde kommuniksasjon og respekt.

Jeg syns så ufattelig synd på barna som skal vokse opp under sånne forhold - uavhengig av at ts sier hun "skjermer" ungen. Det er uansett ikke mulig når situasjonen er så trøblete som ts beskriver den som.

Jeg er utrolig glad for at jeg i det minste greide å unngå en slik løsning for mitt barn i sin tid, tror oppveksten til ungen ville vært mye værre da.

• Liker 1
Skrevet

Kynismen lenge leve sier jeg bare!

Dette handler ikke om økonomien til en eller annen tilfeldig x, men om mor til hans barn!

Et hvert oppegående menneske evner å se at det som gagner mor gagner også barnet.

Nå er det slik at jenta bor hos mor halve tiden og hvor bra tror du den jenta får det de gangene hun er hos mor, hvis mor skal gå rundt å være fattig pga far sitt store behov for rettferdighet? Jeg kan skrive under på at det er jenta som må lide for dette.

Mor klarer seg sikkert på en hybel med suppe og vann om hun må, men hvor gøy er det for et barn???

Mulig at far ikke bryter loven ved å karrre til seg mest mulig og prøve å ruiner mor, men det endrer ikke det faktum at far er en grådig drittsekk.

Og du som skrev dette innlegget er akkurat like usmaklig!

• Liker 3
Skrevet

Les hva Ts skriver da...far har ikke annenhver helg, men annenhver uke, og far trenger sfo den uken barnet er hos han, mor trenger det ikke. Sfo er far sitt behov, og da får han betale.

Les hva maya76vskriver:om ts mener at sfo ikke skal regnes med fordi HUN ikke trenger det så bør ikke fedre( ikke eksen til ts men andre fedre som ikke har barna annet enn i helgene) være med på å dekke barnehage og sfo da det bare er morv som egentlig trenger barnetilsyn...og alle skjønner at dette faller på sin egen urimelighet... derfor bør ts akseptere at sfo er en nødvendig utgift selv om HUN ikke trenger det...

• Liker 1
Skrevet

Med fare for å bli halshugget:

Hvorfor er det fars ansvar å sørge for at mor har en brukbar økonomi? Ja, det er bedre for barnet om mor har god økonomi. Men jeg ser sjelden det argumentet bli brukt i motsatt fall der far har dårlig økonomi og knapt har råd til å ta barnet med på kino en gang iblant fordi han betaler bidrag og i tillegg deler på utgifter for barnet.

*dukker kjapt for å unngå øksa som suser*

• Liker 2
Skrevet

Jeg ønsket ikke 50/50 i utgangspunktet fordi det var for mye konflikt mellom meg og faren. Men datteren min var krystallklar på at dette var det hun ønsket og den sakkyndige mente at dette kunne gjøre konfliktnivået lavere. Det har blitt bedre, men vi har fremdeles langt igjen.

Når det gjelder SFO, så går hun i 4 klasse som den eneste. Hun syns det er dritkjipt, men faren er krystall klar på at hun skal gå der for han mener at hun er for liten til å være hjemme i 1 1/2 time til han kommer hjem. Jeg gav beskjed om at jeg ikke trengte SFO allerede i vår, så dette har han vært klar over hele veien. Jeg har også tilbudt faren at hun kan være hos meg, til han henter henne, jeg bor 2 min fra skolen, men det var han heller ikke interessert i.

Jeg har nå gitt beskjed til NAV om å stanse bidraget, da vi ikke klarer å bli enige og fordi jeg rett og slett ikke orker mer styr frem og tilbake.

Når det gjelder økonomien min, så bor vi i et veldig dyrt område, og jeg gjør det jeg kan for å kunne bo her, for å kunne bo i nærheten av faren. Da kommer barnetrygden godt med. Så jeg syns at far faktisk kan se at jeg trenger disse pengene mer enn han akkurat nå, og at det gjør det litt lettere å få økonomien til å gå rundt. Dette gavner da alle partner og ikke minst datteren vår som får bor i nærområdet sitt.

Så jeg har ærlig talt ikke dårlig samvittighet for noe som helst. Og jeg syns dere er veldig firkantet (ikke alle) og evner ikke å se at ting kan være grå av og til, og ikke bare sort/hvitt.

Skrevet

Med fare for å bli halshugget:

Hvorfor er det fars ansvar å sørge for at mor har en brukbar økonomi? Ja, det er bedre for barnet om mor har god økonomi. Men jeg ser sjelden det argumentet bli brukt i motsatt fall der far har dårlig økonomi og knapt har råd til å ta barnet med på kino en gang iblant fordi han betaler bidrag og i tillegg deler på utgifter for barnet.

*dukker kjapt for å unngå øksa som suser*

Far har ikke ansvar for at mor skal ha god økonomi, men han har et ansvar for at barnet hans lever et verdig liv og hvis han kan bidra til dette ved å være litt rund i kantene når det gjelder mør så bør han gjøre det. Det handler ikke om rettferdighet, men om moral etter min mening. Dette skal selvfølgelig gå begge veier.

Personlig så er jeg i en omvendt situasjon der jeg deler 50/50 med far og han har dårlig økonomi. Han er delvis ufør og jobber 50 prosent. Han tjener rundt 200 000 i året mens jeg og min samboer har tilsammen 800 000. Jeg og samboer har ikke felles barn så jeg kunne fått skatteklasse 2 og barnetrygd annenhvert år, men alikevel så har jeg latt far få dette i alle år etter at det ble slutt mellom oss.

Alikevel så er jeg med å spleise på sfo, klær og alt annet som følger barnet. Klær hos meg står jeg for og det samme gjør far hos seg.

Dette er ikke noe jeg er pliktet til å gjøre, men jeg evner å se at barnet mitt har det bedre hos far når han har økonomi til å kunne ta henne med på tivoli, badeland etc en gang i blandt.

Far har på den måten økonomi til å kunne gå ut med venner, reise på turer osv når vi gjør det sånn. Det kunne jeg sikkert ha hengt meg opp i fordi det ikke direkte gagner barnet men, hun får en far som opplever sitt eget liv mer verdig og derfor er blid og fornøyd.

Når det er sagt så unner jeg han også dette. Han er et menneske som jeg har vært veldig glad i og jeg unner han å ha et så godt liv som mulig og hvis jeg kan bidra til dette ved å være litt raus så for all del

• Liker 5
Skrevet

Malfika: Applaus til deg!!! Så utrolig bra at dere har et så flott samarbeid! Skulle ønske at jeg kunne ha det samme. Så all cred til deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...