Gå til innhold

???


Gjest sexysadie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1) Hva er en sydentur?

- Nordmenn reiser jo stort sett alltid sydover.

2) Hva gjør man på en sydentur?

- Bare soler eller fester er ikke akkurat reisevantfremmende synes jeg. Å leie moped/bil og kjøre rundt og oppleve naturen og kulturen derimot ...

3) Har alder noe å si?

- Som 20åring kan man være reisevant etter 2 utenlandsreiser, men som 50åring bør man vel ha reist litt mer?

4) Har holdning til andre kulturer å si?

- Man kan jo reise rundt og synes at alt annet enn skandinaver er dustehuer.

Jeg har nesten alltid reist sydover på ferie, men vil vel si at jeg rimelig reisevant for det:

- Middelhavet som barn, solte (ikke reisevantfremmende)

- Zambia og Zimbabve, oppdagelsesreise, to uker (reisevantfremmende)

- Samos (Hellas), blanding av soling og oppdagelse (litt reisevantfremmende), 2 uker

- USA, opplevelsesferie i Washington DC og New York, kjørte selv, 2 uker (reisevantfremmende)

- Mauritius, blanding av soling og oppdagelse/opplevelse (reisevantfremmende)

- I februar reiser vi til Rio de Janeiro :D (definitivt reisevantfremmende)

Ellers har det vært bilturer til vestlandet (både nord og sør) og en flytur i ny og ne så langt nord som Trondheim. Ikke noe særlig reisevantfremmende i Norge synes jeg.

Med mine 27 år på baken synes jeg at jeg er rimelig reisevant, ja. Men det er jo mange i min alder som har reist mye mer.

Enig eller uenig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om man er reisevant eller ikke etter bare sydenturer kommer jo litt an på hva man mener med ordet og hvem man sammenligner med.

Selv synes jeg kanskje ikke at man kan si at man har opplevd så mye av verden hvis man bare har reist på pakketurer til steder der man stort sett ligger på stranda og har muligheten til å drikke seg full på "Den norske bar" eller lignende steder.

Selv har jeg vært på en del sydenturer men også en del andre opplevelsesturer: interrail i Europa/backpackertur i Mexico og Guatemala/biltur i Sør-Afrika og safari i Botswana.

Det som i hvertfall er sikkert er at det ikke er de typiske pakkesydenturene man lærer noe av og husker resten av livet. Jeg anbefaler alle å reise på mer spennende steder. (Og det trenger ikke nødvendigvis være på den andre siden av kloden for å være spennnende..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg bryr meg lite om å være reisevant i andres øyne, har vært i syden en gang på begynnelsen av 80-tallet og det har aldri fristet til gjentakelse.

Derimot elsker jeg storbyferier, danske Skagen, det norske sørlandet og ikke minst den norske fjellheimen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt er relativt.

jeg synes det er erfaringene og kunnskapen man tilegner seg om kulturene og kjennskap til stedene man har vært som gjør oss til en bereist person.og jeg mener man bør jo ha vært innom noen verdenshjørner

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betyr reisevant da? Vant til å reise blir man jo av å reise til syden. En sydentur eller ti gjør det ikke mer uvant å reise vel? :roll:

Men hvis man snakker om det å bli verdensvant eller kjent med fremmede kulturer. Ja da tror jeg ikke en tur til syden gir så mange nye inntrykk og holdninger akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første (og til nå eneste) sydentur gjorde meg mye mer reisevant en noen av mine tidligere ferieturer hadde gjort, nettopp fordi det var første gang jeg reise på skikkelig ferie alene uten foreldre/skole som organiserte det hele... Jeg og ei venninne kjøpte biletter, booket hotell og fikset alt selv. Jeg hadde aldri vært med på noe av det der før, bare blitt med på en tur som var fiks ferdig lagt opp til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Kjære Gjest, hvis du leser litt mer så ser du at jeg har vært på kun EN sydentur, men mange andre turer... Har bla. vært i Kina to ganger, og en god del rundt i Europa + andre steder.

Det jeg sa var at til da var det sydenturen som gjorde meg mest reisevant, fordi det var første tur der jeg ordnet alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...