Gå til innhold

Gode oppskrifter på gratenger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vil dele oppskrifter på gratenger i alle varianter? Både sunne og usunne :)

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

denne tråden må jeg følge med på! gratenger er min favorittrettgreie :jepp:

pølsegrateng, fiskegrateng, skinkegrateng, makaronnigrateng, brokkoligrateng........ grateng er best!

( hahaaaa, "grateng" ble et merkelig ord hvis man sier det mange ganger :ler: )

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg lagar ofte denne pølsegratengen med spinat, då blir den litt sunnare, innbiller eg meg, og barna får også i seg spinat.

Skrevet

Blomkålgrateng :jepp:

Herlig godt å lettvindt!

Bruker oppskrifta bak blomkålsuppe.posen fra toro(?)

Absolutt verdt å prøve :)

Gjest NozMonster
Skrevet

Denne skal jeg prøve meg på nå, etter inspirasjon herifra! :) Skal gi rapport etterpå :)

weeeeeeeee :) det må være første gang jeg har hjulpet noen her inne med noe tror jeg :ler: gi oss oppdatering på smaken og slik da ;)

Skrevet

weeeeeeeee :) det må være første gang jeg har hjulpet noen her inne med noe tror jeg :ler: gi oss oppdatering på smaken og slik da ;)

Så gøy :) Forma står klar på benken til å gratineres, må bare la potetene koke litt. Valgte å ha poteter ved siden av, sto ikke noe om det i oppskriften. Hadde også litt mer bacon og sopp enn det oppskriften sa, rett og slett fordi det passet best i forhold til hva jeg hadde. Tror dette blir godt :)

Skrevet

Gleder meg til å få rapport! Jeg ble også fristet til å lage den:-)

Skrevet

Gleder meg til å få rapport! Jeg ble også fristet til å lage den:-)

Den ble god, men ikke kjeeempegod. Ble mye vann i bunnen, vet ikke helt hvor det kom fra, og rømmen klumpet seg om grønnsakene i stedet for å bli en saus. Så jeg tror kanskje ikke jeg kommer til å lage den igjen... Men, men, det var gøy å prøve :)

Gjest Lottiplott
Skrevet

*abonnere* :) Grateng er så digg til middag - enkelt og greit! :)

Mamma lagde en killer makaroni/skinkegrateng da jeg var liten, men jeg har glemt den helt til nå! Må ringe og få oppskriften av henne! Hihi ;) Bra insj til tråd, venus_! :D

Skrevet

Den jeg lagde var ikke nok til fire forresten, ville ikke vært nok til tre en gang!

Skrevet

Mulig at sausen vil bli bedre dersom en bruker seterrømme? Føler ofte at mer fett gjør ting bedre:-)

Skrevet

Mulig at sausen vil bli bedre dersom en bruker seterrømme? Føler ofte at mer fett gjør ting bedre:-)

Det kan være - kanskje noen vil prøve det ut? :)

Skrevet

Lettrømme tåler jo oppvarming veldig dårlig, da korner den seg. Så oppskriften er ikke god i utgangspunktet. Jeg har opplevd tilsvarende med forsøk på matfløte i tilsvarende oppskrifter, feks type "fisk i form". Det fungerer utmerket med kremfløte, men med matfløte skiller fløten seg og ostemasse dannes.

Jeg har laget denne blomkålgratengen her: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/4477/cauliflower-broccoli-and-mature-cheddar-gratin

Samme prinsipp som i den forrige oppskriften, men med crème fraîche. Jeg valgte å bruke vanlig CF og ikke fettredusert, da den halvfete er et kvasiprodukt med endel tilsetningsstoffer. Men begge produkter er ment for oppvarming, og vil fungere bedre enn lettrømme.

Skrevet

Ein annan variant er å lage ein klassisk bechamel, og gratinere med den. Dette er ein grateng med brokkoli, men den kan like gjerne lagast med blomkål eller med purre.

Selvsagt, dette er jo den vanligste og tradisjonelle måten å lage gratenger på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...