Gå til innhold

Sjokolademousse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp laga sjokolademousse for første gang. Brukte denne oppskrifta: Sjokolademousse Håper bare resultatet blir bra. Tjuvsmakinga avslørte at den nok ikke er perfekt. Den er litt tynn i smaken, men den skal få stå en stund i kjølespapet først. Jeg har lyst å finne en oppskrift dom gir litt tykk og seig mousse der smaken av egg kjennes. Noen som har oppskrift å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å bruke denne som jeg har funnet på nett en gang:

Ingredienser

2 dl kremfløte

225 g kokesjokolade (1 plate+25 gram vanlig og en plate 70%

4 eggeplommer

2 eggehviter

100 g melis

Slik gjør du:

Bruk romtempererte egg.

1. Pisk fløte til myk krem og sett den kaldt.

2. Smelt sjokoladen forsiktig i vannbad. Bruk lav temperatur og rør litt i den underveis

3. Stivpisk eggehvitene med melis. Bland forsiktig sammen den smeltede sjokoladen med eggeplommene, vend inn krem og til slutt de stivpiskede eggehvitene.

(Jeg pleier å blande eggehvitene først og krem etterpå, syns det blir best).

4. Ha sjokolademoussen i porsjonsformer, eller en stor bolle. Settes kjølig i minst 2 timer før servering. Server sammen med litt pisket krem.

Denne er skikkelig tung og mektig, og jeg har fått masse skryt av den. Oppskriften er til 6 personer, men 4 som er glad i mousse kan fint klare den alene. ;)

Skrevet

Tror jeg kan klare mye av denne alene også! Denne må prøves. Tusen takk!

Skrevet

Jeg synes denne er veldig god:

125 g lys eller mørk kokesjokolade

2 eggeplommer

1 ss melis

2 ss sterk kaffe (bare rør litt ut i kokende vann)

2 dl kremfløte

2 eggehviter

Smelt sjokoladen i vannbad. Rør inn eggeplommene, en av gangen, så rører du inn melis og kaffe.

Pisk eggehvitene stive først og deretter fløten.

Bland forsiktig kremen (fløten) inn i sjokoladerøren, vend inn eggehvitene med lett hånd.

Hell moussen i porsjonsglass og sett dem kaldt i ca 2 timer så den stivner. Pynt med kremklatter og gjerne en sjokoladebit.

Skrevet

nå får jeg sikkert mye pepper fordi disse ikke er hjemmelaget! ( noe som er veeeldig viktig her på kg :ler: ) men jeg synes freia sin Sjokolademousse med daim er kjempegod!!!

dette er det eneste bilde jeg fant av den:

http://www.retthjem.no/produkter/index.aspx?intshopcmd=&maingroup=654585&group=86426&prod=9328022

Det er ikke noe galt med posemousse, jeg syns bare hjemmelaget er så veldig mye bedre. ;)

Skrevet

Noe som er ganske godt i veldig små porsjoner er emulsjon mellom ren sjokolade og vann.

Det er en slags sjokolademousse med bare to ingredienser: vann og sjokolade.

http://www.klikk.no/mat/spise/article542029.ece

SYKT mektig, men akk så godt.

Godt i ikke så veldig små porsjoner også :jepp: Faktisk også godt i relativt store porsjoner... humhum :)

Skrevet

Jeg har nettopp laga sjokolademousse for første gang. Brukte denne oppskrifta: Sjokolademousse Håper bare resultatet blir bra. Tjuvsmakinga avslørte at den nok ikke er perfekt. Den er litt tynn i smaken, men den skal få stå en stund i kjølespapet først. Jeg har lyst å finne en oppskrift dom gir litt tykk og seig mousse der smaken av egg kjennes. Noen som har oppskrift å dele?

Jeg synes sjokolademoussen blir aller best om den lages uten fløte, altså med bare egg.

4 egg

1 pl. sjokolade (jeg bruker helst en med 70% kakao)

litt sukker (avhenger av hva slags sjokolade du bruker og hvor søt du vil ha moussen)

Smelt sjokoladen og skill eggene. Rør eggeplommene og sukkeret sammen og bland det med sjokolade som har fått avkjølt seg litt, stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig inn. Avkjøl før servering.

Om du liker moussen litt seig kan du nok trygt sløyfe det ene egget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...