Gå til innhold

Steking av knekkebrød

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan en steke flere brett med knekkebrød i stekovnen, selv om en ikke har varmluft?

Såfall hvordan steker dere dem for å få dem gode og sprø? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stekte to brett med knekkebrød samtidig sist jeg laget. Jeg brukte varmluft, men synes allikevel ikke resultatet ble spesielt bra... Jeg hadde dem i ovnen mye lenger enn jeg pleier og luftet ca hvert 7 minutt, men til tross for det ble de ikke sprø, bare harde, og litt svidde :sjenert:

Konklusjonen min er at to brett produserer såpass mye damp at lufting hvert 7. minutt ikke var nok. Dermed fikk ikke knekkebrødene tørket så godt som de skal. Så det kan hende at det hadde gått bedre dersom jeg hadde luftet oftere og/eller latt døra stå åpen på slutten av stekingen.

Men nå var det jo UTEN varmluft du spurte om da, men det har jeg egentlig ikke peiling på om går an :fnise: Eneste jeg kan si er at dersom du prøver det ser jeg for meg at du bør bytte rundt på de to brettene noen ganger i løpet av stekingen, for at de to brettene skal bli stekt jevnt. Og så må du nok være ekstra flittig med luftingen for å få dem sprø!

Skrevet

Får prøve meg litt frem, sist jeg stekte med bare 1 brett var jeg nok litt utolmodig så dem ble ikke sprø. Redninga var en tur i brødristeren, da ble dem perfekte :) Men vært greit å kunne steke 2 samtidig, ellers så tar det jo hele kvelden. Får eksprimentere litt :)

Skrevet

Jeg steker mine på 170 gr på over undervarme.

Da har jeg i to brett i den nedre delen av ovnen.

Først steker jeg de i 10 min, tar de ut og deler de opp. Så setter jeg de inn igjen i 30 min, og så bytter jeg om plassen på brettene i ovnen og steker i 30 min til. Vips, så har man gode sprø knekkebrød :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...