Gå til innhold

Utslett hender og føtter


Solros

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste ukene slitt med bittesmå væskefylte blemmer i venstre hånd. Det klør enormt og man kan se ett svart prikk midt i. De flyter noe sammen, og når blemmene er tømt skaller huden av og det svir. Disse blemmene kommer og går. Har også hatt dem under føttene. Har hatt dette tidligere også, men er mange år siden sist. Er vanskelig å bestille time hos hudlegen da de garantert er borte når jeg kommer dit.

Noen som har hatt tilsvarende og vet hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nesten umulig å si noe om dette uden å se det, men jeg tenker i første rekke på noen form for allergisk reaksjon eller virus. Er det noe du er i kontakt med, som kunde tenkes å få huden til å reagere? Håndkremer, vaskemidler, kjemikalier etc.

Er det bestemte situasjoner der disse symptomene kommer (f. eks. når du er veldig sliden, eller efter sykdom)?

Sitter det i selve håndfladen? Hvor stort er det angrebne området, og hvor lenge har det vart?

Bruker du noen medisiner? Er du ellers frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten umulig å si noe om dette uden å se det, men jeg tenker i første rekke på noen form for allergisk reaksjon eller virus. Er det noe du er i kontakt med, som kunde tenkes å få huden til å reagere? Håndkremer, vaskemidler, kjemikalier etc.

Er det bestemte situasjoner der disse symptomene kommer (f. eks. når du er veldig sliden, eller efter sykdom)?

Sitter det i selve håndfladen? Hvor stort er det angrebne området, og hvor lenge har det vart?

Bruker du noen medisiner? Er du ellers frisk?

Som svar på de to første avsnittene så er det ikke noe nytt der. Dog så har jeg tatt to nye forskjellige medisiner. Den ene har jeg aldri brukt før, men når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg har prøvd Valerian root som er den andre tidligere, kjøpt i spania. Skal seponere den en ukes tid og se om utslettet forsvinner da, isåfall så vet jeg hvorfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo høres ut som en variant av hudsykdommen psoriasis - med navn "Pustulosis palmoplantaris" (PPP). Søk opp dette og du kan se bilder av denne type eksem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atopisk eksem? Sliter med det samme. Sinnsyke vannblemmer som klør utrolig mye, huden sprekker. Gå heller til lege, eventuelt legevakten og be gjerne om kortisonsalve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha sluttet med tablettene så trodde jeg faktisk det var på bedringens vei inntil jeg våknet idag med masse utslett igjen :(. Får vel ta meg en tur til legen og høre om han kan se hva det kan være. Det er veldig konsentrert på ett bestemt område egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at du sier du har hatt det før, ville jeg tippet at du var smittet av hånd-, fot- og munnsykdom. Datteren min hadde nettopp dette, små, væskefylte blemmer i håndflatene og under beina. Kan også få i munnen, men hun var ikke spesielt plaget der. Gikk fort over på henne, men har lest at det kan vare noen uker og at voksne ofte blir hardere rammet enn barn.

Men en tur til legen høres absolutt lurt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har noe eksem som starter som små blemmer og blir til større blemmer.De klør som F!!!

Har fått kortisonkrem og det hjelper faktisk. Noen mener dette er en allergisk reaksjon på bla.gluten

http://nhi.no/sykdommer/hud/smablerete-utslett/pompholyx-16959.html

http://huddoktor.no/doctor/Klassifikasjon/2159.html

første bildene der Håndeksem ,ligner mitt veldig.

(med forebehold om roting med diagnoser,har en del)

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var hos legen og han forklarte det med atopisk eksem da jeg viste han noen bilder. Fikk anbefaling på salve så da prøver jeg det :).

Tusen takk for alle forslag og gode råd ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...