Gå til innhold

kjøpe til mindre årige

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg jobber i ett buss selskap og får daglig passasjerer som står utenfor og røyker og vil betale halv på bussen.

grensen for voksen billett er dagen du fyller 16 år.

men kjøpe røyk og alkohol må man vere 18 år.brenevin er 20 år etc.

er det rikgtig å betale halv på bussen når man røyker.hvem kjøper røyken og hvem kjøper alkoholen 14 åringen har med i posen en fredagskveld...

å bli tatt for å kjøpe til mindre årige er straffbart men er d noen som er blitt straffet???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan jo være under 16 år, selv om de står utenfor og røyker. Det finnes alltid en eller annen som kjøper for mindreårige, og derfor klarer de å få tak i det de ønsker. Det er ikke lovlig, men enkelte velger å gjøre det likevel. kan de bevise at de er under 16 år, må du bare la de gå for halv på bussen. Det er rett og slett ikke ditt problem om de røyker eller ikke.

Skrevet

Jeg mener å huske det faktisk ikke er noen klare regler for kjøp av røyk til mindreårige... Er jo ikke lovlig, men tror ikke det er noen straff for dette. Kjøp av alkohol gir derimot høye bøter og prikker... Som oftest får de vel bekjente som ser gamle ut, eller eldre søsken til å kjøpe for seg. Har opplevd flere ganger at 13-14åringer har stått utenfor nærbutikken min og spurt om jeg kan kjøpe for dem... Har selvfølgelig aldri gjort det... hvorfor utsette dem for noe farlig, OG å risikere store problemer selv...

Om jeg var deg, ville jeg nektet en som røykte å betale halv. Rett og slett sagt at er du gammel nok til å røyke, er du gammel nok til å betale voksen...

Skrevet

Kan du ikke be om legetimasjon hvis du lurer på om de er over/under 16?

• Liker 1
Skrevet

Finnes det noen som er mindre årige enn andre? :klø:

Hva innebærer det forresten å være årig?

On topic: Er de under 16 skal de gå for halv pris uansett om de røyker eller ikke. Det er ikke bussjåførens ansvar å styre det. Noen blir tatt for langing ja, men det sier seg selv at det er vanskelig å bevise hvis man ikke tar dem på fersken.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes du skal la være å påpeke skrivefeil i slike tråder som dette - det er det vi har språkforum til. Det er mange som oppfatter dette som mobbing

On topic: Er de under 16 skal de gå for halv pris uansett om de røyker eller ikke. Det er ikke bussjåførens ansvar å styre det. Noen blir tatt for langing ja, men det sier seg selv at det er vanskelig å bevise hvis man ikke tar dem på fersken.

Jeg synes man skal skille mellom "forseelsene" her. Hadde jeg vært bussjåfør hadde jeg krevd legimitasjon av alle som stumpet røyken og forlangte halv på bussen. Jeg må også si at det er ganske mye dobbeltmoral fra ungdommenes side: røyke skal de før de har lov å kjøpe sigaretter selv, men betale for voksen på bussen slik vi andre voksne skal, det vil de ikke.

Skrevet

det er self.ingen som ønsker å betale voksen om dei er under 16 år.dette sjønner man jo.men ironien er det jo slik at barna ønsker å vere voksen og barn samtidig.

-enig med at enkelte som bare er ute etter å kverulere på skrive feil ikke har noe å gjøre i ett slikt forum.her er det engasjemang og ikke rettskriving som teller!!!

men straffen før kjøp er vel ikke noe å skryte av og det er vel heller få som er blitt tatt for slik ugjerning.

Skrevet (endret)

Hvis du har lyst til å fortelle TS om særskrivingsregler, så kan du vel bare gjøre det, du trenger vel ikke gjøre deg til og late som om du ikke forstår hva han mener for det? Jeg syns forøvrig det er utrolig bra at diskusjonsforum er for alle, også for de som ikke har plettfri ortografi og som ikke er opptatt av særskrivingsregler.

TS ja, det er et kjempeproblem med langing til mindreårige. Både når det gjelder røyk og alkohol. Og skjønner godt at du syns det er litt snodig at røykere påberoper seg rett til barnebillett... Men så lenge de kan vise legg på at de er under 16 så er det vel ikke så mye du får gjort, bortsett fra å melde fra hvis du ser at det foregår langing. Fint at noen bryr seg! :)

Endret av Kosemose
Skrevet

Om jeg var deg, ville jeg nektet en som røykte å betale halv. Rett og slett sagt at er du gammel nok til å røyke, er du gammel nok til å betale voksen...

:jepp:

(kan de bevise at de er under 16 må du naturligvis la dem betale barnebillett, ellers kan du jo ende opp med å få problemer :forvirret: )

Skrevet

Jeg mener å huske det faktisk ikke er noen klare regler for kjøp av røyk til mindreårige...

Det står i tobakksskadeloven at det er forbudt å selge eller overlate tobakk til de som er under aldersgrensen, og at brudd på loven medfører bøter, så reglene er klare. Å føre tilsyn med denne bestemmelsen er imidlertid såpass ressurskrevende og kronglete at i praksis er det nok ikke mange som er blitt straffet for dette.

Til TS:

Jeg stemmer i med flere: be om leg av de som stumper røyken når de entrer bussen. Har de ikke leg, får de betale voksenbillett. Du har ditt på det tørre ved å si at du har god grunn til å tro at passasjeren er over 16, i og med at du har observert at h*n røyker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...