Gå til innhold

Orm på katt


tinylene

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi fikk en kattunge for ca 2 måneder siden. Da var den behandlet med ormkur.

Vi har ikke latt katten gå ute alene ennå, men kun i bånd slik at den blir kjent med nærmiljøet.

Nå nettopp satt jeg å kosa med katten, og da fikk jeg en liten hvit orm på fingeren min.

Lurer litt på om dette kan være spolorm.

Vi har ikke tatt noen flere ormkurer enda da vi tenkte at han ikke trenger det siden han nesten bare er inne.

Bør vi kontakte dyrlegen nå med en gang og få resept på ormkur eller hva bør vi gjøre?

Har aldri hatt katt før så føler meg ganske fersk på dette dyret.

Håper på mange kloke svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, den skal slippes ut alene etterhvert. Må bare ha en helg hvor vi kan være i nærheten først. Tipper den får være alene ute i helga som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått orm på fingeren din ved kosing med katten må der vel finnes orm/rester av orm i kattens avføring også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den skal slippes ut alene etterhvert. Må bare ha en helg hvor vi kan være i nærheten først. Tipper den får være alene ute i helga som kommer.

Så bra. :)

Bor dere nær veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått orm på fingeren din ved kosing med katten må der vel finnes orm/rester av orm i kattens avføring også.

Ser ingen ormer i avføringen nei :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten pleier unge dyr å vise tydelige tegn til innvollsorm (oppkast, diaré, vekttap). Det er stort sett de voksne dyrene som har det uten å vise ytre tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være en fare for katten..med mindre dere har gjerder elns rundt..

Vi bor i et boligstrøk. Er endel folk med katter rundt oss så tror han skal klare seg bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten pleier unge dyr å vise tydelige tegn til innvollsorm (oppkast, diaré, vekttap). Det er stort sett de voksne dyrene som har det uten å vise ytre tegn.

Eneste tegnet vår kan ha vist var for 2 uker siden så kastet han opp litt den helga. Men etter det har jeg ikke merket noen tegn.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste tegnet vår kan ha vist var for 2 uker siden så kastet han opp litt den helga. Men etter det har jeg ikke merket noen tegn.. :/

Da må du studere avføringen til katten og se om du kan se noe. Så lenge katten er i fin form nå, legger på seg som den skal, spiser som den skal og er fin i pelsen, så vil jeg mene at du ikke trenger å gjøre noe med mindre du finner noe i avføringen.

Men følg godt med på bæsjen den neste uka, det skader ikke.

Kaste opp kan de også gjøre om de har spist for mye/fort, det kan være hårballer, mat de ikke er vant til og litt forskjellig. Jeg vil tro at oppkastet ikke ville gitt seg så fort om det var innvollsorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen ganger en ormekur ikke er nok. Pus fikk intensiv ormekur over 4 uker, en gang i uka når vi fikk han. Han hadde kun vekttap som symptom, ikke oppkast eller diare. Han har bare vært inne, men de kan få det gjennom morsmelken og smitte gjennom avføring.

Hvordan kjennes magen hans ut? Det er ganske lett å kjenne om det er orm :) Jeg syns du skal ta en tur til dyrlegen - så får du raskt tak i problemet.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...