VeldigIvrig Skrevet 11. september 2011 #1 Skrevet 11. september 2011 Vi skal ha gjester på sushi. Noe skal vi lage selv, resten kjøper vi. Men hvor mye, og hva trenger vi til et raust bord for 4 voksne personer? Og hva pleier dere å ha som drikke til et sushi-festbord? Vi drikker ofte Coronas til sushi, eller et annet lyst øl.... Noen andre tips? Blir veldig glad for mange svar!
katinkatinka Skrevet 11. september 2011 #2 Skrevet 11. september 2011 8-10 biter til hver er passelig. Blanding av maki og vanlig sushi med både fritert og fersk fisk/skalldyr pleier å være bra. Jeg syntes personlig det er veldig godt med hvitvin til sushi 1
Gjest fjosa Skrevet 11. september 2011 #3 Skrevet 11. september 2011 8-10 biter synes ikke jeg er raust. 14-16 tenker jeg er mer passe. Laks er vel stort sett det mest populære, og enkleste å lage. Ville sjekket meny hos noen sushi-sjapper for inspirasjon. 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #4 Skrevet 11. september 2011 INGENTING. Sushi smaker forferdelig. Hilsen en som har spist det i Japan.
^me^ Skrevet 11. september 2011 #5 Skrevet 11. september 2011 jeg vil også s ca 15 stykk til hver, øl og hvitvin passer best til sushi, hør på vinmonopolet hvilken hvitvin som smaker best til sushi.
carne Skrevet 14. september 2011 #6 Skrevet 14. september 2011 Vi bruker hvitvin. Tips! Laks og div. i vestlandslefse! En norsk variant av sushi
pandabear Skrevet 14. september 2011 #7 Skrevet 14. september 2011 Jeg syns ca. 15 biter høres bra ut. Jeg personlig er glad i øl til sushien.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #8 Skrevet 16. september 2011 Jeg tror nok jeg hadde laget mer enn 15 biter til hver. Hvertfall når vi har sushi kveld så blir det til at vi sitter lenge ved bordet, og man sitter å momser lenge. Vi pleier å kjøpe inn laks, crabsticks, scampi (gjerne m tempura), kamskjell hvis vi får tak i ferske, avokado, agurk, vårløk. Chilimajones er også et must hos oss. Av drikke så drikker vi stort sett lys øl vi også, eller hvitvin (sist kjøpte vi etter anbefaling 120, en Chardonnay fra Chile, og den falt godt i smak). Eller,
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #9 Skrevet 16. september 2011 Jeg er enige med de som sier 15 (eller mer ). Jeg er en tynn jente, som ingen forventer at skal kunne spise mye, men spesielt når det kommer til sushi kan jeg spise en normal prosjon og så kommer dessertmagen som vil ha mere sushi. Sitter man lenge ved et bord og hygger og spiser litt innimellom ville åtte biter virkelt litt stusselig for meg.
Gjest Annaires Skrevet 16. september 2011 #10 Skrevet 16. september 2011 8-10 biter til hver er passelig. Blanding av maki og vanlig sushi med både fritert og fersk fisk/skalldyr pleier å være bra. Jeg syntes personlig det er veldig godt med hvitvin til sushi Jeg og mannen pleier å bestille 35-40 biter til oss to, å det går ned Ellers er vi glade i en halvtørr hvitvin, eller lyst øl til.
Mayah Skrevet 16. september 2011 #11 Skrevet 16. september 2011 Jeg er enige med de som sier 15 (eller mer ). Jeg er en tynn jente, som ingen forventer at skal kunne spise mye, men spesielt når det kommer til sushi kan jeg spise en normal prosjon og så kommer dessertmagen som vil ha mere sushi. Sitter man lenge ved et bord og hygger og spiser litt innimellom ville åtte biter virkelt litt stusselig for meg. Enig. Hvis jeg er ordentlig sulten går 15 biter med ganske lett! Nå vet jeg ikke om TS har hatt middagsgjestene på besøk ennå, men jeg kan se for meg at lyst øl er godt til sushi. Når det kommer til vin ville jeg ha hørt på Vinmonopolet om hva de anbefaler.
Pingting Skrevet 16. september 2011 #12 Skrevet 16. september 2011 Noe som er morsomt i sosiale lag er å sette frem til at folk kan lage egne temaki, håndrullet sushi. Slik ser de ut, og her er en grei fremgangsmåte for å lage dem. I tillegg til nori-ark og ris, kan dere sette frem et fat med ulike fyll; fisk i ulike varianter, grønnsaker, rogn, kanskje tamagoyaki/omelett om dere vil (trenger ikke lages så avansert som i oppskriften, piskede egg med litt soyasaus og sukker er også godt - det er stekemetoden som er viktigst), og så videre. Tempura/frityrstekte ting er jo også godt. I tillegg kan man sette frem ulike sauser som man kan ha inni rullene; vanlig soya, chilimajones, ponzu, og så videre. Jeg synes øl er best ved siden av, eller varm sake. Sake er jo noe som kan være morsomt å servere gjester og? Jeg pleier å drikke lyst øl til; pils, ale, hveteøl, denslags. Helst ett med ikke alt for tydelig humlesmak - jeg synes ikke sushien kler det. Også har jeg en teori jeg aldri har fått testet om at mørkt øl faktisk kan passe ganske godt til, på grunn av soyasausen. Men den er som nevnt ikke testet ut, kan hende det er grusomt også
VeldigIvrig Skrevet 27. september 2011 Forfatter #13 Skrevet 27. september 2011 Takk for gode innspill, alle sammen. Vi ble seks stykker til bords, og vi laget 20 biter til hver (forskjellige, både rull og nigri; laks, kamskjell, kveite og scampi) (felles fat, men man må jo regne ut sånn ca så det blir nok), + 10 ekstra. Vi hadde også Misosuppe og sashimi. ALT forsvant! Kjempevellykket, og morsomt å lage noe ekstra. Vi bestilte de fleste bitene + suppe, men laget noe selv + sashimi og tempura. Vi serverte lyst øl, som mange foreslo, og hadde også tørr hvitvin og en lett, fruktig rødvin - også iskald cola, for det er GODT til sushi. Funka kjempebra. Sake blir det neste gang - angret veldig for at vi ikke hadde kjøpt det. Det er veldig morsomt å invitere på sushiaften, anbefales. Neste gang skal vi lage alt i fellesskap, alle seks. Glede. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå