Gå til innhold

Ekstreme klø-anfall på leggene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! I mange år har jeg pleid å slite med dette problemet periodevis, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Det pleier ofte å starte om morgenen, hvis jeg bare står rett opp og ned for lenge, så begynner det å prikke på leggene før det kommer kløe. Jeg må alltid få føttene bort fra bakken og på et høyere nivå, for med en gang jeg går igjen, så blir det bare verre. Da må jeg sitte/ligge helt til det er over, og holde ut kløen.

Tingen er at man ikke kan se noe som helst på leggene, det føles ut som at det kommer innenfra på en måte. Det blir bare verre hvis jeg prøver å gjøre noe, som å klø, gå ut i kulden, skylle med kaldt vann/varmt vann, smøre med salver, massere o.l. Noen ganger blir det så uutholdelig at jeg en gang vurderte å finne en kniv for å snitte opp beina, eller ringe ambulansen, bare for å få bort dette!

Plagen sitter meg helt ut om morgenen, ettersom jeg ikke kan bevege meg før det er over. Noen ganger kan dette ta to timer før anfallet er over. Det går ut over hverdagen, med andre ord.

Jeg gikk til en lege (ikke fastlege, hadde nettopp flyttet til ny plass) med dette problemet, men han virket helt blåst da det eneste han gjorde var å prøve å google etter en diagnose, og når han ikke fant svar, fant han bare opp en diagnose "usynlig elveblest" og gav meg deretter medisiner som ikke finnes lenger siden de var for dårlige...

I en tid gikk jeg også til naprapat, og jeg luftet tanken om jeg på en eller annen måte kan reagere allergisk på blodtilførsel eller noe? For hvis noen sitter på fanget mitt, begynner den samme kløende følelsen å komme... Han sa at det er noe jeg burde sjekke opp i, og at det kanskje kunne ha vært en kombinasjon av nerver i klem og blodtilførsel.

Er det noen som har slitt med samme problemet? Eventuelt har noen råd? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du normal følsomhed i legger, føtter og tær? Er føttene dine ofte kalde? Blir de røde, blå eller hvide?

Er du utredet for allergier? Er du ellers frisk? Bruker du noen medisiner?

Skrevet

Jeg hadde sånn ekstrem kløe på leggene før, men mest i årstidsskiftet fra sommer til høst, og oftest etter dusjing. Det klødde noe helt sykt.Jeg hadde elveblest også i mange år samtidig med dette, men nå etter å ha begynt å ta Sun Chlorella(japansk ferskvannsalge) så har jeg aldri kløe lenger. Jeg vet 100% sikkert at det er denne som er grunnen, den er ekstremt gunstig for allergier, autoimmune sykdommer, binder seg til tungmetaller og frakter de ut av kroppen, gunstig for hormonene også. Jeg var påvist allergisk hos spesialist, men de kunne aldri finne ut hva allergien var for noe, allergitabletter hjalp ikke.

Jeg er 100% sikker på at noen kommer til å argumentere imot at det var dette helsekostproduktet som hjalp meg, og det får de gjerne gjøre, men jeg vet at det er dette som har hjulpet meg ihvertfall. Men det er jo ikke sikkert vi har samme slags kløe da.

Skrevet

Har du normal følsomhed i legger, føtter og tær? Er føttene dine ofte kalde? Blir de røde, blå eller hvide?

Er du utredet for allergier? Er du ellers frisk? Bruker du noen medisiner?

Jeg har normal følsomhet i legger, føtter og tær ja. Men føttene mine er ofte kalde, samtidig som resten av kroppen min er veldig varm. Noe kjæresten ofte kommenterer. Men jeg ser ikke noe fargeendringer nei.

Har heller ingen spesielle allergier som jeg vet om. Bruker p-piller/minipille (cerazette) og migrenetabletter cataflam. Men jeg har slitt med disse kløeproblemene før jeg begynte med disse.

Kan også nevne at disse periodene som oftest dukker opp i skiftet mellom sommer og høst

Skrevet

Jeg hadde sånn ekstrem kløe på leggene før, men mest i årstidsskiftet fra sommer til høst, og oftest etter dusjing. Det klødde noe helt sykt.Jeg hadde elveblest også i mange år samtidig med dette, men nå etter å ha begynt å ta Sun Chlorella(japansk ferskvannsalge) så har jeg aldri kløe lenger. Jeg vet 100% sikkert at det er denne som er grunnen, den er ekstremt gunstig for allergier, autoimmune sykdommer, binder seg til tungmetaller og frakter de ut av kroppen, gunstig for hormonene også. Jeg var påvist allergisk hos spesialist, men de kunne aldri finne ut hva allergien var for noe, allergitabletter hjalp ikke.

Jeg er 100% sikker på at noen kommer til å argumentere imot at det var dette helsekostproduktet som hjalp meg, og det får de gjerne gjøre, men jeg vet at det er dette som har hjulpet meg ihvertfall. Men det er jo ikke sikkert vi har samme slags kløe da.

Ts her.

Dette høres ut som det jeg sliter med. Det med etter dusjing hadde jeg mest problemer med som barn, men jeg dusjer aldri om morgenen lenger da jeg er redd for å få kløen til å oppstå. Men fikk du noen gang svar på hvorfor det oppstår? Hva grunnen er?

Hvor får du tak i den ferskvannsalgen? det høres ut som noe jeg kunne prøvd.. Allergipillene jeg har liggende etter den legen funker iallefall ikke.

Skrevet

Jeg kan ikke gi deg noen endelig konklusjon, men Cataflam kan gi en del hudreaksjoner, selv om de fleste av disse gir synlige symptomer. Imidlertid er uspecifikk kløe én av de sjeldne bivirkningene. Men det at kløen din er sesongbetont peker mer i retning av allergi, eller lignende. Hvis du ikke har noen farveforandringer, er det meget som kan udelukkes.

I første rekke, vil jeg råde deg til å høre med fastlegen om du bør bruke et andet preparat mod migrene, og se om det hjelper. Evt. kan du jo be om en ny allergitest, og du kan kanskje prøve antihistaminer en tid.

Det at du har hatt disse plagene før du begyndte med Cataflam behøver ikke å betyde at den ikke medvirker til å forverre et eksisterende problem, men det virker som om dette primært kan ha opphav i en allergisk reaksjon.

Jeg kan som sagt ikke konkludere, men håber at dette kan være til noe hjelp. Spør gjerne igjen, hvis du tror jeg kan svare på noget.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte Sun Chlorella idag. Om dette ikke funker, så skal jeg bestille legetime snarest :)

• 6 år senere...
Skrevet

Nå er dette mange år siden,  har du fått hjelp? Jeg har hatt akkurat samme problem som deg,  var desperat, prøvde både legemidler og alle slags salver og kremer. Jeg fikk endelig svar når jeg kom inn til rette helsekostbutikk. Hun som jobba kunne fortelle meg at dette med årsskifte har med nyrer og lever å gjøre, at de på noen av oss ikke virker 100%, og trenger hjelp. Jeg fikk heparan og nefrosan av henne, tok store doser, og etter ca 4-5 dager slapp kløen, det var intet mindre enn fantastisk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...