Gjest Hannee Skrevet 11. september 2011 #1 Skrevet 11. september 2011 Liker du best hjemmelaget alt med hjemmelaget tilbehør? Eller går du for skikkelig god gatekjøkkenmat? Tar du med hele familien på en finere restaurant? Hva liker du best å ha på søndager?
Gjest Jytte Skrevet 11. september 2011 #2 Skrevet 11. september 2011 Liker du best hjemmelaget alt med hjemmelaget tilbehør? Eller går du for skikkelig god gatekjøkkenmat? Tar du med hele familien på en finere restaurant? Hva liker du best å ha på søndager? Nå når jeg er alene så gjør jeg det veldig enkelt. Som regel så varmer jeg rester fra lørdag - lager alltid såpass mat at jeg har for to dager. Tidligere, før ungene ble voksne og flyttet og jeg fremdeles var gift så laget vi gjerne lapskaus el på søndagen .. dersom vi var på tur hele gjengen så ble det ofte at vi stakk innom våre favoritt-restauranter, enten kina- eller thaimat, og tok med oss hjem hvor vi spiste sammen. Men etter at jeg ble alene så er restemat min store favoritt
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #3 Skrevet 11. september 2011 God gatekjøkkenmat? Tuller du? Er så heldig at jeg er gift med min fantastiske kone som driver sitt eget nettsted om mat og som kan lage mat, ikke bare sier hun kan det. På søndagene går hun for tradisjonell søndagsmiddag, noe jeg før så på som kjedelig og gammeldags. Nå går det litt fort her men noe av det jeg kan få er: hjemmelagede kjøttkaker med saus lager fra bunnen av, poteter, grønnsaker og tyttebær kylling eller lammefrikasse grytestek biff med hjemmelaget bernaisesaus bakt fisk (laks/ørret/steinbit) grove hjemmelagede fiskekaker med tilbehør forskjellige indiske gryteretter helstekt landkylling og dessert eller hjemmebakt kake Jeg er griseheldig!! :-)
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #4 Skrevet 11. september 2011 Gatekjøkkenmat spiser jeg aldri, og i hvert fall ikke på søndager. Søndag er som oftest den dagen i uken vi har kjøtt til middag, og jeg legger endel arbeid i både planlegging og tilberedning. Ofte lam (filet, koteletter, langtidskokt gryte med skanker... ), kanskje en biff eller kalvefilet, stekt kylling marinert i sitron og urter feks, andebryst, eller diverse vilt nå på høsten. I dag skal vi feks ha hjortefilet. Og så har vi alltid nøye uttenkt tilbehør (ulike grønnsaker, saus/sjy, evt en potetrett eller feks en risotto) og en vin som passer til. Vi har også som regel dessert på søndagen, og i blant forrett hvis det passer sånn. Noen ganger, særlig om sommeren, liker jeg også å lage vegetarisk søndagsmiddag, som feks vegetarcurry sammensatt av tre-fire retter, med nybakte naanbrød. Skal jeg ha noe raskere og lettere en søndag, lager vi ofte lasagne og grønn salat.
Gjest Hannee Skrevet 11. september 2011 #5 Skrevet 11. september 2011 Jøss, skikkelig flinke her inne jo! Må innrømme at jeg ofte selv spiser gatekjøkkenmat på søndager (finnes god i mine øyne), eller rester fra lørdagen. Men øver meg på å blir bedre til å lage mat, og har lagd hjemmelagde kjøttkaker noen ganger nå. Blir inspirert nå!
Gjest Skrevet 11. september 2011 #6 Skrevet 11. september 2011 Søndagsmiddager er sånt som gjerne skal stå i ovnen/ koke/ må forberedes over flere timer her i huset. Idag ble det en litt lettere variant, da jeg lager sushi. Nå tar det jo faktisk litt tid å lage god sushiris, så jeg velger å se på det som lang nok tid. Spesielt siden vi hadde middagsgjester her både igår og på fredag, og skal vel egentlig har folk her idag også. Vanligvis blir det gjerne.. Kan kanskje ikke si vanligvis, for jeg tror ikke vi har spist det samme på en søndag på veldig mange måneder. MEN i det siste har jeg laget hjorteytrefilet med duchessepoteter og fylt paprika, langtidsstekte lammekoteletter, afghansk lammegryte med spinat.. Usj, jeg husker ikke mer nå. Med dessert som yoghurtpannacotta med bringebær coulis og pistasj tuille, bakt oreo-ostekake, lemon cakes (fra Westeros).. Digger søndager!
Pepper Skrevet 11. september 2011 #7 Skrevet 11. september 2011 Tjihi - kan jo ikke nevne gatekjøkkenmat her inne uten å få nedlatende kommentarer! Godt at det finnes annet enn matsnobber som alltid lager alt fra bunnen fordi det går så forbasket raskt, (stemmer sjelden) det er sunnere (joda, ofte sant det da)og bedre (alt er relativt) her også. Glad i lage mat jeg, altså, men gatekjøkkenmat funker fint det også for oss som innimellom har et liv andre steder enn ved kjøkkenbenken 1
Gjest Hannee Skrevet 11. september 2011 #8 Skrevet 11. september 2011 Bra og høre at gatekjøkkenmat er litt mer utbredt enn i min omgangskrets da
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #9 Skrevet 11. september 2011 Det hendte samboeren gikk på det lokale gatekjøkkenet og bestilte noe, kebab, pizza eller cheeseburgere men det var ikke noe typisk søndag. På søndag kunne vi like gjerne lage fiskepinner som elgstek. Vanlig søndagsmiddag kunne være: Fårikål Kjøttsuppe Koteletter biff kjøttkaker i hjemmelaget brunsaus stek Laks Fiskegrateng (hjemmelaget) fiskesuppe Hjemmelaget fiskekaker i brunsaus wok Vilgryte
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå