Gå til innhold

Hvilken frukt er sunnest?


Cera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

All frukt er sunt, og det er ikke så mye som skiller dem hvis en i det hele tatt skal snakke om "sunnhetsgrad".

Det kommer også helt an på hvor moden frukten er, og ikke minst biotilgjengeligheten av næringsstoffene i varen. Hvor fersk er frukten? Hvor langt har den reist (så kort som mulig er målet)? Hvordan har den blitt lagret? Hel, most, oppkuttet, alene eller sammen med annen mat?

Nyt frukten for det den er :)

Endret av bergans
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eple

Jeg liker den subtile humoren med dette innlegget.

Det er jo noen frukter som har høyere glykemisk indeks enn andre, men ingen er på høyde med loff, eller ren glukose.

Nyt frukten din du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Loveheartx

Ikke vær redd for å spise usunn frukt. Frukt er sunt nesten uansett. Banan og druer inneholder henholdsvis mye fett og sukker, så kanskje lurt å være forsiktig med det. Men generelt, spis i vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redd for å spise usunn frukt. Frukt er sunt nesten uansett. Banan og druer inneholder henholdsvis mye fett og sukker, så kanskje lurt å være forsiktig med det. Men generelt, spis i vei ;)

Banan inneholder nesten ikke fett! Det er vel egentlig ingen fukter som gjør det.

Jeg forstår ikke hvorfor epler foreslås som spesielt sunt. Meg bekjent inneholder de vel ikke spesielt mye sunt. Og cantaloupe-melon er vel heller ikke blant dem med høyest næringsinnhold?

Derimot kiwi skal angivelig ha mye c-vitamin som også citrusfrukter, granateple blir hevdet å være spesielt sunt og bær (men det er kanskje ikke frukt). Ellers har vel eksotisk frukt både høyere GI og mer kalorier enn annen frukt.

Men jeg er enig: Bare spis frukt!

Endret av Fubelfal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bær er ikke frukt? :klo:

ALT vi kaller frukt, bær og nøtter er frukter. Det deles inn i 4 undergrupper: Kapselfrukter ( f.eks. erter og bønner), nøtter, steinfrukter (bringebær, moreller, plommer, fersken...) og bær (eple, tomat).

ALLE frukter og bær er sunne. Alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS mener kanskje med "sunt" at det er lavt karbohydratinnhold, eller få kalorier?

Jeg mener all frukt er sunn, frukt inneholder masse vitaminer og er den perfekte mat for mennesker (se bare på aper, de elsker frukt!). Hvis TS mener lavkarbo/lavkalori bør hun presisere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops, ser nå at TS faktisk presiserer at det er blodsukkerstigningen hun er ute etter, sorry. Men ikke bruk ordet "sunt" da. All frukt er sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er bekymret for blodsukkerstigningen, bør man ikke spise frukt. Det inneholder masse fruktsukker. Spis heller mer grønnsaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man er bekymret for blodsukkerstigningen, bør man ikke spise frukt. Det inneholder masse fruktsukker. Spis heller mer grønnsaker :)

Fruktsukker, også kjent som fruktose, har lav glykemisk indeks i ren form. Frukt inneholder også en del fiber.

Banan er vel frukten som sies å toppe GI-skalaen, og en moden banan regnes for å ha middels GI.

Det er nok mer fornuftig å kutte ut yoghurt, lyst brød og o'boy før man kutter bananen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...hvorfor overser alle det flotte innlegget til Bergans?

Enig i at det var det beste innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bær har mindre karbohydrater enn frukt, og bringebær har minst av dem igjen.

Så bringebær gir minst blodsukkerstigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvorfor overser alle det flotte innlegget til Bergans?

Fordi hverken det eller mange av de andre innleggene her svarer på spørsmålet til ts, de fleste er bare ute etter å påpeke at lavkarbo er noe fæle greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si det engasjerte :gjeiper: Tusen takk for alle svar:) Jeg ser jo at det var feil av meg og bruke ordet sunt, for det er klart frukt i utgangspunktet er sunt :) Men jeg prøver altså og unngå for mye blodsukkersvigninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...