AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #1 Skrevet 10. september 2011 Jeg er veldig slank, er 52 kg. og 168 cm. hoy. Jeg tok naa nylig en body test, og jeg fikk vite at jeg hadde hele 27% kroppsfett. Det er ekstremt mye, og jeg fikk helt sjokk! Magemusklene mine er ganske tydelige naar jeg strammer, samme med bicepsen. Jeg er langt i fra dvask, hvilket testen egentlig tilsier, men jeg kunne jo ha vaert fit'ere. Dog! Jeg forstaar virkelig ikke resultatet. Det er over normalen, og jeg er til og med ikke usunn! Det meste av fettet mitt legger seg paa rumpe, hofter og laar, saa det kan kanskje ha noe med det aa gjore? Skulle onske jeg hadde en storrelse mindre laar og generelt litt mindre fett(for aa faa frem musklene bedre). MEN, om jeg gaar ned et par kg. kommer jo mesteparten til aa vaere muskelmasse, og jeg har allerede ikke saerlig med muskler. Hva skal jeg gjore? Da kommer vel fettprosenten til aa bli enda hoyere, til tross for at jeg trener styrke? Jeg onsker mer muskler,men samtidig faa bort litt(bare litt) fett.
Gjest Rosemor Skrevet 11. september 2011 #3 Skrevet 11. september 2011 Jeg er veldig slank, er 52 kg. og 168 cm. hoy. Jeg tok naa nylig en body test, og jeg fikk vite at jeg hadde hele 27% kroppsfett. Det er ekstremt mye, og jeg fikk helt sjokk! Ikke nok med at en fettprosent på 27 ikke er ekstremt høyt for en kvinne, det er ikke engang en høy fettprosent, selv om det er i øvre del av normalskalaen. Du er i nedre del av normalvektskalaen med tanke på BMI, og bør ikke gå ned i vekt. Din utfordring blir da å redusere fettprosenten uten å gå ned i vekt, og det kan du kun gjøre ved å erstatte fettmassen med muskulatur. Du bør trene kondisjon for å få ned fettprosenten, og styrketrening for å øke muskelmassen.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #4 Skrevet 11. september 2011 Ikke nok med at en fettprosent på 27 ikke er ekstremt høyt for en kvinne, det er ikke engang en høy fettprosent, selv om det er i øvre del av normalskalaen. Du er i nedre del av normalvektskalaen med tanke på BMI, og bør ikke gå ned i vekt. Din utfordring blir da å redusere fettprosenten uten å gå ned i vekt, og det kan du kun gjøre ved å erstatte fettmassen med muskulatur. Du bør trene kondisjon for å få ned fettprosenten, og styrketrening for å øke muskelmassen. Problemet med det er at kondisjonstrening for å minske muskelmassen tar ca 3 uker. Å bygge muskler tar et halvt år. Så TS bør først ned et par kilo mens hun trener styrketrening (for at de 2 kg skal være fett og ikke muskelmasse) og deretter fortsette styrketrening til du har bygget nok muskler i armer, skuldre, bein, rygg, bryst og mage til at du ikke ser spinkel ut. Det vil nok ta over 1 år så tålmodighet er svært viktig.
Wiggins Skrevet 11. september 2011 #5 Skrevet 11. september 2011 Problemet med det er at kondisjonstrening for å minske muskelmassen tar ca 3 uker. Å bygge muskler tar et halvt år. Hvor i all verden tar du dette fra? Hvis jeg antar at du egentlig mente "kondisjonstrening for å minske fettprosenten", så er det allikevel feil. Hvis man har et bra nivå av hverdagsaktivitet og trener en del utholdenhet (dette forutsetter at man ikke begynner heeelt på bar bakke) kan man gå ned mer enn 0,5 kg fettvekt i uka. 0,5 kg er en tommelfingerregel som er grei å forholde seg til for de fleste, men det er ingen øvre grense. Å bygge muskler tar da overhodet ikke et halvt år. Jeg trener styrke på høsten og vinteren (om våren og sommeren vil jeg ikke ha så mye på overkroppen siden jeg konkurrerer i landeveisritt), og allerede første uka øker antallet repitisjoner jeg klarer. Det er fordi musklene blir større, punktum. Det tar tid å bli virkelig muskuløs, men det tar ikke så mange ukene å klare betydelig flere repitisjoner. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #6 Skrevet 11. september 2011 Hvor i all verden tar du dette fra? Hvis jeg antar at du egentlig mente "kondisjonstrening for å minske fettprosenten", så er det allikevel feil. Hvis man har et bra nivå av hverdagsaktivitet og trener en del utholdenhet (dette forutsetter at man ikke begynner heeelt på bar bakke) kan man gå ned mer enn 0,5 kg fettvekt i uka. 0,5 kg er en tommelfingerregel som er grei å forholde seg til for de fleste, men det er ingen øvre grense. Å bygge muskler tar da overhodet ikke et halvt år. Jeg trener styrke på høsten og vinteren (om våren og sommeren vil jeg ikke ha så mye på overkroppen siden jeg konkurrerer i landeveisritt), og allerede første uka øker antallet repitisjoner jeg klarer. Det er fordi musklene blir større, punktum. Det tar tid å bli virkelig muskuløs, men det tar ikke så mange ukene å klare betydelig flere repitisjoner. Men for å gå ned trenger man å gå i kcal-underskudd og å gå mer enn 3500-7000 kcal i underskudd er vanskelig, og uansett så mister man da vel litt muskelmasse og? Selv om man trener styrke mens man går ned i vekt? Å få såpass mye større muskelvolum at man fyller ut en mager kropp i rene muskler tar ihvertfall maaaaange måneder.... Jeg brukte over 1 år på å få markerte brystmuskler og jeg trente dem beinhardt (så jeg grein og når jeg tok siste rep var det så jeg nesten mistet vektene) så noen kort prosess er det ikke.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #7 Skrevet 12. september 2011 TS her. Takk for svar! I folge to ulike fettprosent-kalkulatorer paa nett har jeg rundt 13% i fettprosent, men disse kan jeg vel ikke stole paa? Blir veldig forvirret.. Paa nettet staar det at man er overvektig om man som kvinne har fettprosent over 32%, men jeg tror ikke jeg hadde trengt mange kiloene for jeg var oppe i saa mange prosent..? Og jeg bruker 25 i jeans naa..? Og er tynnere enn de aller fleste paa min alder? Forstaar ingenting jeg, haha.
Wiggins Skrevet 12. september 2011 #8 Skrevet 12. september 2011 (endret) TS her. Takk for svar! I folge to ulike fettprosent-kalkulatorer paa nett har jeg rundt 13% i fettprosent, men disse kan jeg vel ikke stole paa? Blir veldig forvirret.. Paa nettet staar det at man er overvektig om man som kvinne har fettprosent over 32%, men jeg tror ikke jeg hadde trengt mange kiloene for jeg var oppe i saa mange prosent..? Og jeg bruker 25 i jeans naa..? Og er tynnere enn de aller fleste paa min alder? Forstaar ingenting jeg, haha. Fettprosentkalkulatorer som du finner på nettet som baserer seg på at du måler omkretsen her og der på kroppen selv, er omtrent like nøyaktig som å ta et tall ut av løse lufta. EDIT: Hadde du virkelig hatt en fettprosent på 13 ville du ikke ha hatt menstruasjon på lenge, og du ville sannsynligvis opplevd hjerteflimmer fordi kroppen hadde for lite næring. Uansett hva fettprosenten din er, så har du godt av å trene hvis du ikke har en fysisk skade som hindrer deg. Men for å gå ned trenger man å gå i kcal-underskudd og å gå mer enn 3500-7000 kcal i underskudd er vanskelig, og uansett så mister man da vel litt muskelmasse og? Selv om man trener styrke mens man går ned i vekt? Å få såpass mye større muskelvolum at man fyller ut en mager kropp i rene muskler tar ihvertfall maaaaange måneder.... Jeg brukte over 1 år på å få markerte brystmuskler og jeg trente dem beinhardt (så jeg grein og når jeg tok siste rep var det så jeg nesten mistet vektene) så noen kort prosess er det ikke. Hvis man har brukbar kondisjon fra før av er det absolutt ikke umulig å trene så mye utholdenhet at man mister mer enn 0,5 kg fettvekt på en uke. Det er imidlertid riktig som du sier at med bare utholdenhetstrening vil man gjerne miste litt muskelmasse i tillegg. Så er spørsmålet om det gjør noe? Hvis man skal spesialisere seg på langdistanse for å bli god kan man ikke ha noe særlig muskler på overkroppen. Hvis man derimot bare er mosjonist som vil ha helsefordeler så er det selvsagt best å trene både styrke og utholdenhet. Særlig kvinner har godt av å trene styrke. Kvinner har fra naturens side mindre muskelmasse, og får dermed lettere belastningsskader, f. eks. i jobber som sykepleier, som innebærer en del løft. Å trene styrke vil minske risikoen for belastningsskader. Det er ikke så godt å si hva du mener med "å fylle ut en mager kropp i rene muskler". Hvis TS begynner med kombinert styrke og utholdenhetstrening og trener disiplinert og riktig vil TS høyst sannsynlig se markant forskjell etter bare en måned. Ta gjerne bilde av deg selv i speilet dag for dag, TS, så kan du kjøre dem i slideshow på PC-en og se utviklingen. Endret 12. september 2011 av Lance 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #9 Skrevet 12. september 2011 Fettprosentkalkulatorer som du finner på nettet som baserer seg på at du måler omkretsen her og der på kroppen selv, er omtrent like nøyaktig som å ta et tall ut av løse lufta. EDIT: Hadde du virkelig hatt en fettprosent på 13 ville du ikke ha hatt menstruasjon på lenge, og du ville sannsynligvis opplevd hjerteflimmer fordi kroppen hadde for lite næring. Uansett hva fettprosenten din er, så har du godt av å trene hvis du ikke har en fysisk skade som hindrer deg. Hvis man har brukbar kondisjon fra før av er det absolutt ikke umulig å trene så mye utholdenhet at man mister mer enn 0,5 kg fettvekt på en uke. Det er imidlertid riktig som du sier at med bare utholdenhetstrening vil man gjerne miste litt muskelmasse i tillegg. Så er spørsmålet om det gjør noe? Hvis man skal spesialisere seg på langdistanse for å bli god kan man ikke ha noe særlig muskler på overkroppen. Hvis man derimot bare er mosjonist som vil ha helsefordeler så er det selvsagt best å trene både styrke og utholdenhet. Særlig kvinner har godt av å trene styrke. Kvinner har fra naturens side mindre muskelmasse, og får dermed lettere belastningsskader, f. eks. i jobber som sykepleier, som innebærer en del løft. Å trene styrke vil minske risikoen for belastningsskader. Det er ikke så godt å si hva du mener med "å fylle ut en mager kropp i rene muskler". Hvis TS begynner med kombinert styrke og utholdenhetstrening og trener disiplinert og riktig vil TS høyst sannsynlig se markant forskjell etter bare en måned. Ta gjerne bilde av deg selv i speilet dag for dag, TS, så kan du kjøre dem i slideshow på PC-en og se utviklingen. Det jeg mener med "fylle ut en mager kropp i rene muskler" er at TS vil få en mager kropp først gjennom dette opplegget, for jo det tar lengre tid å øke muskelvolumet såpass at det gjør en synlig forskjell enn å gå ned 2 kilo. Derfor jeg konkluderer med at TS gjennom å trene kondisjon og gå i kcalunderskudd samt trene styrke først vil gå ned i vekt og få en spinkel kropp. Deretter, ettersom månedene går vil spinkelheten forsvinne fordi det kommer muskler frem. Siden det i utgangspunktet da er lite fett på kroppen (siden TS har gått ned 2 kilo i fettvekt fordi hun trente styrke mens hun gikk i underskudd og kroppen spiste av fettet og ikke musklene) vil kroppen bli bra når hun får bygget opp muskler og får flat mage, lite valker osv. slik som de fleste ønsker. Jeg har inntrykket av at å bygge muskler tar lengre tid enn 1 mnd, ville nesten trodd at man må trene hard styrke i 3 måneder minst før man ser forskjell. Men dette vet jeg jo ikke, snakker bare av erfaring, du tror at det bare tar en måned?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå