AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #1 Skrevet 10. september 2011 Hei Jeg jobber med matlaging, men fordi vi har litt lite folk om dagen ble jeg tvunget til å jobbe idag selv om jeg er syk og trolig har feber. Skal egentlig jobbe imorgen også, men vet rett og slett ikke om jeg orker siden det er en veldig tung jobb og det er lange skift. Men sjefen min sier at jeg må ha sykemelding fordi jeg har vært så mye borte i år. Det jeg lurer på er: 1. Er det mulig å få sykemelding pga. forkjølelse og feber? 2. Har sjefen lov til å tvinge meg på jobb med feber når jeg jobber med mat? Takk for alle svar
Malibulita Skrevet 10. september 2011 #2 Skrevet 10. september 2011 Hvis du har brukt opp egenmeldingsperiodene dine må du ha sykmelding, og da skal du vel kunne få det av legen uavhengig av type sykdom - så lenge du er reelt syk? 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #3 Skrevet 10. september 2011 Det kommer an på hvor mange egenmeldingsdager du har anledning til å bruke hos bedriften du jobber. Legen vil sykemelde deg om han/hun mener du er for syk til den jobben du skal gjøre. Har du feber får du som regel sykemelding uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #4 Skrevet 10. september 2011 Hvis du har brukt opp egenmeldingsperiodene dine må du ha sykmelding, og da skal du vel kunne få det av legen uavhengig av type sykdom - så lenge du er reelt syk? Ok, men kan vel ikke få egenmelding imorra så jeg må vel vente til mandag. Kan det bli noe problem iforhold til å få egenmelding om jeg da har blitt bedre?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #5 Skrevet 10. september 2011 Ok, men kan vel ikke få egenmelding imorra så jeg må vel vente til mandag. Kan det bli noe problem iforhold til å få egenmelding om jeg da har blitt bedre? Du mener sykemelding? Egenmelding er når du selv ringer og sier du er syk. Ja du kan få et problem om du kommer i ettertid, spesielt om du har blitt bedre. Det kommer an på hvor godt du kjenner legen og hvilket forhold dere har. Er du så syk at du ikke klarer å gå på jobb i morgen anbefaler jeg deg å skaffe sykemelding fra lege, du må altså da ta kontakt med legevakten der du bor.
Malibulita Skrevet 10. september 2011 #6 Skrevet 10. september 2011 Du kan bli sykmeldt på legevakta. Litt stress, men sånn er det når man har brukt opp egenmeldingene sine! Egentlig bra, for da blir det vanskeligere for de som ønsker å jukse til seg sykedager.. Jeg tror det er sånn at legen ikke kan tilbakedatere en sykmelding lenger enn til den dagen du bestilte timen.. det vil si at om du ringer på tirsdag, men ikke får time før på torsdag kan han skrive ut sykmelding som gjelder fra tirsdag, men ikke fra mandag, selv om du sier at du var syk da. 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #7 Skrevet 10. september 2011 Du kan bli sykmeldt på legevakta. Litt stress, men sånn er det når man har brukt opp egenmeldingene sine! Egentlig bra, for da blir det vanskeligere for de som ønsker å jukse til seg sykedager.. Jeg tror det er sånn at legen ikke kan tilbakedatere en sykmelding lenger enn til den dagen du bestilte timen.. det vil si at om du ringer på tirsdag, men ikke får time før på torsdag kan han skrive ut sykmelding som gjelder fra tirsdag, men ikke fra mandag, selv om du sier at du var syk da. Ah, takker for svar, hjalp mye
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #8 Skrevet 10. september 2011 Noe som kan svare på det andre spørsmålet mitt? Kan sjefen tvinge meg på jobb med forkjølelse og feber når jeg jobbe med mat? H*n vil trolig kreve at jeg må på jobb imorra uansett fordi vi har det veldig travelt på jobb om dagen.
Gjest Kim Skrevet 10. september 2011 #9 Skrevet 10. september 2011 Nei sjefen din kan selvfølgelig ikke tvinge deg til å gå på jobb.
Malibulita Skrevet 10. september 2011 #10 Skrevet 10. september 2011 Nei sjefen din kan selvfølgelig ikke tvinge deg til å gå på jobb. ..men han kan forlange at du møter opp så lenge du ikke har sykmelding (etter du har brukt opp retten til egenmelding)! 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #11 Skrevet 10. september 2011 Noe som kan svare på det andre spørsmålet mitt? Kan sjefen tvinge meg på jobb med forkjølelse og feber når jeg jobbe med mat? H*n vil trolig kreve at jeg må på jobb imorra uansett fordi vi har det veldig travelt på jobb om dagen. Hva legger du i å tvinge? Han kan ikke komme hjem og hente deg nei. Men han kan nekte deg lønn for den dagen, og han kan si deg opp pga manglende arbeidsmoral. Om han kan si deg opp pga denne ene dagen eller om han må gi deg tre skriftlige advarsler først vet jeg ikke.
Piper Skrevet 10. september 2011 #12 Skrevet 10. september 2011 Du må ha sykemelding, om du skal være hjemme, og spesielt om du ahr brukt opp egenmeldingsdagene. Får du ikke sykemelding til i morgen, må du stille på jobb om du ahr brukt opp alle egenmedlingene dine. Det kan faktisk sjefen din kreve.
Rosalie Skrevet 10. september 2011 #13 Skrevet 10. september 2011 Du må ha sykemelding, om du skal være hjemme, og spesielt om du ahr brukt opp egenmeldingsdagene. Får du ikke sykemelding til i morgen, må du stille på jobb om du ahr brukt opp alle egenmedlingene dine. Det kan faktisk sjefen din kreve. Og møter du ikkje då, vil det bli reikna som skoft og er grunnlag for advarsel.
Rainbow Skrevet 10. september 2011 #14 Skrevet 10. september 2011 Hjelp, det høres ut som hvordan min ekssjef var. Han mente at så lenge du ikke var død var det bare å jobbe, og samme hvordan du følte deg kunne du bare lukke igjen døra og jobbe på. Og ikke engang det går an når du jobber med mat. Huff!
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #15 Skrevet 10. september 2011 hvis du ringer legen, så får du sykemelding fra den dagen du ringer. sånn er regelen her hvertfall. du kommer inn på hastetime.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #16 Skrevet 10. september 2011 Skaff deg sykmelding ja som de andre her sier. I tillegg ville jeg tipset Mattilsynet om hva slags holdninger som regjerer hos dere. Selvfølgelig skal ikke ansatte med smittsomme sykdommer jobbe med mat.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #17 Skrevet 10. september 2011 Skaff deg sykmelding ja som de andre her sier. I tillegg ville jeg tipset Mattilsynet om hva slags holdninger som regjerer hos dere. Selvfølgelig skal ikke ansatte med smittsomme sykdommer jobbe med mat. Ja, tar kontakt med fastlegen på mandag tenker jeg og får en time. Burde kansje det, men er litt ekkelt å klage inn sin egen arbeidsplass. Kommer ihvertfall til å kreve å få snakke med sjefen som forlangte at jeg skulle jobbe og fortelle vedkommende hva jeg synes om dette så kansje h*n tar til fornuft.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #18 Skrevet 10. september 2011 Er det noen som kan vise til noe spesifikk lover som sier at man ikke kan jobbe med mat når man er forkjølet/har feber?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #19 Skrevet 10. september 2011 Ja, tar kontakt med fastlegen på mandag tenker jeg og får en time. Burde kansje det, men er litt ekkelt å klage inn sin egen arbeidsplass. Kommer ihvertfall til å kreve å få snakke med sjefen som forlangte at jeg skulle jobbe og fortelle vedkommende hva jeg synes om dette så kansje h*n tar til fornuft. Men så lenge du ikke kan bruke flere egenmeldinger grunnet for mye fravær og du ikke har sykemelding å vise til (noe du burde skaffet deg i kveld, ikke vente med til mandag. Det er legevakttjeneste over hele landet, så at fastlegen ikke jobber i helgen er ingen unskyldning), har faktisk ikke lederen din gjort noe galt. Så jeg skjønner virkelig ikke hva du syter om? Du hadde hatt noe å syte om dersom lederen din ikke hadde godtatt en sykemelding. Det skal for øvrig ikke være noe problem å jobbe med mat selv om man er kraftig forkjølet, så lenge man tar hygienen ekstra alvorlig. Ikke hoste i maten, vaske og helst sprite hendene hver gang man har snytt seg eller hostet i hendene. 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #20 Skrevet 10. september 2011 Feber eller ei, ansatte må ha sykemelding eller egenmelding for å være borte fra jobb, sånn er det for alle. For å sette det på spissen: Du kan ikke jobbe som kjøreskolelærer mens du sitter hjemme med bandasje over øynene etter en operasjon, men du trenger like fullt en sykemelding. Det handler ikke om en vanskelig arbeidsgiver, men om at det er visse regler som må følges. Uansett hvor ute av stand man er til å jobbe så må man ha sykemelding dersom egenmeldingene er brukt opp. Kan ikke se at ts har noe å klage over, dette blir bare dumt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå