Gå til innhold

SVs løgn om det "nye Norge"


NyIByen87

Anbefalte innlegg

Noen andre her som har fått med seg SV sine løgner om det nye Norge?

Myteknusingen til SV

09.09.11: 7.september prøvde SV å knuse det som skal være myter om innvandringen. Først Halvorsen: statsråden påstod gjentatte ganger at nordmenn ikke blir i minoritet i Norge.

Av Hege Storhaug, HRS

Fakta er: i Groruddalen og Søndre Nordstrand blir nordmenn i minoritet i 2015 hvis dagens flytte- og innvandringsmønster fortsetter (HRS-notat 1-2010). I Oslo blir nordmenn i minoritet i ca 2025 under samme forutsetninger (HRS-notat 1-2008). I sistnevnte fremkommer det at nordmenn blir i minoritet i Norge i ca 2060, igjen under forutsetningen at innvandringen fortsetter som i dag. SSB kom frem til det samme i sin siste fremskrivning i 2011 i høyalternativet. Her sies det at i 2060 vil 48 prosent ha norsk bakgrunn, mens innvandrere og deres etterkommere vil utgjøre 52 prosent.

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=56&tekstid=5104

Er det mulig? Føler meg forrådt av regjeringspartiet SV. Så en 3 generasjons islamsk pakistaner blir plutselig etnisk norsk?

Endret av NyIByen87
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Biologinevrose...etter 2.verdenskrig har kropp og sånt vært vanskelig.

??

Skrev du i feil tråd, eller er det jeg som er dum som ikke skjønte dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Når er en person med norsk statsborgerskap etnisk norsk nok da? I så fall er vel hverken jeg, min mann eller barn norske nok, vi har begge en mor eller en far fra utlandet og regnes statistisk sett som 2. generasjons innvandrer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Når er en person med norsk statsborgerskap etnisk norsk nok da? I så fall er vel hverken jeg, min mann eller barn norske nok, vi har begge en mor eller en far fra utlandet og regnes statistisk sett som 2. generasjons innvandrer.

TS prøver å peke på det som skjer i noen deler av Oslo, der majoritetsbefolkningen kommer i mindretall. Det er egentlig ikke så vesentlig akkurat når antall etnisk norske bikker under 50%, det er hvilken virkning en fremmed kulturpåvirkning har på lokalsamfunnet.

Det hadde ikke vært like dramatisk om etniske svensker snart hadde bikket over 50%, ei eller dansker. Men når kulturene er veldig forskjellige, vil kulturendringen bli tilsvarende tydelig.

En god stund går det greit, men etterhvert føler man seg som en ensom svale. Føler man seg fremmedgjort, flytter man til slutt. Samme mekanismene er jo i sving f.eks hos pakistanere, de søker det trygge hos sin egen kultur.

Groruddalen er ett godt eksempel på utviklingen av ett paralellsamfunn, og det har ingenting med integrering å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest hele tråden, men det er jo for lengst fakta at det er etablert en rekke paralellsamfunn, det har det jo også alltid vært, men det øker jo så klart med innvandring og så er det linken mellom innvandring og svart/hvit økonomi som skaper enda sterkere paralelle samfunn. Det er jo etablert for lengst......tror det er altfor seint å motvirke dette, det er allrede fakta og en del av samfunnet, eller ikke en del blir vel mer riktig å si.Sånn sett begynner vi å ligne mer på usa.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Når er en person med norsk statsborgerskap etnisk norsk nok da? I så fall er vel hverken jeg, min mann eller barn norske nok, vi har begge en mor eller en far fra utlandet og regnes statistisk sett som 2. generasjons innvandrer.

Hvis både du og din mann har to foreldre fra et annet land, kan jeg ikke forstå at du forventer å bli regnet som etnisk norsk. Hvis du hadde funnet deg en etnisk norsk mann ville det jo bety at deres barn ville bli mer som norske. Og hvis det ikke hadde vært masseinnvandring vil jo det naturlige være at de fleste annengenerasjons innvandrere finner en norsk partner. Det er først når det er masseinnvandring det kommer så mange fra ett land at det kan dannes en enklave der man dyrker et fremmed lands nasjonale identitet og forventer at barna skal finne en partner fra samme gruppe.

Nå er jeg opptatt av at vi ikke skal ha masseinnvandring med mindre det har vært en forutgående grundig debatt i folket, en debatt der man lufter de langsiktige konsekvenser for befolkningsutviklingen, f.eks i et hundreårsperspektiv, og der folket etter en lang og åpen debatt blir bedt om råd gjennom en rådgivende folkeavstemning. Slik jeg ser det er det noe svært uheldig og historisk dramatisk i at vi skal gi bort statsborgerskap i en så stor skala at etterkommerne av de som eide landet ved forrige århundreskifte kan utgjøre mindre enn 50 % av befolkningen ved det neste. Og det gjelder uansett hvor innvandrerne måtte komme fra, om det så var russere som innvandret i hopetall til lille Norge.

Det som er spesielt uheldig med fremmedkulturell masseinnvandring er imidlertid faren for enklavedannelse, noe som skaper ekstra fart på masseinnvandringen gjennom familiegjenforenings- og henteekteskapsbroer. Det er stor forskjell på om jeg og min kjære bosetter oss i Frankrike, stort sett omgås franskmenn og oppdrar barna våre som franske eller om vi er så mange nordmenn som bosetter oss på samme sted at vi danner en norsk enklave der vi dyrker norsk nasjonal identitet i generasjon etter generasjon ved at vi også forventer at våre barn skal føle seg norske selv om de er født og oppvokst i Frankrike, at de skal finne seg en norsk partner og oppdra sine barn igjen med den samme norske identitet.

Det har alltid vært en viss bevegelse over landegrensene i Europa, men så lenge det bare er enkeltmennesker eller par som bosetter seg i et annet land vil de relativt raskt tas opp i den øvrige befolkning. Det er først når det er masseinnvandring, slik det f.eks har vært til USA det dannes enklaver der ulike opphavslands nasjonale identitet blir dyrket generasjon etter generasjon.

Endret av Cuckold
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overrasket over det SV sier. Veldig sjelden leser jeg noe fornuftig fra deres side særlig når de snakker om skoler og innvandring. Fakta er fakta og dessverre er det akkurat FRP som har rett angående masseinnvandringen. For å svare på spørsmålet hvem som er etnisk norsk, må man presisere hva etnisitet er. Jeg forholder meg til link

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gnækvåg

Forklar?

"vi" henspiller ofte på kaukasoide slik jeg har bemerket det.

Jeg tror det er der skoen trykke. Veldig mange blir litt paffe når negre føres opp i statistiskken 'etnisk norsk', spesielt når SSB lager tabeller for hvem som er Norges innbyggere i fremtiden.

Det er å føre folk bak lyset.

I Norge, sånn jeg opplever det, så har offentligheten vansker med (kan være pga unaturlige menneskesyn) begrep som latino f.eks, og noen ekstreme konstruerer rasisme (spille på frykt) om folk er mellommenneskelige i sin annerkjennelse av andre.

Jeg har selv fått folk på nakken får å si neger. :sjokkbla:

Men altså, at nordmenn forstått som genetisk distinkt populasjon blir i mindretall mener mange at det er belegg for å si, de går bare litt rundt grøten tror jeg. Hanne Nabintu Herland er afrikansk innvandrer, rent formellt sett forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gnækvåg

For å svare på spørsmålet hvem som er etnisk norsk, må man presisere hva etnisitet er.

Germansk person med statsborgerskap i Norge? :unsure:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Germansk person med statsborgerskap i Norge? :unsure:

Statsborgerskap og etnisitet er ikke alltid det samme. Derfor snakker vi om opprinnelse og sier for eksempel nordmann med pakistansk opprinnelse. Det viser at personen har norsk statsborgerskap, men er ikke etnisk norsk (tilhører en annen etnisk gruppe). Jeg forstår ikke hvorfor er det så mange som er så fryktelig redde å si at folk er forskjellige, ser forskjellig ut og har forskjellig opprinnelse? Det er det samme som å si at folk har forskjellig farge på håret. Det er bare et faktum og har ikke noe med diskriminering å gjøre. Egentlig betyr "å diskriminere" å se forskjellene. Ikke nødvendigvis i negativ sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...