Gå til innhold

NÅ skal jeg legge om!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 24 som virkelig har skjønt at noe må forandres.

Jeg har en sittestillende jobb, og er støttemedlem på sats.

Jeg er ikke noe glad i å lage mat, så det blir fort pasta, brød og andre enkle ting.

Jeg vet at dette kommer til å bli hardt, men jeg vil virkelig forandre livstil.

Jeg har aldri vært veldig atletisk, og trening er i mine øyne både slitsomt og kjedelig.

Jeg veier nå 10-15 kilo for mye, og kroppen e i dårlig shape generelt.

Itillegg har jeg lite energi og ork.

Noen andre som kjenner seg igjen? Jeg vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan endre livet mitt, for dette går bare ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en sittestillende jobb, og er støttemedlem på sats.

Jeg er ikke noe glad i å lage mat, så det blir fort pasta, brød og andre enkle ting.

Jeg vet at dette kommer til å bli hardt, men jeg vil virkelig forandre livstil.

Hardt? Hworfor? Livsstilsendring er ikke hardt. Det blir det bare hvis du overdriver, og gaper over alt på en gang. Sett deg små gjennomførbare mål.

Okai, så blir det hurtiglagd mat. Er det så ille da? Sørg bare for at den blir sunnere. Kast kjeks, chips og sjokolade. Bruk pasta med fiber, grovere brød og pumpernickel, fråts i grøntfor og plantebasert garnityr på maten: Salat, paprika, løk og tomat f.eks.

Frossengrønnsaker gjør livet lettere, og i frysedisken har de fiks ferdige retter, med mye plantemateriale.

Det aller beste du kan gjøre er å kaste TV-en til helvete. Den stjeler all tiden du kan bruke til noe fornuftig, og gjør deg bare dummere og mer passiv.

Jeg har aldri vært veldig atletisk, og trening er i mine øyne både slitsomt og kjedelig.

Jeg veier nå 10-15 kilo for mye, og kroppen e i dårlig shape generelt.

Itillegg har jeg lite energi og ork.

Så gi blanke i å trene da vel? I alle fall på SATS. Det blir bare skippertak, og oppsamling av dårlig samvittighet. Lær deg å se trening der den finnes. Ta trappa istedenfor heisen. Drit i vekta. Etterhvert som du legger opp til en sunnere livsstil (som faktisk ikke er sunnere enn at du mestrer den) kommer den sakte men sikkert til å synke, og du vil uansett begynne å se bedre ut når kroppen begynner å stramme seg på strategiske steder.

Begynn å gå. Ikke ta bil korte turer. Går du på en halvtime, så gå. Tar du buss hjem, gå av et stopp eller to før det du pleier.

Det er ikke viktig hvordan du trener, sålenge blodpumpa belastes. Når du kjenner hjertet hamre i bringa, og du føler deg usikker på om du skal dø eller drite deg ut, og du kunne gitt en ukerasjon med smågodt for å få nok oksygen i lungene, da har du trent. Det spiller ingen rolle om det er resultatet av at du har løpt på tredemølle i kondomdrakt, løpt i parken eller gått trappa. Flere sånne anstrengelser som får pulsen og pusten i høygir er det som er sundt, og som styrker hjertet.

Selvsagt ønsker du ikke at blodårene da er halvtette av palmeolje og annet mettet fett. Så du kjøper salat til femten og en boks tunfisk til en tier istedenfor pølsene og skrotmaten.

Det er ikke vanskelig. Bare tenk at du kan bære med deg to handleposer hjem, og få samme treningsutbytte som å stå på sats med etpar håndmanualer. Se trening der den er.

Og gi blanke i kiloene. Bruk heller målebånd, om du må.

Får du fikset kosthold og kondis, er du godt på vei. Men gjør det så enkelt for deg selv, at du greier å fortsette. Det er ingen hjelp i en masse innsats ei uke, for så å slite med samvittigheta (og troverdigheta om du deler med andre) i lang tid når ting blir ugjort.

Mange små endringer vil knapt merkes, men kan gi store resultater. Dessuten er det greit å ha et minimum av kondis, om du en periode bestemmer deg for å trene mer.

Og så var det den der halvtimes spaserturen hver kveld. Men, som alltid kolliderer med et eller annet på TV, fordi TV sender de mest avhengighetsskapende programmene "prime time". Men, er det så viktig å vite hvem som vant Paradise Hotel, egentlig?

Faen! Jeg tror det ryker fra tastaturet nå... :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg på her. I dag begynner nemlig min 1 månederes diett! Jeg har lenge prøvd å gå ned i vekt, og syns egentlig jeg spiser sunt og sånn uten at det gir noen resultater. Men så er det jo dette med at jeg unner meg litt for mye snop og kaker...syns liksom jeg har fortjent en vaffel i kantinen når jeg har lest alle artiklene mine, eller jeg kan kjøpe en pose tyrkisk pepper når jeg har så mye å skrive osv. Ett annet problem for meg er at jeg er veeeeldig glad i middag og spiser ihvertfall to porsjoner :sjenert: Men nå er det slutt :kjefte:

Så i en måned fremover skal jeg ikke spise noe snop, kaker, chips eller annet digg OG jeg skal bare spise en porsjon middag. Har til og med hengt opp ett avkryssingsskjema på kjøleskapet så jeg kan se hvordan det går :jepp:

Jeg vet jo ikke om det kommer til å gi noen resultater da, men jeg håper jo det :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg på her. I dag begynner nemlig min 1 månederes diett! Jeg har lenge prøvd å gå ned i vekt, og syns egentlig jeg spiser sunt og sånn uten at det gir noen resultater. Men så er det jo dette med at jeg unner meg litt for mye snop og kaker...syns liksom jeg har fortjent en vaffel i kantinen når jeg har lest alle artiklene mine, eller jeg kan kjøpe en pose tyrkisk pepper når jeg har så mye å skrive osv. Ett annet problem for meg er at jeg er veeeeldig glad i middag og spiser ihvertfall to porsjoner :sjenert: Men nå er det slutt :kjefte:

Så i en måned fremover skal jeg ikke spise noe snop, kaker, chips eller annet digg OG jeg skal bare spise en porsjon middag. Har til og med hengt opp ett avkryssingsskjema på kjøleskapet så jeg kan se hvordan det går :jepp:

Jeg vet jo ikke om det kommer til å gi noen resultater da, men jeg håper jo det :trist:

Hva er planen din etter denne måneden? Ettersom du kaller det en enmåndersdiett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmånederesdiett er kanskje litt dumt ord men jeg vet ikke helt hva annet jeg skal kalle det. Planen min er selvfølgelig å fortsette å spise sunt når måneden er over, og hvis jeg syns det er greit så fortsetter jeg uten snop og sånn også. Til middags håper jeg det blir en vane å bare spise en porsjon, og at jeg fortsetter med det uten å tenke mer på det. Snop og chips tenker jeg å kunne innføre på lørdager for eksempel. Men nå føler jeg det har sklidd sånn ut for meg at jeg gjerne vil se om jeg faktisk klarer meg uten :sjenert:

Dessuten har jeg litt lyst å se om det faktisk hjelper å kutte ut disse tingene, og da virket en måned som en grei periode å teste det ut på. Jeg hadde aldri klart det hvis jeg sa at nå skal jeg aldri noensinne spise snop igjen for eksempel. Men en måned er så pass kort at jeg syns det blir litt pinlig hvis jeg ikke får det til (selv om jeg vet at det kommer til å bli dritvanskelig) :fnise:

Så ja. Jeg vet ikke om det egentlig er kjempedumt jeg?

edit: Jeg prøver å spise sunnere enn før også, men for meg hjelper det å ha noe konkret å kunne krysse av på, og da ble det en porsjon middag, og ikke noe snacks :)

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er viktigst her av alt er å kalle det "livsstilsendring" med bedre "kosthold" (ikke diett) og innføre gode treningsrutiner...her er halve jobben allerede gjort! Spis små måltider gjennom hele dagen slik at du ikke går rundt og er småsulten og småspiser på dritt...

Start med powerwalking og øk med små joggeintervaller etterhvert som formen blir bedre...etterhvert vil det bli lettere og lettere å jogge.

Kutt ut alt transfett og stek maten på solsikkeolje, spis godt fett som avoacado og mandler(en håndfull mandler om dagen, og 1/2 avoacado om dagen), spise kyllingfilet/kyllingkjøttdeig/karbonadedeig/fisk til middag, ha magert kjøttpålegg på Ryvita knekkebrød, spis litt frukt og jeg lover deg at du vil rase ned i fettprosent innen 2-3 mnd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Før ble det mye pasta på meg også, men det er like raskt å kutte opp litt kyllingfilet, steke det og steke noen grønnsaker :) Bare et lite tips fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai, så blir det hurtiglagd mat. Er det så ille da? Sørg bare for at den blir sunnere.

Hør, hør! Det er titusenvis av slanke, sunne mennesker her i landet som ikke står over grytene to timer daglig for å dampe sitrongress. Pasta, brød og lettvinte middager er ikke fremmedord i et normalt kosthold. Porsjonskontroll og sunnere ingredienser er derimot viktig! I stedet for to store skåler spagetti, lag en god omelett med en skive brød til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...