Gå til innhold

Pinnsvin...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uff, føler meg skikkelig ille nå! Kom kjørende hjem fra ei veninne nå og så et pinnsvin som lå i veien, snudde og kjørte tilbake og skulle til å flytte den ut så den ikke ble påkjørt, men da så jeg at den var skadet. Mye blod og den gikk bare rundt i ring :( Kjørte over den, da det ville blitt mye stress for den om jeg tok den med til veterinær, den var såpass skadet at den ville blitt avlivet uansett. Tror ikke den døde etter første gangen jeg kjørte på den. Grusomt!! Da jeg snudde for å kjøre over en gang til lå den rullet sammen i en ball.

Hva gjør man egentlig når man finner et så hardt skadet dyr i veien?

Blir forbanna over folk som kjører på dyr og fortsetter som ingenting har hendt eller tror at dyret ble drept! Det går an å stoppe, snu bilen for å sjekke om man drepte dyret ordentlig så den slipper å ligge å lide! Uff... Måtte bare få det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i at det er fælt hvis man er klar over at man har kjørt over et lite dyr.

Men jeg vil tro at vedkommende ikke har sett det i det hele tatt.

Pinnsvin er vel nattdyr og hvis de prøver å krysse veien i mørket er det ikke så lett å se dem.

Men trist er det. :frown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så forferdelig det hørtes ut. Det hadde jeg aldri klart...Stakkars dyr....Desverre mange dyr som lider rundt om ved norske veier...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg søvnløs,stakkars dyr.

Kjørte du virkelig over det???

Det er klart du skulle tatt det med til dyrlege,helt utrolig hva de kan fikse i dag.

Ofte ser det værre ut enn det er og kan hende det hadde kommet seg selv om du bare hadde flyttet det ut av veikanten :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tatt den med til vetrinæren uansett. Hvis den klarte å gå så kan den ikke ha vært så veldig skadet. Man kan blø mye uten at skaden er dødelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også tatt det med til veterinæren.

Pinnsvinn er utrydningstruet og totalfredet så vi må ta vare på hvert eneste ett. :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger må man faktisk ta vanskelige valg, og uten å ha sett dyret så synes jeg man skal være forsiktig med å kritisere TS. Nei, alle dyr kan faktisk ikke reddes. Og et vilt dyr som er hardt skadet har uansett lite håp om å overleve og komme tilbake til naturen, er det da riktig at den skal lide over lengre tid?

Hvis det i tillegg er midt på natten, så er heller ikke dyrleger de enkleste å få tak i!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre over et dyr er ingen måte å avlive det på, TS sier jo at hun ikke tror det døde etter første gangen.. Om du ikke har kunnskap om hvordan du avliver dyret smertefritt tar du det med til veterinæren eller noen andre som vet hva de gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er søren meg ikke problem å legge det stakkars dyret oppi noe mykt og ha det i en eske til du eventuelt får tak i dyrlege.

Man kjører FAEN ikke over dyret og lurer på om det ble dødt,også en gang til for det ble ikke dødt.

Tror du tenkte deg veldig lite om denne gangen,og husk Pinnsvin er totalfredet så egentlig har du gjort noe straffbart :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan kjøre til dyrlegen,vi fant ekorn med brukket fot og gikk til dyrlegen.

Dyrlegen spjælket og ordnet ut,vi matet med tytteflaske og gnagerfor og vips ble det bedre etter et par uker og vi slapp det ut i skogen igjen.

Hvorfor skulle vi ikke gi det en tjangs til å overleve hvis det kan?

Kan ikke fordra folk som alltid tar lettest utvei for å slippe masse stress for det tar for mye dyrebar tid fra dem.

Kan dyret ha en tjangs så er det selfølgelig verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det er misforstått og sykelig dyrevennlighet å forsøke å redde et dyr som trolig vil ha bedre av å slippe. Høyst sannsynlig klarer de seg ikke ute i naturen når de slippes løs igjen, heller.

Det er ikke for ingenting at f.eks påkjørte rådyr med brukket fot skytes istedenfor å pleies.

Endret av Spinell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre over et dyr er ingen måte å avlive det på, TS sier jo at hun ikke tror det døde etter første gangen.. Om du ikke har kunnskap om hvordan du avliver dyret smertefritt tar du det med til veterinæren eller noen andre som vet hva de gjør.

Hun mente det sikkert godt, men jeg er helt enig. Synes ikke at man kjører over de en og to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! Uff, jeg er enig i det dere skriver! Jeg er ekstremt glad i dyr selv, men denne var så skadet at turen til dyrlege ville bare gjort det verre for stakkaren. Den hadde blitt påkjørt over deler av hodet, og magen var åpen. Den spant rundt i ring og hadde åpenbart store skader, og jeg tenkte det var mer humant for pinnsvinet at den døde raskt. Jeg traff den med begge hjulene, og grunnen til at jeg er redd for at den ikke døde momentant var fordi den hadde rullet seg sammen. Gikk ikke for å sjekke, men kjørte over den igjen. Gikk ut og var 100% sikker på at den var død før jeg plasserte den i veikanten.

Hadde den ikke vært så skadet så hadde jeg så klart tatt den med til veterinær.

Har en kaie i huset som jeg fant skadet utenfor jobben min tidligere i sommer, jeg lette i flere timer etter den for å ta den med til dyrlege og har den til den blir frisk og kan fly ordentlig igjen. Så jeg er glad i dyr, men vil ikke at de skal lide unødig. Sov ikke mange timene den natta, for jeg var helt sikker på at den ville dø momentant. Dette var i et kryss og de som kjørte på den må garantert ha sett det, men kjørte bare videre. Det får meg til å se rødt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei TS,du får ett pluss av meg for tilbøyeligheten din,men du sa ingenting i det første innlegget ditt at magen og hodet var åpent :tristbla: Skjønner at du er veldig glad i dyr.

Jeg irriterer meg mest over folk som tar enklest utvei for å slippe å gjøre noe i det hele tatt.

Vi har lest om i aviser og blader,sett programmer på TV,hørt historier av andre mennesker som har hjulpet ville dyr med brekte bein,brukket vinger o.l og som jeg selv skrev om ekornet vi hjalp.

Klart de kan klare seg i naturen,det er ikke mye informasjon enkelte har syns jeg når de ikke vet de.

Stå på for Kaia di du :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er misforstått og sykelig dyrevennlighet å forsøke å redde et dyr som trolig vil ha bedre av å slippe. Høyst sannsynlig klarer de seg ikke ute i naturen når de slippes løs igjen, heller.

Det er ikke for ingenting at f.eks påkjørte rådyr med brukket fot skytes istedenfor å pleies.

Hva du mener med sykelig dyrevennlighet er meg en gåte hvis du har dyr.

Her er det snakk om litt nest kjærlighet og omsorg og ikke dyremishandling,men alt er selfølgelig relativt.

Som jeg har sagt før i disse trådene så kommer det ann på hva som feiler dyret.

En brukket fot er ingen avlivningsutvei,det er bare det at de gidder ikke bruke penger og tid på det,slik har samfunnet blitt.

Alt som lever skal ha en tjangs,det er bare så sørgelig at det er alt for mange av dere som tenker penger å tid istedenfor løysning på problemet.

Nå gidder jeg ikke svare mer på tåpelige uvitende utsagn.

Jo mer jeg blir kjent med mennesker jo mer liker jeg hund å katt :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...