Kara W Skrevet 9. september 2011 #1 Skrevet 9. september 2011 Jeg skal til Amsterdam på konferanse, og har en dag for meg selv. Noen gode anbefalinger til ting jeg bør få med meg? Tenker litt shopping og litt kultur. Trenger ikke å få med meg hverken hasjkaker eller strippere, men er sikker på at byen ar mye annet flott å tilby.
kokkosmamma Skrevet 9. september 2011 #2 Skrevet 9. september 2011 Jeg skal til Amsterdam på konferanse, og har en dag for meg selv. Noen gode anbefalinger til ting jeg bør få med meg? Tenker litt shopping og litt kultur. Trenger ikke å få med meg hverken hasjkaker eller strippere, men er sikker på at byen ar mye annet flott å tilby. Har vert i Amster to ganger. Hva med det berømte pnnekakehuset? kan fåes i lle varinter
Gjest Delphina Skrevet 9. september 2011 #3 Skrevet 9. september 2011 De har en liten kanaltur som er utrolig fin. Det tar vel ca. en time, og du lærer mye om historien til Amsterdam og alle kanalene. Det er kanskje ikke helt kultur, men det er lærerikt og interessant. 1
Kara W Skrevet 9. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 9. september 2011 Takk for tips begge to. Kanaltur hørtes veldig fint ut. Jeg er ganske interessert i historie, og da mer om mennesker og hverdagsliv enn keisere og kriger. Sikkert fint å hvile føttene også, for jeg har det må å gå veldig mye når jeg er på byferie.
Titti72 Skrevet 9. september 2011 #5 Skrevet 9. september 2011 Jeg ville tatt kanalbåten igjen hvis jeg skulle tilbake.
Kate Skrevet 11. september 2011 #6 Skrevet 11. september 2011 Kan også anbefale Bibelmuseet. Uavhengig av om du er religiøs eller ikke, er dette museet verdt et besøk. De har en original mumie der Sånt synes jeg er veldig spennende og fascinerende. De har også et eget duft-rom, der man kan kjenne på lukten av ulike ting som er nevnt i Bibelen, f.eks. myrra, som jo var en av gavene de tre vise menn hadde med seg til stallen. I tillegg er det en pen og rolig hage som er bygd opp rundt bibelske planter. Synes det var gøy å se og lukte på det som jeg ikke hadde noe forhold til fra før, annet enn fra tekst. Alt i alt er dette et museum uten om det vanlige og anbefales. Jeg ville også tatt en tur i det området som kalles de 9 gater. Det er en del av den sjarmerende bydelen Jordaan. Her finner du mange spesielle butikker (bl.a. vintage).
Cho Kon It Skrevet 11. september 2011 #7 Skrevet 11. september 2011 Anbefaler kanalbåter, sykkelturer, belgiske vafler og små museer. Og selv om det røykes der (det gjør det jo nesten over alt i Amsterdam), så anbefaler jeg også Gresshoppen. Utrolig kult sted (steakhouse, grand café og sportsbar over tre etasjer) som lyser grønt på kvelden.
Aviale Skrevet 11. september 2011 #8 Skrevet 11. september 2011 Helt enig med de over her, dra på kanalbåttur! Da får du sett mesteparten av Amsterdam fra sjøsiden Ellers har Amsterdam en kjeeeempelang shoppinggate med mange bra butikker, den begynner ca ved Leidseplein. Husker dessverre ikke hva den heter, men for meg tok det ca 6 timer å gå hele. Pass godt på tida hvis du bare vil shoppe et par timer, altså Ellers har jeg ikke spesielt mange tips til deg, men pannekakehus er sikkert verdt å få med seg, og kanskje en sykkeltur, da spesielt i bydelen Jordaan. God tur, du er heldig som skal til Amsterdam, det er en fantastisk by!
Anglofil Skrevet 12. september 2011 #9 Skrevet 12. september 2011 (endret) Var i Amsterdam for et par uker siden, og jeg anbefaler da å kjøpe et iamsterdam-kort hvor man da kan kjøpe for en eller flere dager. Uansett, det fine med kortet er at det inkluderer omtrent all kollektivtransport (tok en del trikk da vi var der), kanalbåttur og inngang til de fleste muséer. Muséene kan være ganske dyre og vi hadde spart inn kostnaden på kortet etter 2 museumsbesøk (vi kjøpte et kort hver, koster 49 euro for ett 48-timers kort). Med kortet får mange også en god del rabatter, deriblant på restauranter, barer etc. Ellers synes jeg ikke Amsterdam var en særlig shoppingby, men fant en gate like ved Madam Tussauds hvor det var en del butikker, i tillegg til et kjøpesenter. Shoppinggaten referert til over her synes jeg var en gigantisk skuffelse.. Da vi var der så spiste vi mye pannekaker, besøkte Van Gogh-muséet, Riksmuséet og Amsterdams historiske museum. Ellers ble det kanalbåttur, samt å spise god mat og drikke. Tuslet mye rundt i gatene. Mvh Yvonne Endret 12. september 2011 av Yvonne
JumboJenny Skrevet 12. september 2011 #10 Skrevet 12. september 2011 Ellers synes jeg ikke Amsterdam var en særlig shoppingby, men fant en gate like ved Madam Tussauds hvor det var en del butikker, i tillegg til et kjøpesenter. Shoppinggaten referert til over her synes jeg var en gigantisk skuffelse.. Da vi var der så spiste vi mye pannekaker, besøkte Van Gogh-muséet, Riksmuséet og Amsterdams historiske museum. Ellers ble det kanalbåttur, samt å spise god mat og drikke. Tuslet mye rundt i gatene. Mvh Yvonne Hvordan da skuffet? Hadde de ikke den type klær du liker? Jeg shopper der et par ganger i året og finner alltid mye fint. Det er jo subjektivt hva man liker av klær,jeg synes de har alt mulig fra fjortis Cool Cat til mer stilig voksen dame og klassiske klær. Ellers er jeg enig i tingene du foreslår God tur.
Anglofil Skrevet 12. september 2011 #11 Skrevet 12. september 2011 (endret) Hvordan da skuffet? Hadde de ikke den type klær du liker? Jeg shopper der et par ganger i året og finner alltid mye fint. Det er jo subjektivt hva man liker av klær,jeg synes de har alt mulig fra fjortis Cool Cat til mer stilig voksen dame og klassiske klær. Ellers er jeg enig i tingene du foreslår God tur. Noe var greit, men jeg synes det var lite utvalg. Amsterdam er ikke byen jeg drar til for å shoppe, men så er jeg vant til London også.. Noe som gjorde meg skuffet var at Amsterdam ikke var noen spesielt billig by. Så derfor var heller ikke shopping et alternativ, med unntak da av NewYorker som jeg handlet litt i. Kan være at jeg er student og generelt vant til å shoppe og spise billig, også i Norge, så jeg ble overrasket. Mvh Yvonne Endret 12. september 2011 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #12 Skrevet 13. september 2011 De litt annerledes butikkene (altså dem man ikke ser i hver eneste storby) i Amsterdam ligger ikke ved pleinene, de ligger for eksempel langs Prinsengracht, i Negen Straatjes og i Haarlemmerdijk. Generelt anbefaler jeg å unngå området rundt Damrak og ned til Rembrandtplein, det er tidvis veldig turistifisert og lite spennende ift andre byer. Jordaan er veldig hyggelig bare å tusle rundt i, og i helgene er det ofte markeder hvis du har en lørdag i byen. Waterloopleinområder kan også være fint. Mat ute er ikke spesielt dyrt. Hvis du ikke har vært i Amsterdam før synes jeg Anne Franks hus er et must (men det er smart å bestille billetter på forhånd). Også enig i museene Yvonne foreslår.
kokkosmamma Skrevet 14. september 2011 #13 Skrevet 14. september 2011 Dem har også en veldig berømt blomsterpark, husker ikke hva den heter, men den forandres vert år, var utrolig fint der... veldig romantisk, men kansje mere på våren da
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #15 Skrevet 15. september 2011 På Leidseplein ligger et kontor (AUB-byrået het det før, i allefall) der du kan kjøpe billetter til konserter og evenement i hele byen. De har en stor tavle med lister over hva som skjer samme dag. På Leidseplein ligger også Boom Chicago, som er en slags stand-up-komikergjeng som snakker engelsk, og retter seg mot turister og folk som opplever Amsterdam utenfra. Jeg har vært der et par ganger, helt OK (ikke fantastisk, men OK). Dersom du har en kveld å slå ihjel, og ikke vil sitte helt alene på pub, er det et fint alternativ. Man sitter på langbord og kan bestille mat og drikke under forestillingen.
Gjest Delphina Skrevet 15. september 2011 #16 Skrevet 15. september 2011 Sexmuseumet :gjeiper: Hadde jo helt glemt den da! Skulle prøve å være litt uskyldig. Morsomt å se voksne mennesker bli flaue da.
Kara W Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter #17 Skrevet 9. oktober 2011 Takk for mange gode tips! Jeg hadde en veldig fin tur Jeg ble litt skuffet over kanalbåtturen, men det fantes mange selskap, og noen av dem var sikkert bedre enn den jeg var på. Jeg kjøpte meg Amsterdam-kortet og var på Riksmuseet, samt mange mindre museer. Brukte egentlig bare dagen på å vandre rundt og oppleve byen. Red light district var ganske tacky og tursitete syntes jeg, men jeg var der midt på dagen. Vandret ned en sidegate, og plutselig var det masse damer som satt i små båser i hvert sitt vindu. Ganske surrealistisk, og helt klart ikke noe man opplever andre steder! Hvis jeg drar tilbake skal jeg prøve å få med meg sexmuseet og torturmuseet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå