Gå til innhold

Langtidssykemelding

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg er 20 år og har gått sykemeldt i 2 uker nå, på grunn av senebetennelse i venstre arm. Jeg jobber på et verksted, og derfor er det også vanskelig å være aktiv sykemeldt da arbeidsoppgavene stort sett innebærer løfting, bæring og fysisk tunge oppgaver.

Jeg kjenner at jeg begynner å bli veldig sliten av å gå hjemme. Nesten litt trist. Og det at betennelsen ikke ser ut til å slippe gjør ikke saken bedre.

Jeg lurte bare på hva dere som er sykemeldte fyller dagene med?

Dagene blir ofte veldig lange av å titte på tv, film og serier..

Har heldigvis en hund jeg kan gå tur med, men den er gammel og dårlig til beins, og orker heller ikke så lenge av gangen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også vært sykemeldt i to uker og har fått sykemelding en uke til. Man blir utrolig slapp av å bare gå hjemme, men jeg ser en del på TV, rydder og vasker litt "imellom slagene" og får besøk :-)

Skrevet

Ifølge mange svar her på Kg så har man heller ikke lov til å ha et liv om man er sykemeldt..eller gjaldt det kun dem som mottok trygd kanskje? :klo: Litt usikker på reglene.

Så vær forsiktig med å stille slike spørsmål som du stiller, for i mange sine øyne så virker du ikke syk nok om du etterlyser ting å gjøre når du ikke kan være på jobb..

Men fra spøk til revolver. Å være sykemeldt over lengre tid kan være kjedelig. Lese bøker? diverse magasiner? gjort noe du skulle ha gjort for lenge siden- rydda i klesskap, i viktige-papirer-dunken, lage et stort herremåltid og invitere venner, dra på cafe,strikke/hekle/sy- noen form for hobby?

Hmm...dårlig på å komme på noe merker jeg :)

Men god bedring iallefall!

Skrevet

Jeg 'stortrivdes' som langtidssykmeldt (i mangel av et bedre ord for å beskrive hvor godt det var å slippe og kjempe seg gjennom hvert eneste minutt av hver eneste dag).

Såframt kroppen tillot det kom jeg meg opp til grei tid, ordnet meg god frokost, og kom meg så ut en tur stort sett hver dag.

Nå er jeg veldig glad i bøker og filmer, så det ble mange bibliotek- og kinoturer. Det var også koselig å sitte på kafé og lese, for selv om jeg ikke var sammen med noen så var det iallfall andre folk rundt meg.

Om man liker å trene så er det mye man kan gjøre selv om armen ikke fungerer, eller man kan prøve å lære et nytt språk, handle inn male/tegnesaker og teste sine kunstneriske evner... mange muligheter.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Pga bekkenløsning klarer jeg ikke å komme meg noe særlig ut, og har egentlig fått kjøreforbud. Så jeg er stuck hjemme. Det gjør det jo litt vanskeligere å få dagene til å gå, men det går på ett vis. Blir mye kryssord, strikking, lesing, ja..tv.

Får sett mye serier, for å si det slik.

Skrevet

Har vært sykemeldt så og si kontenuelig i 4 år, så kan vel trygt si jeg er langtidssykemeldt :sjenert:

Dagene BLIR lange JA.

Hva jeg gjør på dagen kommer veldig ann på formen. På de fineste dagene går jeg turer, helst ut i skogen på mykt terreng på grunn av bena mine. Frisk luft er alltid bra uansett hva en plages med.

Bare en tur utenfor huset eller i hagen i løpet av dagen er bra.

Jeg holder på mye med div. håndarbeider. Aner ikke hva jeg skulle gjort uten denne hobbyen.

Men når armene og ryggen slår seg vrang er ikke denne hobbyen aktuell.

Lese bøker er et godt tips. Da kan en sitte i ro og ikke bruke armer eller ben.

Se på TV blir fort kjedelig om en ikke er glad i såpeserier og sport som jeg er i allefall.

Ringe til familie, venner eller naboer som er hjemme på dagen for å slå av en prat. Bor de i nærheten be dem på besøk.

Er kroppen såpass grei en dag rydder jeg gjerne i et skap eller skuffe som kanskje har blitt oversett en god stund.

Tørke støv, pusse sølvtøy, vaske klær, brette klær, vanne og stelle plantene og ellers vanlig husarbeid som er greit for helsa å gjøre FØR resten av familien kommer hjem.

Har akvarie som jeg pusker litt med når jeg klarer, rense filter og ordne med planter og slikt.

Rydde på pcn (har en del bilder som ikke er blidt systematisert eller redigert, har også mønster på div håndarbeider som skal systematiseres og redigeres) Slikt man ikke har tid til til vanlig.

Er kroppen veldig medgjørlig en dag (noe som ikke skjer ofte) lager jeg litt ekstra god middag eller baker (får gjerne igjen av smerter i kroppen etterpå, men å gjøre litt slike ting også er værd de plagene noen dager)

Tja... kom ikke på noe mer.

En må heller se etter løsninger en problemer og gjøre det en klarer ut fra hvilke tilstand en er i, da går gjerne dagen litt bedre.

God bedring :klemmer:

• 2 måneder senere...
Skrevet

Ikke ha noe å gjøre hvis man ikke går på jobb? Er vi så hjernevasket alle sammen at vi savner å sitte i fangenskap i 8 timer hver eneste dag? At vi ikke klarer å tenke oss å ikke være lydige maur som sitter og gjør helt meningsløse småting for penger? Ja, i stedet kan man oppdage og utvikle sine evner, som noen her sier. Det er fint, det støtter jeg fullt ut.

Men tenk på det: utvikle sine evner- hvorfor gjør man det egentlig? Lære et språk, et nytt dataprogram ol? Hvorfor trenger man det?-for å kunne bruke det i jobbsammenheng som oftest!. Alt vi gjør, fra vi fødes, gjennom barnehagen, gjennom skolen, og på universitetet, alt vi lærer oss- alle språknene, alle dataprogrammene, det er for å kunne tjene et foremål, for å kunne gjøre en JOBB. Gjøre en jobb or å få penger, så man kan OVERLEVE, så man kan spise - spise for å liksom være i livet, for å være i stand til å JOBBE ;) Og feriene, hvorfor får man dem? For at man skal hvile ut LITT i varme strøk og komme tilbake på JOBB med nye krefter, fordi arbeidsgiveren liker freshe mennesker som kan yte, uthvilte småroboter med "engasjement" og "pågangsmot". haha,nå fikk dere noe å tenke på.. ;)

Skrevet

Jeg forstår deg godt TS. Jeg synes det er veldig kjedelig å sitte hjemme å være syk og da snakker vi om to-tre dager, men det har vel litt med å gjøre at jeg ikke kan bevege meg ut av huset.

Jeg tror det er svært viktig å komme seg ut når man er sykmeldt. Å sitte inne å glane på tv dagen lang er ikke sunt, og man faller raskt i et dårlig mønster hvor man blir giddalaus.

Kom deg ut og gå en tur hver dag, og ta deg god tid ute. Så kan du gjøre som andre har nevnt om å rydde i hjennet her og der, fikle med småting.

Skrevet

Ikke ha noe å gjøre hvis man ikke går på jobb? Er vi så hjernevasket alle sammen at vi savner å sitte i fangenskap i 8 timer hver eneste dag? At vi ikke klarer å tenke oss å ikke være lydige maur som sitter og gjør helt meningsløse småting for penger? Ja, i stedet kan man oppdage og utvikle sine evner, som noen her sier. Det er fint, det støtter jeg fullt ut.

Men tenk på det: utvikle sine evner- hvorfor gjør man det egentlig? Lære et språk, et nytt dataprogram ol? Hvorfor trenger man det?-for å kunne bruke det i jobbsammenheng som oftest!. Alt vi gjør, fra vi fødes, gjennom barnehagen, gjennom skolen, og på universitetet, alt vi lærer oss- alle språknene, alle dataprogrammene, det er for å kunne tjene et foremål, for å kunne gjøre en JOBB. Gjøre en jobb or å få penger, så man kan OVERLEVE, så man kan spise - spise for å liksom være i livet, for å være i stand til å JOBBE ;) Og feriene, hvorfor får man dem? For at man skal hvile ut LITT i varme strøk og komme tilbake på JOBB med nye krefter, fordi arbeidsgiveren liker freshe mennesker som kan yte, uthvilte småroboter med "engasjement" og "pågangsmot". haha,nå fikk dere noe å tenke på.. ;)

Du burde faktisk gått hjemme i 3 år og kjent på lite krefter, ikke alltid ork til å være sosial og en økonomi i nedgang som også setter en stopper. Legger du da til å bo alene så har du et komplett bilde. Er lykkelig for at jeg kom meg tilbake til jobb. En ting er pengene, men det følger så uendelig mye mer ved det å jobbe.

Skrevet

Pass deg bare slik at den ikke blir kronisk.. Det ble min. Du må trene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...