Gå til innhold

Lekseforbud i SFO?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan skal de klare å ha alle de ulike aktivitetene på SFO, når det meste av aktiviteter for barn i barneskolealder er ledet av foreldre?

De aller fleste voksne er på jobb på den tiden (er stort sett derfor barna er på SFO).

Hvem skulle da lede disse aktivitetene?

Alternativet blir da å tilby kun noen få aktiviteter som de fleste er med på, og det blir jo helt feil.

Datteren min går i 2.klasse, hun er påmeldt på leksehjelp en dag i uken (torsdag), og der er hun hvis vi ikke har rukket å gjøre alt hjemme...

Det er mange aktiviteter på sfo, det er tegnekurs, dansekurs, basket + noen til.. Husker ikke alle, da ikke alle da en del var uaktuelle for oss.. Man betaler da ekstra for aktiviteten barnet er med på, og det kommer instruktører utenfra. Synes det er supert :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var ikke klar over at det var foreldre som ledet dem. Jeg tenkte at det var profesjonelle som kunne lede dem, f.eks. danselærere som holder dansekurs, svømmelærere som holder svømmekurs osv. Mener å huske at både sjakk og frimerkeklubben var ledet av pensjonister (de var ihvertfall urgamle i våre øyne :gjeiper: ).

Det er klart man ikke kan tilby alle typer aktiviteter, men har man et utvalg slik at de fleste finner noe de liker ser jeg på som bare positivt.

Det er klart ikke foreldre som leder alt, men det meste av idrett (her i byen i alle fall) er foreldredrevet pga økonomi.

Svømmekurs er ikke foreldredrevet, men ingen skoler her har svømmebasseng, ikke alle skoler har egen gymsal osv.

Samtidig må man ta med at i en del byer er skolene ikke så veldig store og mange lag og foreninger har medlemmer fra flere forskjellige skoler, noe som ville vært en stor utfordring.

Skulle man da tilby noen aktiviteter så ville en del foreninger antakelig miste medlemmer da de ikke vil klare "kjempe" mot det tilbudet som ville bli gitt på skolene rundt om.

Jeg høres sikkert fryktelig vrang og tarrig ut nå, men jeg prøver bare å se det med realistiske øyne fra de fleste sider.

Det hadde vært flott, men dessverre ville det ikke funket (etter min mening).

Skrevet

syns det er greitt at de ikke gjør lekser på SFO. Barn trenger avkobling etter en dags økt på skolen, og da er det greitt at de utagerer på SFO istedenfor kommer hjem med krum nakke etter for mye "skole" og utagerer hjemme.

Skrevet

Ikke helt på tema.. men jeg husker at jeg gjorde mye av leksene mine på vei hjem fra skolen i 1. til 3. klasse. Det var jo ikke all verden av lekser det var snakk om, men det var jo litt.

Skrevet

syns det er greitt at de ikke gjør lekser på SFO. Barn trenger avkobling etter en dags økt på skolen, og da er det greitt at de utagerer på SFO istedenfor kommer hjem med krum nakke etter for mye "skole" og utagerer hjemme.

Det stemmer sikkert for noen barn, men ikke for alle. Dette burde være opp til hver enkelt, og ikke totalt forbud for alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...