Gå til innhold

Lekseforbud i SFO?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barn i dag lov til å gjøre lekser på SFO. Jeg ble litt inspirert av tråden om gutter som ikke gidder å gjøre lekser. Selv om jeg er jente gadd ikke jeg å gjøre masse lekser heller, men på SFO ville jeg og vennene mine gjøre lekser i lag for å få fri resten av dagen, men det fikk vi ikke lov til.

Hvorfor ikke det? Jeg husker at vi gjemte oss i garderoben for å gjøre leksene våre. Hvis en voksen kom fikk vi kjeft fordi det var ikke lov til å gjøre lekser på SFO.

Er det bare jeg som synes det er helt latterlig? Det er jo ofte slik at ting man syns var urettferdig som barn, gir mening senere i livet. Jeg kan ikke si at jeg har noe forståelse for lekseforbudet i SFO.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan heller ikke si jeg har noen forståelse for det lekseforbudet.

Da jeg gikk på SFO så spiste vi først, så gjorde vi lekser(med mindre vi ikke hadde noen) og først etter det fikk vi lov til å leke.

Skrevet (endret)

Vi ble tvunget til å leke. Vi fikk kjeft og ble jaget ut av garderoben vi gjemte oss i fordi vi skulle ikke gjøre lekser på SFO.

Snakk om å motivere barn til å jobbe med skolearbeid. :filer:

Endret av Chiyo
Skrevet

Ei venninne av meg jobbet på SFO, og hun fortalte at de som gjorde lekser bare skrev av hverandre. Altså lærer de null og niks. Det er vel ikke nok voksne på en SFO til å kunne passe på sånt.

Skrevet (endret)

Ofte kan det være på grunn av at noen foreldre er litt sære på det og ikke vil at barna skal gjøre lekser annet enn med dem. Det har hvertfall jeg opplevd, uten at vi har noe lekseforbud der jeg jobber av den grunn :)

Edit: Mente selvfølgelig noen foreldre, ikke alle!

Endret av MarteM
Skrevet (endret)

Vi har ikke lekseforbud (som jeg vet om) på mine barns SFO, men sekken henger i gangen mens de er inne/ute og leker. Hmm, kanskje det er et slags forbud? Mot å ta frem skolebøker eller noe slikt? Det vet jeg faktisk ikke. *skal sjekke ut*

Men jeg har IKKE lyst til at de skal gjøre lekser på SFO. Jeg har barn som hadde klart det helt fint, og så har jeg barn som jeg er overbevist om ikke hadde fått gjort stort, men bare sett på andre, klusset og tullet i bøkene, slike ting. Tror det er mange av gutta i klassen til sønnen min som hadde slitt med det samme. Det er langt fra alle barns om er modne nok til å ta hånd om egne lekser i andre og tredjeklasse.

De har frivillig lekselesing i SFO-tiden en gang i uka, der man må melde seg på. Der er det lærere til stede som hjelper til og holder orden, og som barna kan spørre. Men midt i selve SFO-kaoset synes jeg det er greit at ikke småunger skal gjøre lekser på selvstyr, selv om noen sikkert hadde klart det helt fint.

Endret av Okusan
  • Liker 1
Skrevet

Har aldri hørt om at det skal være forbudt å gjøre lekser på SFO..

På skolen der barna mine går, har alle fått tilbud om leksehjelp i SFO-tiden.

Vi har valgt å ikke benytte oss av dette, for vi vil gjerne hjelpe dem med leksene selv, men synes det er en kjempefin ordning likevel.

Skrevet

Her har praksis vært at vi har lekselister. Ikke alle gjør lekser hver dag på SFO, og de sitter ikke så altfor mange på samme rom. Så vidt jeg har forstått er det avtalt med foreldrene hvilke dager hver elev skal gjøre leksene på SFO.

Ikke alle er like villige, men ofte skal jo barna videre på fritidsaktiviteter rett etter middag, og det er jo latterlig å tvinge barna til å bruke SFO-tiden sin på "unyttig" lek. Er barna ferdige når de kommer hjem, så får de større muligheter til ordentlig kvalitetstid med foreldrene.

Selvsagt må foreldrene se over leksene, og det er langt fra alle barna som har disiplin eller konsentrasjon nok til å gjøre lekser såpass fritt (vi har jo ikke uendelig mange ansatte) . Men muligheten skal være der, synes nå jeg.

Skrevet

Vet ikke hvordan det er her om det er noe forbud, men forstår ikke når de skulle hatt tid til å gjøre leksene på SFO. De har egne ukesplaner, turer, fast utetud og aktiviteter på SFO.

Men de har tilbud om leksehjelp om de ønsker det, det er utenom SFO, og noe man må melde barna på.

Skrevet

Hvis det skal være forbudt å gjøre lekser på SFO vil det jo i praksis bli veldig vanskelig for ungene å være med på fritidsaktiviteter og liknende? Hvis leksene skal gjøres hjemme etter middag og fotballtrening er det ikke mye igjen av dagen skulle jeg tro. Og konsentrasjonen er vel heller ikke helt på topp. Har ikke barn i skolealder, og har selv aldri gått på SFO, men jeg syns allikevel at det hørtes litt merkelig ut.

Skrevet (endret)

Hvis det skal være forbudt å gjøre lekser på SFO vil det jo i praksis bli veldig vanskelig for ungene å være med på fritidsaktiviteter og liknende? Hvis leksene skal gjøres hjemme etter middag og fotballtrening er det ikke mye igjen av dagen skulle jeg tro. Og konsentrasjonen er vel heller ikke helt på topp. Har ikke barn i skolealder, og har selv aldri gått på SFO, men jeg syns allikevel at det hørtes litt merkelig ut.

Jeg syns det er helt greit at de får gjøre lekser på SFO, men jeg syns ikke det er noe problem å få gjort leksene hjemme. (Her rekker de ikke å gjøre lekser på SFO, så det er ikke noe tema).

Men når det er sagt, så ser jeg jo at enkelte barn har litt vel mange fritidsaktiviteter kanskje. (Kjenner barn som er på noe hver dag etter skolen, som er med på 3 og 4 aktiviteter).

Skole er viktig, og fritidsaktiviteter er også viktig, men man må finne en balanse. Spesielt mens de er små.

Endret av Jannu
Gjest læreren
Skrevet

Synes det hadde vært flott om alle fritidsaktivteter var inkludert i SFO tiden.

Så får foreldre og barn mer tid til lekser OG å være sammen hjemme.

Er helt enig i den som kommenterer at mange barn har for mange fritidsaktivteter. Det er de færreste som kommer til å leve av fritidsaktivteten sin.. Men mange som ikke har gjort lekse fordi det var fotballtrening etc...

Skrevet

Synes det hadde vært flott om alle fritidsaktivteter var inkludert i SFO tiden.

Så får foreldre og barn mer tid til lekser OG å være sammen hjemme.

Er helt enig i den som kommenterer at mange barn har for mange fritidsaktivteter. Det er de færreste som kommer til å leve av fritidsaktivteten sin.. Men mange som ikke har gjort lekse fordi det var fotballtrening etc...

Klart det hadde vært flott om det fungerte slik, er vel litt sånn det er i USA, men dessverre er det nok ikke gjennomførbart.

Eller man kunne si at det hadde vært flott om foreldre begrenset fritidsaktivtetene slik at de hadde tid til lekser og å være sammen hjemme.

Trenger barneskolebarn virkelig mer enn en aktivitet, eller en sommer og en vinter aktivitet?

Skrevet

På sfo til jenta mi,har de leksehjelp man kan melde barna på. Da er de pliktige til å være med på leksehjelpa hver dag. Det for at de skal vite hvor mange de trenger for å hjelpe barna :)

Synes det er en fin ordning jeg. Ser over leksene hennes,og går igjennom dem når vi kommer hjem. Har ikke lyst å gå glipp av hva de holder på med ;)

Skrevet

Har aldri vært borti at man ikke har fått lov til å gjøre lekser på de SFO'ene vi har forholdt oss til. Her har det vært sånn at man gir beskjed om barna skal/ikke skal gjøre lekser på SFO. Imidlertid får de ikke noe særlig hjelp der (noe vi også har fått beskjed om. Antar det er et ressursspørsmål), og ungene sitter i ei gruppe for seg selv mens de voksne er rundt omkring og opptatt med andre ting. For en av ungene fungerte det helt greit, fordi h*n var strukturert nok til å få gjort det h*n skulle. Med den andre valgte vi å gi beskjed om at h*n ikke skulle gjøre lekser der, fordi h*n var totalt avhengig av ro og veldig mye hjelp underveis.

Skrevet

Er nok ulikt frå stad til stad. Der eg kjem frå så er både idrettskule og kulturskuleaktiviteter lagt til Aktivitetsskuletida.

Skrevet

Da jeg gikk på SFO så fikk vi gjøre lekser (fikk sitte på eget rom til og med), og da jeg jobbet på SFO så fikk de gjøre lekser også. Så jeg forstår verken problemstillingen eller selve lekseforbudet...

Skrevet

Klart det hadde vært flott om det fungerte slik, er vel litt sånn det er i USA, men dessverre er det nok ikke gjennomførbart.

Hvorfor skulle ikke det være gjennomførbart? Da jeg gikk på SFO hadde vi flere fritidsaktiviteter, selv om tilbudene ble kuttet i hvert år.

Ser ellers ingen grunn til at det skulle være forbudt å gjøre lekser på SFO, selv om det ikke passer for alle.

Skrevet

Hvorfor skulle ikke det være gjennomførbart? Da jeg gikk på SFO hadde vi flere fritidsaktiviteter, selv om tilbudene ble kuttet i hvert år.

Ser ellers ingen grunn til at det skulle være forbudt å gjøre lekser på SFO, selv om det ikke passer for alle.

Hvordan skal de klare å ha alle de ulike aktivitetene på SFO, når det meste av aktiviteter for barn i barneskolealder er ledet av foreldre?

De aller fleste voksne er på jobb på den tiden (er stort sett derfor barna er på SFO).

Hvem skulle da lede disse aktivitetene?

Alternativet blir da å tilby kun noen få aktiviteter som de fleste er med på, og det blir jo helt feil.

Skrevet

Hvordan skal de klare å ha alle de ulike aktivitetene på SFO, når det meste av aktiviteter for barn i barneskolealder er ledet av foreldre?

De aller fleste voksne er på jobb på den tiden (er stort sett derfor barna er på SFO).

Hvem skulle da lede disse aktivitetene?

Alternativet blir da å tilby kun noen få aktiviteter som de fleste er med på, og det blir jo helt feil.

Jeg var ikke klar over at det var foreldre som ledet dem. Jeg tenkte at det var profesjonelle som kunne lede dem, f.eks. danselærere som holder dansekurs, svømmelærere som holder svømmekurs osv. Mener å huske at både sjakk og frimerkeklubben var ledet av pensjonister (de var ihvertfall urgamle i våre øyne :gjeiper: ).

Det er klart man ikke kan tilby alle typer aktiviteter, men har man et utvalg slik at de fleste finner noe de liker ser jeg på som bare positivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...