Gå til innhold

Gromlings kamp mot overspisingen


Gromling

Anbefalte innlegg

Overspising er sett på som den tredje spiseforstyrrelsen (de to andre er anoreksi og bulimi), men den er forholdsvis ukjent. Dette har jeg lyst å gjøre noe med. Så nå lager jeg min helt egne dagbok der jeg skriver litt info, masse tanker og beskriver veien min gjennom behandlingen min. Håpet er at det skal hjelpe både meg og kanskje også noen andre der ute som sliter med det samme.

Jeg visste ikke om at det fantes noe kalt overspisingslidelse før jeg innså at et eller annet var galt. Jeg hadde et sykt forhold til mat, og det jeg hadde kunne jeg ikke kalle noe annet enn en spiseforstyrrelse. Derfor googlet jeg det, og VIPS! der stod det plutselig listet opp en tredje spiseforstyrrelse kalt "patologisk overspisingslidelse" som jeg aldri hadde hørt om før, men som passet til alle mine symptomer. Det ligner litt på bulimi med spiseorgier og høyt matinntak i perioder, men det som skiller dem er at man ikke kompenserer med f.eks. avføringsmiddel eller oppkast. Man spiser mye, ofte på kort tid, og mister fullstendig kontroll. Ofte er det stor sammenheng mellom mat og følelser. Check, ckeck og ckeck, sa jeg!

Dagen jeg innså at jeg hadde et problem (tidlig i sommer) ringte jeg fastlegen min, og via ham ble jeg henvist til seksjon for spiseforstyrringar (nynorsk, plutselig, på Haukeland. Herlig :) ). Når jeg først hadde spurt om hjelp, rullet alt litt av seg selv, til tross for at legen min aldri hadde hørt om dette her før. Jeg ble tatt alvorlig alle veier, og etter vurderingstime på haukeland, ble jeg tatt opp i høstens behandlingsgruppe.

Basisen for behandlingen er noe som heter kognitiv terapi, som jeg ikke helt forstår ennå, men det handler om å endre tankemønstre og fokus. Jeg skal forklare det bedre når jeg vet bedre :gjeiper: Jeg var på infomøte med spesialsykepleieren som skal følge meg i dag, og har fått vite hvordan høsten ser ut. Nå skal vi møtes i gruppe med spesialsykepleier og fysioterapeut hver onsdag og individuelt med sykepleier hver torsdag. Superintensivt i et halvt år, men jeg er så klar for dette! Her er det et helhetlig program som har med alt fra blodprøver for å teste balansen i kroppen, til fysioterapi, ernæringsfysiolog og psykolog.

Det beste er at man blir fulgt opp så lenge man trenger det, så det er ikke en quick fix, det er folk som virkelig vil det beste for pasientene sine.

Så onsdag begynner det!! Jeg er så klar for å jobbe mot kontroll, normalitet og bedre dager. Jeg skjønner at det vil bli knallhardt å konfrontere alt som ligger bak og ikke minst endre åtte års vanemønstre, men jeg er optimistisk og ready to go!

Endret av Gromling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Purple Haze

:vinke:

Her vil jeg gjerne følge med om jeg får lov. Jeg kjenner meg til en viss grad igjen i en del av det du skriver, selv om jeg nok ikke overspiser i stor grad. Det er bare en gang i blant.

Lykke til med terapi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er hjertelig velkommen, Purple Haze. Jeg fikk høre i dag at målet er ikke å bli kvitt lidelsen, men lære verktøy til å takle den. Og verktøyene tror jeg vil være til hjelp også for dem som bare kobler mat med følelser innimellom som trøst, belønning o.l.

Jeg har planer om å lære mye lurt, jeg, så det er bare å følge med :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende å lese om - jeg slenger meg med som smugleser jeg også. Jeg har ei god venninne som har hatt dine problemer og det blir interessant å se hvordan behandlingen din går.

Og veldig, veldig godt å lese at du ble tatt på alvor med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God plan :)

Og takk for at jeg får følge med, kanskje jeg kan snylte litt på lærdommene dine :ler:

Massiv snylting på alt jeg lærer er målet mitt :jepp:

(Haha, litt skriveleifer som måtte ryddes oppi :fnise: )

Endret av Gromling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så spennende å lese om - jeg slenger meg med som smugleser jeg også. Jeg har ei god venninne som har hatt dine problemer og det blir interessant å se hvordan behandlingen din går.

Og veldig, veldig godt å lese at du ble tatt på alvor med en gang!

Velkommen som smugleser! Og håper at venninnen din har det bra i dag!

Det blir veldig spennende dette her, og jeg er også så utrolig glad for at jeg ikke møtte opp hos legen og fikk rare blikk. Jeg er sikker på at det er mange som sliter med å bli tatt alvorlig. Jeg skjønner jo at man kan virke som late, matglade, tjukke griser, og jeg tenkte litt dette i åtte år. men når jeg jobbet så hardt for å bli kvitt det på egenhånd og merker hvordan man mister fullstendig kontroll, ser jeg at det er noe mer enn bare det. Og derfor trenger man hjelp. Så yay! for legen min og alle jeg har møtt på Haukeland :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Så bra at du har kommet i gang med behandlingen. :) Lurte på om jeg kunne få følge med her? :sjenert:

Gromlinger liker små pusekatter, så velkommen velkommen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gromlinger liker små pusekatter, så velkommen velkommen :jepp:

:helen:

Kan jeg spørre hvor gammel du er, og hva du gjør på? Studerer du, jobber du etc? :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:helen:

Kan jeg spørre hvor gammel du er, og hva du gjør på? Studerer du, jobber du etc? :hoppe:

Det er sant! Kanskje litt greit å fortelle litt om seg selv :biggrin:

Jeg er 23 år gammel (24 snart! :wink: ) og fra Bergensområdet. Jeg giftet meg i juli med verdens herligste :hjerter_rundt: , og sammen har vi en godgutt som blir to i januar. Jeg holder på masterutdanning på lærerhøgskolen, og er ferdig utdannet lektor om 2 år. Yay! Jeg ser vel for meg å undervise i videregående skole en gang, men jeg tør nok ikke det før jeg har prøvd meg litt i grunnskolen.

Jeg liker familie og venner, gode bøker (leser nå en merkverdig, men god Indiabok, som heter Shantaram), musikk, dans, venner, turer i skogen, trening, gå barbeint i sand, lukten av gress og alle andre ting som gjør meg glad. Håper å få sunget i kor igjen så snart som mulig, men man får ikke tid til alt som småbarnsforeldre/student :blink:

Det er forresten utrolig deilig å ha mannen min som backer meg, og som jeg vet alltid kommer til p være der, når jeg går inn i behandlingen nå. Gode støttespillere er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant! Kanskje litt greit å fortelle litt om seg selv :biggrin:

Jeg er 23 år gammel (24 snart! :wink: ) og fra Bergensområdet. Jeg giftet meg i juli med verdens herligste :hjerter_rundt: , og sammen har vi en godgutt som blir to i januar. Jeg holder på masterutdanning på lærerhøgskolen, og er ferdig utdannet lektor om 2 år. Yay! Jeg ser vel for meg å undervise i videregående skole en gang, men jeg tør nok ikke det før jeg har prøvd meg litt i grunnskolen.

Jeg liker familie og venner, gode bøker (leser nå en merkverdig, men god Indiabok, som heter Shantaram), musikk, dans, venner, turer i skogen, trening, gå barbeint i sand, lukten av gress og alle andre ting som gjør meg glad. Håper å få sunget i kor igjen så snart som mulig, men man får ikke tid til alt som småbarnsforeldre/student :blink:

Det er forresten utrolig deilig å ha mannen min som backer meg, og som jeg vet alltid kommer til p være der, når jeg går inn i behandlingen nå. Gode støttespillere er viktig!

Gratulerer som nygift. :rodmer:

Hvor langt har du kommet i Shantaram? Det er en av mine tre yndlingsbøker. I tillegg til "Røtter" og "Tatt av vinden."

Siden du er så åpen i dagboken din, kan jeg vel fortelle at jeg har slitt med spistforstyrrelser selv, men er frisk i dag. Det kommer tunge dager, men dette klarer du. :heiajente::klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer som nygift. :rodmer:

Hvor langt har du kommet i Shantaram? Det er en av mine tre yndlingsbøker. I tillegg til "Røtter" og "Tatt av vinden."

Siden du er så åpen i dagboken din, kan jeg vel fortelle at jeg har slitt med spistforstyrrelser selv, men er frisk i dag. Det kommer tunge dager, men dette klarer du. :heiajente::klemmer:

Jeg er nesten ferdig nå med Shantaram! En utrolig flott historie, litt over hodet mitt av og til med sine filosofiske tanker, men nydelig likevel. Gleder meg til slutten! Godt med tips til nye bøker - har ikke lest de to andre du nevnte, nemlig!

Så godt å høre at folk har overvunnet det jeg har store planer å overvinne før meg! Alle spiseforstyrrelser handler vel om forstyrrelser i tanken om mat, vekt, slanking og kropp så uansett vil du vel skjønne mye av det jeg snakker om. Takk for litt ekstra håp i tunnelen, søte deg! :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så herlig att du er blitt tatt på alvor med en gang , og har en god oppfølgings plan videre!! Jeg er selv ei som spiser mer en jeg burde , særlig om jeg kjeder meg på kvelden , det er også som det ikke går å ha en koselig kveld med film e l uten att det må inneholde stort inntak av godteri el mat. " Nå skal vi kose oss! " Jeg er ikke overvektig og har derfor ikke tatt skikkelig tak i det som nå er ett uheldig mat mønster ,så her vil jeg gjerne få følge med , jeg tror du vil få mange gode tips og tanker fremover , og de vil jeg gjerne høre! Også vil jeg heie på deg og ønske deg masse lykke til på veien!!!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du vil få mange gode tips og tanker fremover , og de vil jeg gjerne høre! Også vil jeg heie på deg og ønske deg masse lykke til på veien!!!! :klemmer:

Takk for støtte og gode ønsker. Det er rart det hvordan utrolig mange bruker mat som belønning og kos. Dette er noe jeg skal jobbe med uansett om jeg får tips eller ikke. Hvorfor skal alltid mat være det vi belønner oss med? Hva med en liten spakveld i stuen? Et ukeblad? Spare opp shopping til en gang man føler man fortjener det?

jeg skal være alene lørdagskveld og jeg har lagt mine koseplan allerede. Jeg skal spise fruktsalat med vaniljekesam og litt hakket sjokolade oppå, samt jeg skal finne frem fotbad, anisktsmaske, morsomtt neseplaster og en god film. Det kan virkelig være kos dette også! Jeg tror man må jobbe med å gi mat en mindre viktig betydning alt i alt, men hvordan man gjør det kommer jeg tilbake til når de smarte folkene har lært meg det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte:

Jeg ser jo helt desperat ut her jeg svarer det øyeblikket nye svar tikker inn. Jaja, sånn går det når man har en real sofakveld med mannen ved siden av, tven på og dataen godt plantet på fanget! :fnise: Litt godt av og til det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er veldig godt. :) Jeg hadde valget mellom å gå ut og være sosial, eller bli her på kg. Akkurat i kveld, var det et enkelt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen begynner alt det sosiale. Venninnekveld i morgen, og familie på middag på søndag og enda et venninnebesøk på søndagskvelden :jepp: Kanskje det er defor det er godt med fridag i dag!

Har du noen koselige helgeplaner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...