carmez Skrevet 8. september 2011 #1 Del Skrevet 8. september 2011 På lørdag, altså for 6 dager siden fikk jeg helt plutselig vont i magen. Smertene var nesten så å si i hele magen, men etter hvert jobbet smerten seg ned på høyre side, like ved hoften. Hadde konstant smerte de første dagene, men nå kommer den og går. Har vært kvalm så og si nesten hele tiden, og føler meg generelt uvell. Kan dette være blindtarmbetennelse? Hvilke symptomer hadde dere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscae Skrevet 8. september 2011 #2 Del Skrevet 8. september 2011 Håper du har ringt legen nå, og fått avkreftet eller bekreftet. Men ja, jeg har hatt blindtarmbetennelse. Den starter ofte midt i magen, og flytter seg ned mot høyre side. Da jeg fikk stilt diagnosen fikk jeg målt crp-en, og den var ganske høy (223), og legen trykte på magen min. Når han trykte gjorde det ikke vondt, men etter å ha holdt inne en kort stund, rykket han hånden til seg, og DET var grisevondt!! Dette gjorde de på sykehuset når jeg kom dit også, så regner med at det er en vanlig metode for å se etter blindtarmbetennelse. Jeg kastet opp en del i tillegg også, og hadde lav feber, og disse symptomene, sammen med magesmerter, gjorde at jeg egentlig var ganske sikker før jeg dro til legen. Ganske flaut å komme til legen med "vondt i magen", men jeg ble sendt rett til sykehus, og ble operert så fort som mulig. Dersom du tror du har det, og risikerer operasjon, vil det være greit om du unngår å spise frem til du får bekreftet/avkreftet dine mistanker, fordi man egentlig bør være fastende til operasjon. Vet ikke om det er så vanlig med operasjon med en gang lenger, men jeg hadde såpass akutt at de måtte få den ut så fort som mulig. Det var bare en enkel kikkhullsoperasjon, og to ukers sykemelding. Var i fin form etter en uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carmez Skrevet 8. september 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 8. september 2011 Håper du har ringt legen nå, og fått avkreftet eller bekreftet. Men ja, jeg har hatt blindtarmbetennelse. Den starter ofte midt i magen, og flytter seg ned mot høyre side. Da jeg fikk stilt diagnosen fikk jeg målt crp-en, og den var ganske høy (223), og legen trykte på magen min. Når han trykte gjorde det ikke vondt, men etter å ha holdt inne en kort stund, rykket han hånden til seg, og DET var grisevondt!! Dette gjorde de på sykehuset når jeg kom dit også, så regner med at det er en vanlig metode for å se etter blindtarmbetennelse. Jeg kastet opp en del i tillegg også, og hadde lav feber, og disse symptomene, sammen med magesmerter, gjorde at jeg egentlig var ganske sikker før jeg dro til legen. Ganske flaut å komme til legen med "vondt i magen", men jeg ble sendt rett til sykehus, og ble operert så fort som mulig. Dersom du tror du har det, og risikerer operasjon, vil det være greit om du unngår å spise frem til du får bekreftet/avkreftet dine mistanker, fordi man egentlig bør være fastende til operasjon. Vet ikke om det er så vanlig med operasjon med en gang lenger, men jeg hadde såpass akutt at de måtte få den ut så fort som mulig. Det var bare en enkel kikkhullsoperasjon, og to ukers sykemelding. Var i fin form etter en uke. Takk for svar Har ikke snakket med noen lege ettersom smertene kommer og går, og de er heller ikke "dødsvonde" som mange beskriver det som. Men begynner å lure om det er noe, ettersom jeg får vont hvis jeg bruker musklene i det området, når jeg går opp trapper og ligger strak ut i sengen. Hvor lenge gikk du med smerter før du oppsøkte lege? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscae Skrevet 8. september 2011 #4 Del Skrevet 8. september 2011 Takk for svar Har ikke snakket med noen lege ettersom smertene kommer og går, og de er heller ikke "dødsvonde" som mange beskriver det som. Men begynner å lure om det er noe, ettersom jeg får vont hvis jeg bruker musklene i det området, når jeg går opp trapper og ligger strak ut i sengen. Hvor lenge gikk du med smerter før du oppsøkte lege? Jeg begynte med oppkast og magesmerter på søndag, trodde jeg hadde spist noe jeg reagerte på. Mandagen var det av og på med smerter, men ikke dødsvondt. Tirsdag var det ganske vondt, men jeg forventet mens (den kom mens jeg ventet inne på legekontoret, hvilken timing!), og har jo erfart at menssmertene forandrer seg med tiden, og kan være forskjellige. Så jeg var på jobb, og sa til de jeg jobbet med, som så at jeg hadde vondt, at det var bare "det månedlige". Etterhvert begynte jeg å spy igjen, og da avtalte jeg at jeg skulle gå hjem, og bli hjemme neste dag, men at jeg kom tilbake på torsdag. Så fortsatt ikke sånn dødsvondt. Kjørte melkeruta med bussen i ca en time på vei hjem, og gikk i ca 20min fra busstoppen og hjem. Det gikk helt ok. Kaldsvettet en del, og var redd for å kaste opp på bussen, men det gikk ganske greit. Hadde ikke klart å spise noe særlig disse dagene da, men knasket litt på tørre knekkebrød. Vel hjemme la jeg meg på sengen, i fosterstilling, og da var det VELDIG vondt. På jobb og når man MÅ noe (som feks komme seg med bussen hjem) så må man liksom "ta seg sammen litt", mens når man er hjemme kan man la smerter og sykdom herje litt mer fritt. Det er i hvertfall min erfaring. Men utover kvelden ble det egentlig litt bedre. Jeg sto opp, og googlet blindtarmbetennelse, og da jeg fikk opp listen over symptomer, ble jeg enig med samboeren om at vi skulle dra på legevakten. Dette var tirsdagskvelden. Jeg ble operert i tolvtiden natt til onsdag, og sendt hjem i taxi i tolvtiden onsdag formiddag. Så jeg gikk i tre dager med blindtarmbetennelse, og hadde vel ikke mye DØDSVONDT i løpet av de dagene, mest siste dagen. Men ta den trykk-og-rykk-testen jeg beskrev i sta. Om du har noen rundt deg, så få dem til å gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carmez Skrevet 8. september 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg begynte med oppkast og magesmerter på søndag, trodde jeg hadde spist noe jeg reagerte på. Mandagen var det av og på med smerter, men ikke dødsvondt. Tirsdag var det ganske vondt, men jeg forventet mens (den kom mens jeg ventet inne på legekontoret, hvilken timing!), og har jo erfart at menssmertene forandrer seg med tiden, og kan være forskjellige. Så jeg var på jobb, og sa til de jeg jobbet med, som så at jeg hadde vondt, at det var bare "det månedlige". Etterhvert begynte jeg å spy igjen, og da avtalte jeg at jeg skulle gå hjem, og bli hjemme neste dag, men at jeg kom tilbake på torsdag. Så fortsatt ikke sånn dødsvondt. Kjørte melkeruta med bussen i ca en time på vei hjem, og gikk i ca 20min fra busstoppen og hjem. Det gikk helt ok. Kaldsvettet en del, og var redd for å kaste opp på bussen, men det gikk ganske greit. Hadde ikke klart å spise noe særlig disse dagene da, men knasket litt på tørre knekkebrød. Vel hjemme la jeg meg på sengen, i fosterstilling, og da var det VELDIG vondt. På jobb og når man MÅ noe (som feks komme seg med bussen hjem) så må man liksom "ta seg sammen litt", mens når man er hjemme kan man la smerter og sykdom herje litt mer fritt. Det er i hvertfall min erfaring. Men utover kvelden ble det egentlig litt bedre. Jeg sto opp, og googlet blindtarmbetennelse, og da jeg fikk opp listen over symptomer, ble jeg enig med samboeren om at vi skulle dra på legevakten. Dette var tirsdagskvelden. Jeg ble operert i tolvtiden natt til onsdag, og sendt hjem i taxi i tolvtiden onsdag formiddag. Så jeg gikk i tre dager med blindtarmbetennelse, og hadde vel ikke mye DØDSVONDT i løpet av de dagene, mest siste dagen. Men ta den trykk-og-rykk-testen jeg beskrev i sta. Om du har noen rundt deg, så få dem til å gjøre det. Skal teste det ut å se om jeg finner utav noe. Det blir nok en tur til legen i nærmeste fremtid uansett utfall av trykk-testen. Greit å være på den sikre siden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avanci Skrevet 8. september 2011 #6 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg ville snakket med lege var jeg deg! få sjekket hva det er for noe, men høres ut som det er blindtarmsbetennelse. Har selv hatt blindtarmsbetennelse. Som startet med det de fleste over meg har nevnt, det med veldig vondt i midten av magen som etter hvert flytter seg nedover mot høyre hofte. Greide ikke bøye meg eller spise og var kvalm og slapp konstant. Alt jeg prøvde å spise kom bare opp igjen. Hadde også veldig høy betennelses nivå eller hva det het, som var oppe i 400 eller noe, men min blindtarm sprakk også i magen, så fikk masse infeksjoner osv. IKKE moro..! Lå 1 uke på sykehus med antibiotika og kunne nesten ikke gå pga det var vondt. Var også veldig dårlig i 1 måneds tid etter jeg kom ut av sykehuset pga dårlig immunforsvar pga all antibiotikaen osv. Så ikke vent for lenge med å sjekke! få sjekka det så fort som mulig, så slipper du risikoen om at den kan sprekke. om det er blindtarmsbetennelse du har da. Og en ting til. Gjett hva det første legen sa til meg når han fant ut at det var blindtarmsbetennelse jeg hadde?! Han sa: dette døde folk som fluer av for bare 50 år siden! Fy faen å jeg ble redd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest otrivin Skrevet 8. september 2011 #7 Del Skrevet 8. september 2011 Blindtarmbetennelse KAN varierer veldig i hendelsesforløp. Noen får PANG! ubeskrivelig vondt, noen får ikke vondt før den er i ferd med å sprekke mens på andre kommer det og går litt. Men kan jo være en ide å snakke med legen uansett for det kan jo like så godt være noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #8 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg har hatt blindtarmbetennelse med et forløp som var ganske likt Avanci sitt. Blindtarmen sprakk og jeg fikk også bukhinnebetennelse. Fikk i ettertid vite at jeg antakelig var et par timer fra at det kunne vært for sent da jeg kom på operasjonsbordet. Jeg lå først to uker på sykehuset, hvorav første uken kun var intravenøs føde. Ble sent hjem, men måtte tilbake etter en uke pga. komplikasjoner og lå der to uker til. Jeg tok av ti kilo og det var ikke mye igjen av meg da, siden jeg ikke hadde så mye å gå på på forhånd. Var heldigvis ung og i god form før jeg ble syk så det gikk bra. En konsekvens kunne vært at jeg ikke kunne fått barn men det gikk heldigvis bra. Jeg har fått barn i ettertid. Mener ikke å skremme men en mulig blindtarmbetennelse MÅ man ta veldig veldig alvorlig ellers kan det få fatale følger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest otrivin Skrevet 9. september 2011 #9 Del Skrevet 9. september 2011 Ja, som død for eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #10 Del Skrevet 9. september 2011 Ja, som død for eksempel. Nemlig. Om man ikke blir behandlet i en tidlig fase eller opereres, så dør man. Rett og slett. Så farlig og brutalt er det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carmez Skrevet 9. september 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 9. september 2011 Jeg har hatt blindtarmbetennelse med et forløp som var ganske likt Avanci sitt. Blindtarmen sprakk og jeg fikk også bukhinnebetennelse. Fikk i ettertid vite at jeg antakelig var et par timer fra at det kunne vært for sent da jeg kom på operasjonsbordet. Jeg lå først to uker på sykehuset, hvorav første uken kun var intravenøs føde. Ble sent hjem, men måtte tilbake etter en uke pga. komplikasjoner og lå der to uker til. Jeg tok av ti kilo og det var ikke mye igjen av meg da, siden jeg ikke hadde så mye å gå på på forhånd. Var heldigvis ung og i god form før jeg ble syk så det gikk bra. En konsekvens kunne vært at jeg ikke kunne fått barn men det gikk heldigvis bra. Jeg har fått barn i ettertid. Mener ikke å skremme men en mulig blindtarmbetennelse MÅ man ta veldig veldig alvorlig ellers kan det få fatale følger. Føler bare at det blir så domt å komme til legen å si at jeg får vondt av og til, ettersom smertene ikke er konstante. Og når jeg først får smerter, er det ikke slik at det gjør forferdelig vondt, det er bare ubehagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 9. september 2011 #12 Del Skrevet 9. september 2011 Det du beskriver høres veldig ud som blindtarmbetendelse. Det begynder med smerter rundt navlen, og flytter seg så til nedre høyre del av maven. Hvis du trykker ind der, og det gjør vondt når du slipper, bør du absolutt gå til legen. Det synes jeg du skulde uansett. Noen får et veldig akutt forløb, mens andre har moderate smerter som kommer og går. Det findes eksempler på pasienter som har gått med en slik murrende betendelse i opp til ett år, og gjerne ender opp med akuttindleggelse på grund av ruptur (at den sprekker), med dertil hørende komplikasjoner. Det er lurt å få undersøkt dette så snart du kan. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Envy Skrevet 9. september 2011 #13 Del Skrevet 9. september 2011 Føler bare at det blir så domt å komme til legen å si at jeg får vondt av og til, ettersom smertene ikke er konstante. Og når jeg først får smerter, er det ikke slik at det gjør forferdelig vondt, det er bare ubehagelig. Kom deg til legen så fort som mulig! Jeg hadde det helt likt nå i vår, gikk til legen og hadde normal crp. Legen mente likevel at det lignet sånn på blindtarmbetennelse at jeg ble satt på en liste slik at jeg bare kunne reise rett på sykehuset om det ble verre. MEN jeg fikk betennelsesdempende piller som jeg gikk på i 5 dager, og disse tok betennelsen, så jeg slapp operasjon! Derfor jeg sier, kom deg avgårde så fort som mulig, blir det opdaget tidlig nok kan det holde med piller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 9. september 2011 #14 Del Skrevet 9. september 2011 Nemlig. Om man ikke blir behandlet i en tidlig fase eller opereres, så dør man. Rett og slett. Så farlig og brutalt er det. Man MÅ ikke dø av blindtarmbetennelse... Jeg har hatt det 3 ganger, og den siste gangen tok de den ut bare for at jeg skulle slippe å få betennelse i den mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 9. september 2011 #15 Del Skrevet 9. september 2011 Føler bare at det blir så domt å komme til legen å si at jeg får vondt av og til, ettersom smertene ikke er konstante. Og når jeg først får smerter, er det ikke slik at det gjør forferdelig vondt, det er bare ubehagelig. Du sier jo ikke "jeg har vondt i magen litt sånn av og til, men det er ikke dødsvondt". Du sier "På lørdag, altså for 6 dager siden fikk jeg helt plutselig vont i magen. Smertene var nesten så å si i hele magen, men etter hvert jobbet smerten seg ned på høyre side, like ved hoften. Hadde konstant smerte de første dagene, men nå kommer den og går. Har vært kvalm så og si nesten hele tiden, og føler meg generelt uvell. Siden det jeg har lest om blindtarmbetennelse ligner på dette, lurer jeg på om det kan være det som er i gjære. Kan du finne ut det for meg?" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 9. september 2011 #16 Del Skrevet 9. september 2011 Man MÅ ikke dø av blindtarmbetennelse... Jeg har hatt det 3 ganger, og den siste gangen tok de den ut bare for at jeg skulle slippe å få betennelse i den mer. Ble du ikke behandlet heller da? Siden innlegget du siterer sier at man dør hvis man ikke får behandling eller operasjon. Ikke at man må opereres... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 9. september 2011 #17 Del Skrevet 9. september 2011 Jeg fikk ikke noe annen behandling enn at de tok prøver, og fant ut at det var blindtarmbetennelse. De hadde tenkt til å operere, men blodprøvene de tok før operasjonen, viste at betennelsen hadde blitt borte, så da fikk jeg dra hjem, etter de hadde hatt meg litt til observasjon. Andre gangen fortalte de at om det skjedde igjen, skulle de ta den ut bare så jeg slapp å få flere betennelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #18 Del Skrevet 9. september 2011 Jeg hadde blindtarmbetennelse for tja 20år siden nå Men til meg var det mere akutt, og smertene var slik jeg husker det i hele magen, og tilslutt hadde jeg vondt i hele kroppen av betennelsen. Men det gjorde ekstra vondt i høyre side. Husker at jeg ikke greide å spise noe, så må ha vært pga kvalme det antar jeg. Var såvidt de reddet meg og. Et annet familiemedlem gikk med det i 3mnd før den sprakk og måtte hasteoperers. Da hadde smertene vært litt av og på så det hadde ikke blitt tatt alvorlig. Dra til legen. Uansett om det ikke skulle være blindtarmbetennelse så er det vel ikke normalt å gå rundt med vondter du ikke vet hva kommer av, er det vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2011 #19 Del Skrevet 9. september 2011 Blindtarmsbetennelse lar seg enklest diagnostisere de første 24 timene. Dra til fastlegen din (eventuelt legevakt dersom du er veldig dårlig), og be om å få tatt ultralyd av magen. Faren med å gå for lenge, er at den kan sprekke og du får bukhinnebetennelse, så ikke vent lenger en nødvendig med å sjekke dette opp. Symptomer varierer for øvrig en del. Noen har voldsomme smerter, mens andre kan gå med dette i ganske lang tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carmez Skrevet 11. september 2011 Forfatter #20 Del Skrevet 11. september 2011 Takker alle for svar Har fremdeles ikke vært hos legen, ettersom smertene så og si ga seg. Men i går blusset det opp igjen, og jeg har kastet opp opptil flere ganger. Skal stille opp på legekontoret i morgen tidlig å få en time ASAP! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå