Gå til innhold

konstant stiv i nakke/rygg

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg er nå 25 år og har i de siste årene vært veldig stiv i nakke og rygg. Har vært til utallige fysio timer, men føler at jeg blir like stiv igjen når behandlingen slutter.

jeg er så vandt med å være stiv i nakken, og det plager meg ikke i det dagligdagse. vet bare at jeg er stiv, men har ikke vondt (bare noen dager når det kan låse seg litt mer enn vanlig).

er jeg nødt til å gå til behendling? er det "farlig" om jeg ikke gjør noe med det, eller kan jeg fint gå med stiv nakke uten at jeg tar skade av det senere?

føler det nesten er bortkastede penger når jeg aldri føler jeg blir bedre hos fysioen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv kirop.Kommer ut derfra som et nytt menneske hver gang og det holder ei god stund!

Skrevet

Jeg vil virkelig anbefalle deg naprapat! Da trenger du ofte ikke mer enn 1-3 behandlinger.

Naprapater både masserer og "knekker". De er spesialister på muskler og skjellett.

Skrevet

Prøv naprapat ja. Enig. Og husk at det du lever "fint" med nå, kan komme og bite deg i ræva om ti år.

Årsaken til stiv rygg og nakke kan komme av andre ting, skjevt bekken, for stram rumpemuskulatur (piriformis/falsk isjas)ujevn lengde på beina osv. Få det undersøkt!

-----> naprapat.

Skrevet

har vært hos utallige fysioterapeuter (også en som knakk opp), men ingen har noen god forklaring på hvorfor jeg er såpass stiv. jeg har tatt ca 10 behandlinger hver gang, og tar ikke lange tiden så er jeg stiv igjen.

hva er anderledes med naprapat iforhold til fysioterapeut?

så dere mener at jeg bør fortsette med behanlding,selv om jeg fint kan "leve" med å være stiv?

ts

Skrevet

Litt kupping av tråd , men hvor lenge bør en kjenne på en stiv nakke før en oppsøker lege? Har vært stiv i nakken 3 døgn og vurderer å snakke med legen om det , om han i det hele tatt kan gjøre noe..!

Skrevet

Kiropraktor ønsker gjerne MR på rygg og nakke før de behandler slik at de ikke gjør noe feil.

En får dekket noe av kostnadene.

Har også gått til flere fysioterapauter (også en som knakk) uten å bli bedre.

Ble annbefalt Manuellterapaut som de mest seriøse og mer "godkjent" behandling en andre alternativer (napropat, osteopati osv)

Enkelte leger henviser også til slik behanlding og en kan få dekket noe av kostnadene.

Mens napropat er helprivat hvor en må betale alt selv.

Skrevet

Kiropraktor ønsker gjerne MR på rygg og nakke før de behandler slik at de ikke gjør noe feil.

En får dekket noe av kostnadene.

Har også gått til flere fysioterapauter (også en som knakk) uten å bli bedre.

Ble annbefalt Manuellterapaut som de mest seriøse og mer "godkjent" behandling en andre alternativer (napropat, osteopati osv)

Enkelte leger henviser også til slik behanlding og en kan få dekket noe av kostnadene.

Mens napropat er helprivat hvor en må betale alt selv.

føler at fysioterapeuten ikke klarer å gjøre meg frisk i nakken. er det bortkastede penger? kanskje jeg skal høre med manuellterapeut. knekker de ledd?

ts

Skrevet

jeg er nå 25 år og har i de siste årene vært veldig stiv i nakke og rygg. Har vært til utallige fysio timer, men føler at jeg blir like stiv igjen når behandlingen slutter.

jeg er så vandt med å være stiv i nakken, og det plager meg ikke i det dagligdagse. vet bare at jeg er stiv, men har ikke vondt (bare noen dager når det kan låse seg litt mer enn vanlig).

er jeg nødt til å gå til behendling? er det "farlig" om jeg ikke gjør noe med det, eller kan jeg fint gå med stiv nakke uten at jeg tar skade av det senere?

føler det nesten er bortkastede penger når jeg aldri føler jeg blir bedre hos fysioen.

Jeg er tyve og har slitt med ryggen i 5 år nå etter en ulykke. Jeg var hos utallige "eksperter" sånn som fysio, naprapat, ble sjekket for alt mulig. Ikke før jeg kom til kiropraktoren kjente jeg at den dalende kurven snudde. Det er helt magisk å kunne gå en tur med bikkja uten å være redd for at ryggen blir så stiv at jeg ikke kan gå lenger! Det som er viktig er å finne en kiropraktor som ikke bare jobber med å fjerne det som plager deg der og da men som også jobber forebyggende, behandler deg nøye og som stimulerer de områdene det oppstår i slik at det ikke faller så lett tilbake. :-)

Skrevet

Jeg er tyve og har slitt med ryggen i 5 år nå etter en ulykke. Jeg var hos utallige "eksperter" sånn som fysio, naprapat, ble sjekket for alt mulig. Ikke før jeg kom til kiropraktoren kjente jeg at den dalende kurven snudde. Det er helt magisk å kunne gå en tur med bikkja uten å være redd for at ryggen blir så stiv at jeg ikke kan gå lenger! Det som er viktig er å finne en kiropraktor som ikke bare jobber med å fjerne det som plager deg der og da men som også jobber forebyggende, behandler deg nøye og som stimulerer de områdene det oppstår i slik at det ikke faller så lett tilbake. :-)

Må bare legge til: det er helt utrolig fantastisk deilig også! Når du går ut igjen får du en følelse av at "åja, det er SÅNN nakken skal være". Helt herlig!

Skrevet

Jeg er også plaget av stiv nakke og rygg og opplever mye svimmelhet pga dette, men kiropraktoren gjør underverker for meg :)

Skrevet

Jeg anbefaler også naprapat. Gikk en del til fysio før, men det virket mer som at knutene mine ble tirret opp. Jeg måtte derfor gå både oftere.

Men med naprapat var alt jeg trengte 5 omganger. Det hjalp skikkelig! Men nå har det gått en del mnd, så jeg tror jeg bør ta en tur igjen snart.

Skrevet

Du burde absolutt gå til behandling. Dersom man går for lenge, kan det flytte seg videre opp, og føre til hodepine, svimmelhet og migrene. Og det vil du vel ikke? Kiropraktor virker veldig bra for meg! I tillegg kan det være en god ide å trene regelmessig for å løse opp i musklene (dersom du ikke allerede gjør dette).

Skrevet

Ellers kan jeg si at jeg har fått henvisning til psykomotorisk fysioterapeut. Har ikke gått der selv enda, så har ingen erfaringer å dele. Men de prøver å sette seg inn i hvor plagene kommer fra, i tillegg til å lære deg hvordan du bør sitte, bevege deg osv i hverdagen for å unngå at det stivner igjen. Men det finnes få av disse fysioterapeutene, og det er lange ventelister. Tror også man må ha henvisning for å komme til. Anbefaler derfor å gå til kiropraktor, og se om du kan få en henvisning av han/henne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...