Gjest Survival Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 Hei. Jeg er en ivrig hobbykokk og elsker å lage god mat fra bunnen av. Det er dog to ting jeg er ekstremt dårlig på: Koke poteter, og lage marinade. Førstnevnte er ikke så nøye, men jeg ønsker virkelig å lære meg å lage gode marinader. Både til kjøtt, fisk, kylling og annet. Så har du noen gode oppskrifter på marinade, del de gjerne med meg her Si gjerne også hva du bruker marinaden på.
Gjest Mahareth Skrevet 8. september 2011 #2 Skrevet 8. september 2011 Svinekjøtt marinerer jeg ofte i soyasaus, med hvitløk, chili og pepper. Kylling marinerer jeg som regel i litt olje og de krydderne som passer den dagen. Chili, hvitløk, sitron, paprikakrydder, spisskummin og garam masala er vel de jeg bruker mest av. Skal kjøttet deles opp gjør jeg det før jeg legger det i marinaden. Lar det som regel stå i kjøleskap i minst 30 min før jeg steker det. Storfekjøtt og fisk pleier jeg ikke å marinere.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #4 Skrevet 8. september 2011 3 fedd finhakket hvitløk 1 ts malt koriander 1 ts karri 0,5 ts malt spisskummen 1 ss brunt sukker 2 ss nøytral olje 1 ss fiskesaus 0,5 ts sambal oelek God til kyllingspyd eller scampi
Colargol Skrevet 8. september 2011 #5 Skrevet 8. september 2011 Studentversjonen når ting skal stekes (i biter vel og merke) Jeg begynte å lese på endel hurtigmat-middager fra utenlandske butikker og fant ut at fløte/melk/crème fraîche var noe jeg kunne bruke som tok kort tid. Så jeg steker kjøttet bittelitt først bare med olje, så steker jeg grønnsaker, til slutt lager jeg det jeg ønsker av krydderblanding og blander det oppi med fløte/melk/crème fraîche. Til slutt går alle ingrediensene oppi gryta/panna så både kjøtt og grønnsaker får surra seg ferdig i krydder og "marinade". Supergodt -og det blir en mild smak på kjøttet selv om man virkelig kjenner alt av krydder også. Hmm...veit ikke om jeg beskriver en marinade, en saus eller en gryte jeg nå. Egenlagde oppskrifter er liksom veldig øh -hjemmelaga? Ikke så lenge siden jeg var student og jeg synes det er så godt at dette gjør jeg fortsatt, og det er jo fortsatt like billig. Og ja, man trenger egentlig ikke mer grønnsaker enn sopp, løk og kanskje litt paprika -og med dampede asparges og ris til.
Envy Skrevet 8. september 2011 #6 Skrevet 8. september 2011 Veldig enkel, og veldig god marinade til svinekjøtt: En stor dæsj soyasaus En liten dæsj worchestershiresaus En stor dæsj olivenolje 1-2 fedd finhakket hvitløk Pepper Lar kjøttet ligge og kose seg en halvtimes tid i dette her, så er det bare å steke. Får en sånn søtlig kryddersmak. Nam!
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #7 Skrevet 8. september 2011 Jeg synes det aller viktigste i en marinade er syre. Sitron er aller best, lime eller vin fungerer også fint.
Gjest Survival Skrevet 8. september 2011 #8 Skrevet 8. september 2011 Her har det kommet masse gode tips gitt!! :D
Supraspinatus Skrevet 8. september 2011 #9 Skrevet 8. september 2011 (endret) Marinaders huskeregel: KOS K rydder O lje S yre En god til kyllingfilet som skal brukes i fajitas. (Kjøttet stekes med paprikastrimler og løkstrimler og serveres med rømme i varme lefser). Olje, paprikakrydder, cayennepepper, oregano, spisskummin, korianderfrø, korianderblader, pittelitt kanel, svart pepper, raspet eller knust hvitløk, limezest, og juice fra 1 lime. Spar litt marinade til å ta på grønnsakene når de er stekt. Husk å salte maten til slutt. Du kan og bruke fersk chili/jalepeños i stedet for cayennepulver. Endret 8. september 2011 av Supraspinatus
Gjest *Røyskatt* Skrevet 9. september 2011 #10 Skrevet 9. september 2011 (endret) Kjempeenkelt til kylling. Stek enten som grillspyd eller som filet; 1 boks yogurt naturell 2 ss sitronsaft salt og pepper etter smak Koriander, om fersk 3 ss hakket, om tørket 1 liten ss. 2 fedd hvitløk La kyllingen være dekket av dette i minst en time, blir bedre og bedre jo lengre den står Endret 9. september 2011 av *Røyskatt*
sirilin Skrevet 11. september 2011 #11 Skrevet 11. september 2011 God olivenolje Hvitløk Salt Pepper Bruker denne til kylling. Lar marinaden gjerne ligge sammen med kyllingen i kjøpeskapet over natten.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #12 Skrevet 11. september 2011 God olivenolje Hvitløk Salt Pepper Bruker denne til kylling. Lar marinaden gjerne ligge sammen med kyllingen i kjøpeskapet over natten. Prøv å tilsette presset sitron også. Jeg garanterer at det da blir enda bedre!
sirilin Skrevet 17. september 2011 #13 Skrevet 17. september 2011 Prøv å tilsette presset sitron også. Jeg garanterer at det da blir enda bedre! Ja, sitron er et MUST gikk bare litt fort i svingene når jeg skrev opp ingrediensene. Er også godt hvis man har litt karri sammen med overnevnte marinade.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå