Gå til innhold

For mye frukt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha begynt en ny og sunnere livsstil, har jeg blitt veldig glad i frukt. Spiser som regel en eller annen type frukt til frokost, lunsj og kvelds. Enkelte dager spiser jeg mer enn andre, sånn som i dag. I løpet av dagen har jeg spist ca 100/200 gram druer, 200 gram plommer, en pære og et eple. Hvis kcal har noe å si, utgjør dette i underkant av 300 kcal (er medlem i vektklubben, de anbefaler 200). Har ikke overstiget mitt daglige inntaksbehov til tross for dette. Spørsmålet er om det er dumt å spise mye frukt. Og er det noen som er "verre" enn andre? Jeg spiser ikke grønnsaker, derfor blir "5 om dagen" frukt for meg. Jeg skjønner jo at jeg ikke kan proppe i meg 2 kg frukt hver dag, men hvordan høres det ovennevnte ut? Kan det bli usunt på noen måte?

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

om målet ditt er å gå NED i vekt, så er det nok lurt å bytte ut mye av den frukten med grønnsaker ja ( pga bla a fruktsukkeret) ! all den frukten høres ut som mere enn 300 kcal altså! det er faktisk en del kcal i druer!

grønnsaker er mye mer kalorifattig enn frukt!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skal du bare spise sunt eller gå ned i vekt? Frukt er jo sunt selv om det er mye fruktsukker, så hvis ikke vekta er et problem burde det gå helt fint. Hvis du skal ned i vekt, er jo det viktigste å være i kaloriunderskudd. Men min erfaring er at jeg går lettere ned i vekt når jeg kutter litt ned på karbohydrater, inkludert frukt. Om det gjelder for deg, må du nesten bare finne ut av selv.

Endret av Thorn
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har allerede gått ned i vekt, så prøver nå å stabilisere kostholdet. Spiste frukt like ofte i diettperioden, men mindre mengder. Er egentlig bare de siste dagene jeg har økt forbruket. Men er det ikke det totale kaloriinntaket som teller?

Skrevet

Men er det ikke det totale kaloriinntaket som teller?

I teorien, jo. Men ulike kropper reagerer ulikt på mat. For eksempel går noen ned i vekt på lavkarbo mens andre går opp. Det er det samme med frukt, noen tåler mer enn andre.

• Liker 1
Skrevet

Hm, ønsker jo ikke å gå opp i vekt igjen pga frukt. Hvor mye bør jeg spise om dagen da? Tenker da på frukt, ikke grønnsaker.

Skrevet

Det er forskjell på kalorier. Kalorier i form av raske karbohydrater påvirker blodsukkeret og gjør det ustabilt, som igjen påvirker sulten, og formen generelt. Det kan gjøre det vanskelig å spise sunt og holde en diett.

Mengden karbohydrater som er "greit", kommer an på hvor mye fett du spiser. Det er ikke bra å spise mye av begge deler, da kroppen forbrenner karbohydrater først (og hurtigst), og fettet du spiser kan da bli "til overs" og legge seg på kroppen. Hvis du da ikke trener tilsvarende mye slik at du forbrenner det.

Så hvis du spiser lite fett, kan du tillate deg mer frukt. Men det blir jo en del å følge med på.. kanskje lettere å kutte ned på frukten, eller i hvert fall spise det sjeldnere.

Noe frukt er "verre" enn andre, ja. Banan og druer har f.eks. mye mer karbohydrater enn pærer og jordbær.

• Liker 1
Skrevet

Om du er overvektig og vil ned i vekt så bør du være veldig forsiktig med frukt.

• Liker 1
Skrevet

Folk overdriver dette med fruktsukker i frukten. Det er mye mindre enn man tror. Selv holder jeg meg lettere unna søtsaker ved å heller spise litt ekstra frukt, uten at det har gjort noe utslag på vekten i negativ forstand. Lin til artikkel.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg merker at jeg har mindre søtsug når jeg får i meg frukt, særlig gjelder dette druer. Som sagt har jeg spist mer frukt i dag enn jeg pleier. Som regel spiser jeg en grapefrukt til frokost, kiwi, pære eller plommer til lunsj og et eple til kvelds. Hvis dette er for mye, vet ikke jeg :sjenert:

Skrevet

Epler inneholder et oppkvikkende stoff som jeg ikke husker hva heter, så prøv å spis eple om morgenen, da kan du kanskje droppe kaffe o.l., og så blir du mindre opplagt om kvelden :)

Skrevet

I teorien, jo. Men ulike kropper reagerer ulikt på mat. For eksempel går noen ned i vekt på lavkarbo mens andre går opp. Det er det samme med frukt, noen tåler mer enn andre.

Om man går opp eller ned på lavkarbo avhenger jo også av kaloriinntaket..

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg vært deg, ville jeg vært forsiktig med frukten. Spess druene.

Kan ta meg selv som eks: Jeg skulle gå ned her i vinter/tidlig vår.

Og epler er noe av det beste jeg vet ( faktisk) så jeg var vel oppe i 5 epler om dagen:p

Pluss "vanlig" mat. Gikk ikke ned en dritt. Sluttet med eplene mine samt mer grønnsaker og da gikk det fort ned igjen. I dag spiser jeg 2 epler om dagen:P Thats it. Ikke noe mer frukt.

• Liker 1
Skrevet

Om man går opp eller ned på lavkarbo avhenger jo også av kaloriinntaket..

Jepp. Akkurat som med alle andre dietter. Men: jeg har ei venninne som ikke gikk ned et gram på Grete Roede og lavkalori, men gikk ganske mye ned da hun begynte å følge Fedon Linbergs kostholdsråd. Kalorimengden var omtrent den samme. Jeg gikk derimot ikke ned på lavkarbo, selv om jeg var i kaloriunderskudd. Hos meg begynte vekta å gå nedover når jeg fikk en bedre balanse på karbohydrater og fett. Så det er ikke helt så enkelt som at likt kaloriunderskudd = likt vekttap.

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på kalorier. Kalorier i form av raske karbohydrater påvirker blodsukkeret og gjør det ustabilt, som igjen påvirker sulten, og formen generelt. Det kan gjøre det vanskelig å spise sunt og holde en diett.

Mengden karbohydrater som er "greit", kommer an på hvor mye fett du spiser. Det er ikke bra å spise mye av begge deler, da kroppen forbrenner karbohydrater først (og hurtigst), og fettet du spiser kan da bli "til overs" og legge seg på kroppen. Hvis du da ikke trener tilsvarende mye slik at du forbrenner det.

Så hvis du spiser lite fett, kan du tillate deg mer frukt. Men det blir jo en del å følge med på.. kanskje lettere å kutte ned på frukten, eller i hvert fall spise det sjeldnere.

Noe frukt er "verre" enn andre, ja. Banan og druer har f.eks. mye mer karbohydrater enn pærer og jordbær.

Nå inneholder frukt fruktose, og fruktose er et lav GI karbohydrat. Mengden fruktose per gram frukt er også svært lavt, så det er ingenting ting å bekymre seg for.

Det er mye bedre å snackse på frukt enn feks snop.

En frukt pluss litt nøtter er et utmerket mellommåltid.

Som du nevner har noen frukter større mengde karbohydrat. Tørket frukt og bananer er typiske eksempler.

Jepp. Akkurat som med alle andre dietter. Men: jeg har ei venninne som ikke gikk ned et gram på Grete Roede og lavkalori, men gikk ganske mye ned da hun begynte å følge Fedon Linbergs kostholdsråd. Kalorimengden var omtrent den samme. Jeg gikk derimot ikke ned på lavkarbo, selv om jeg var i kaloriunderskudd. Hos meg begynte vekta å gå nedover når jeg fikk en bedre balanse på karbohydrater og fett. Så det er ikke helt så enkelt som at likt kaloriunderskudd = likt vekttap.

Dette fenomenet ser jeg ofte i treningsverdenen også hos folk som ikke oppnår resultater. Det skyldes som oftest at man lurer seg selv. Bevisst, eller ubevisst.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette fenomenet ser jeg ofte i treningsverdenen også hos folk som ikke oppnår resultater. Det skyldes som oftest at man lurer seg selv. Bevisst, eller ubevisst.

Det har du helt rett i, og jeg gjorde det selv, helt til jeg begynte å veie alt jeg spiste og reknet ut kaloriene. Men mener du altså at et kaloriunderskudd er et kaloriunderskudd samme hva du spiser, for alle, uansett? I så fall får vi være enige om å være uenige ;)

Endret av Thorn
Skrevet

Det har du helt rett i, og jeg gjorde det selv, helt til jeg begynte å veie alt jeg spiste og reknet ut kaloriene. Men mener du altså at et kaloriunderskudd er et kaloriunderskudd samme hva du spiser, for alle, uansett? I så fall får vi være enige om å være uenige ;)

Ja. En spade er en spade uansett hvordan du vender og vrir på den.

Men hvor mye energiunderskudd du må ligge i før vekten beveger seg er faktisk vanskelig å vite nøyaktig. Vi får aldri målt nøyaktig hvor mye vi bruker, og hvor mye det varierer fra dag til dag. Det er rett og slett mange faktorer.

I tillegg kommer det med apetitt. Noen blir kvalm og stappmett før de spiser for mye og har en følelse av metthet lengre (uavhengig av hva de spiser) enn andre.

Andre blir aldri mett, klarer ikke stoppe før de sprekker, eller det er tomt.

Jeg tror at de typisk tynne menneskene som "kan spise alt" er det fordi de har en veldig streng apetitt. Jeg vet selv at jeg ikke klarer å spise store porsjoner, og for å gå opp i vekt må jeg enten ty til usunne ting eller spise meg kvalm ofte.

Apetitt-følelsen er egentlig ment for kunne la kroppen selvregulere hvor mye energi den vil ha. Vi har jo alle opplevd hvor sulten man blir etter en hard treningsøkt eller fjelltur.

Jeg tror mye av suksessen mange har med lavkarbo er at det er en mer "ja"-filosofi. "Ja vi har et lavkarbo alternativ. Ja du kan spise bacon og egg." Mens lavkalori er mer "Nei, ikke spis majones. Nei ikke ta så mye på tallerken."

Jeg har til dags dato ikke sett troverdig forskning på at en kan ligge i energioverskudd med lavkarbo uten å gå opp i vekt. Hvor blir det av energien?

• Liker 2
Skrevet

Forstod ikke helt, mener du at kaloriunderskudd kan gi vektøkning?

Skrevet

Forstod ikke helt, mener du at kaloriunderskudd kan gi vektøkning?

Neinei, jeg mente at noen går ned mer på ulike typer dietter enn andre, altså at ulike kropper kan reagere bedre på ulike mattyper. Jeg har ingen vitenskapelige bevis for dette, og har heller ikke brydd meg om å forsøke å finne det. Jeg baserer dette på egen erfaring og erfaring fra omgangskretsen min. Jeg gikk som sagt mer ned når jeg inntok ca 1500 kalorier med balansert inntak av karbohydrater og fett enn når jeg spiste ca 1500 kalorier av proteiner og fett. Dere må gjerne prøve å overbevise meg om at jeg tar feil, jeg ser nemlig resultatene både på vekta og kroppen ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har til dags dato ikke sett troverdig forskning på at en kan ligge i energioverskudd med lavkarbo uten å gå opp i vekt.

Det har jeg da heller aldri sagt. Jeg har sagt at min personlige erfaring er at likt kaloriunderskudd på ulike dietter ikke nødvendigvis er lik likt vekttap. Mulig jeg ikke var klar nok på at det er min erfaring og ikke noe jeg har belegg for vitenskapelig, den tar jeg til meg.

Sorry for at vi sporer av tråden, TS.

Edit: jeg har forresten heller ikke tenkt å si at alle de som mener at de har gått ned i vekt med kalorioverskudd på lavkarbo, tar feil. Kroppen har meg bekjent faktisk ikke en feilfri fasit, og det ville være ganske overlegent å si at andres erfaringer er feil, siden det ikke passer med læreboka mi ;)

Endret av Thorn
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...