Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei :)

Ja nå er, som dere kanskje skjønner, dilemmaet et faktum ;) (ja det er faktisk nesten så en gravid stakkar mister nattesøvnen av denne vogngrublingen :bond: :gjeiper: )

Vi har nå tilbudet om å kjøpe 2 brukte, strøkne vogner for en meget god pris. De er begge av merke simo, men den ene er en duovogn (sportsdel og stor bag, som man kan ta av og bytte mellom) og den andre er en kombivogn (sportsdelen er på hele tiden med en liten bag som settes oppi sportsdelen). Ungen er ventet i desember.

Så lurer vi (dvs jeg :gjeiper: samboer skjønner egentlig ikke forskjellen mellom de 2 vognene) på hva vi skal velge såklart... Derfor har jeg endel sp.mål som kanskje dere erfarene mødre kan hjelpe meg med :sjenert:

*Hvor lenge brukte dere bagen?

*Så dere stor verdi i å evt kunne ta med seg den lille kombi-bagen i en lett håndvending når barnet sov? Eller hadde det vært av større verdi å ha en stor bag, selv om den satt fast på vognen?

*Synes dere kombi-bagen ble fort for liten (tenker på plass til voksipose f.eks..) ?

*Synes noen det var unødvendig med så stor bag som duo? Tenker f.eks på om barnet reiste seg opp og ble umulig å ha i bag før bagen ble for liten - slik at sportsdel uansett ble benyttet.

Nå er vår baby som sagt ventet i desember, så voksipose i vognen er jo en nødvendighet de første månedene. Ergo er jeg skeptisk til kombibagen.. Jeg kan rett og slett ikke se for meg at det fungerer rent praktisk med en såppass smal bag og en dun-voksipose, det må jo bli trangt? Men for alt jeg vet fungerer det like greit å begynne å bruke sportsdel med voksipose oppi alledere når ungen er ganske liten? :vetikke: Og da vil jo bagen på duovognen være "bortkastet"..

Ser for meg å bruke vognen en del til soving på dagtid ute, når det blir litt varmere i været - mye derfor så jeg for meg duovogn i utgangspunktet. Men på den tiden begynner jo ungen allikevel å nærme seg halvåret, og da vil kanskje en bag uansett være byttet med sportsdel?

Vær snill å meg råd, dere kloke KG-mødre! :kghjerte:

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Vi valgte Duo fordi vår baby ble født i mai og jeg ville helst at bagen skulle vare hele vinteren. Den er jo bredere og like lang (?) så man får litt mere plass. Dessuten synes jeg den ser finere ut ;)

Det som virker greit med kombien er at man lett kan ta med bagen. En annen ting er når babyen er rett i overgangen mellom sportsdel og bagdel - det blir ikke så mye styr å bytte mellom de to.

Men skulle jeg valgt igjen hadde det blitt Duo en gang til :)

Skrevet

Vi valgte kombivogn (Simo) og syns det var veldig kjekt med den bærebagen. Vi brukte bagen til hun var 5-6 måneder (da måtte vi bytte, for hun hatet å ligge i vogna), men til soving når vi overnattet andre steder f.eks. brukte vi den til hun var ca 8 måneder tror jeg (og hun er lang for alderen). Funket fint med voksipose (har voksi urban).

Skrevet

Duovogna er 4.6 kg lettere enn kombi, så jeg ville valgt duovogna.

Skrevet

Vår (også født i desember) brukte baggen i 7 måneder. Det var perioder han også sov i den om natta, så jeg er kjempeglad for at vi hadde såpass stor bag. Duovogna vår har i praksis fungert som en kombivogn da baggen er veldig lett å ta av. Vi bar barnet opp og ned til leiligheten i baggen hver dag.

Skrevet

Duo vs kombi er faktisk et ganske vanskelig valg. :)

Vi hadde duovogn (city cross) og har i ettertid tenkt følgende:

- Det hadde vært veldig praktisk med en kombibag som var enklere å ta med seg rundt/inn/opp når babyen sov. Dette til tross for at bagen var lett å klikke av og på og hadde bærestropper.

- Brukte bag'en til ca 6 mnd og da var det blitt mars. Var nesten ikke plass til den ordinære voksiposen uansett. Den er diiiiger.

- På vinterføre er det utrolig godt med en vogn som ikke er så tung (og har gode hjul). Spesielt når ungen blir større.

- Bagen var super som ekstraseng (den kunne klikkes av understellet) når vi var borte på besøk. Trengte ikke reiseseng før nærmere 10 måneder tror jeg.

Skrevet

Jeg syns Duovogna ser mye finere ut (Simo) og tenker at jeg vil ha det neste gang. Nå har vi hatt kombi, og han kunne ligge i bagen da han var 7 mnd, kanskje lenger også. Det var ikke mange ganger vi hadde behov for å ta med bare bagen inn, annet enn på babykino egentlig. Men det kommer jo litt an på hvordan man bor da. Bor man i blokk uten heis må man jo bære ungen opp, og da er det lurt med kombi.

Kombivogna er forferdelig tung! Så at duoen er lettere er viktig for meg. Det er skikkelig tungt og vanskelig å løfte den inn i bilen (har høy bil).

Skrevet

Vi har kombivogna til Simo, men det er mest på grunn av et tilbud vi kom over før jul i fjor. For oss var det hipp som happ om vi valgte kombivogna eller duovogna.

Nå er knekten vår såpass liten at vi håper å bruke baggen deler av vinteren.

uansett om du velger duo eller kombi - Simovogna er en knakende god vogn - og jeg er kjempefornøyd med den!

• Liker 1
Skrevet

Sånn plassmessig vil det ikke ha noe å si for deg første vinteren, da har du plass til både baby og pose uansett. Når barnet runder et år så blir det for lite anyway ;)

Vi hadde duovogn, fikk barn i juni. Brukte bagen hele vinteren. Skal uten tvil ha duo igjen når vi får en liten en i februar.

Elsker den store plassen i bagen også ser det litt penere ut enn kombi. Min mening :)

Skrevet

Takk for synspunkter! :)

Jeg har selv holdt en knapp på duo, pga størrelsen på bagen. Men siden jeg hverken har erfaring med det ene eller andre, tenkte jeg det var greit å få litt meninger om begge vognene :)

Jeg ante ikke at kombivogna var så tung i forhold til duo jeg! Er det understellet som er tyngre? Det er jo et vesentlig poeng, siden vi må løfte den opp i et bagasjerom og ikke inn..

Skrevet

Det varierer jo hvor mye understella funker, men med en kombivogn har du jo med både bag og sportsdel og det veier jo naturlig nok mer enn bare en del, selv om det er en mykbag. Den kommer jo i tillegg, på en måte.

Når det er sagt så kan du heeeelt sikkert finne "lette" duovogner og "tunge" kombivogner. OG motsatt ;o) Min vogn er grisetung, har emmaljunga edge duo. Men har da alltid løftet den opp i bilen, inn på bussen, rundt på kjøpesenter, gått i skogen.. ikke noe problem, det.

Skrevet (endret)

Hm... har et sp.mål til jeg :sjenert:

Kan sportsdelen på kombivogna klikkes av like enkelt som sportsdelen på duovogna? Er avhengig av å klikke av, for å få understellet i bagasjerommet... Og er det vendbar kjøreretning på kombi også?

Jeg har forresten studert forskjellen i størrelse på bag grundig nå, og det er utrolig nok bare 1 cm på lengde og 3 cm på bredde som skiller bagene. Det må være et vanvittig synsbedrag, for duobagen ser jo så diger ut i forhold til den pittelille kombibagen..! :klo:

Pfff...det skal ikke være enkelt å bestemme seg gitt :gjeiper:

Endret av Knøtteliten
Skrevet

Hm... har et sp.mål til jeg :sjenert:

Kan sportsdelen på kombivogna klikkes av like enkelt som sportsdelen på duovogna? Er avhengig av å klikke av, for å få understellet i bagasjerommet... Og er det vendbar kjøreretning på kombi også?

Jepp og jepp.

Jeg har Simo Kombi, og kunne ikke vaert mer fornoyd.

Har bare hatt den i bruk i 2 uker saa langt, men her bruker vi den til ALT.

Jeg liker det faktum at baggen enkelt kan tas ut og ikke veier stort, siden jeg hadde KS og ikke kan lofte tungt paa 6 uker.

Hoerer duo baggen er tyngre og mer knotete?

Ja, kombien er tung, men duoen er bare 2kg lettere. Om vi snakker om Simo ihvertfall. Men litt mosjon er bare bra! :Nikke:

Jeg har kun gode ting aa si om kombi ihvertfall! :)

Skrevet

Jepp og jepp.

Jeg har Simo Kombi, og kunne ikke vaert mer fornoyd.

Har bare hatt den i bruk i 2 uker saa langt, men her bruker vi den til ALT.

Jeg liker det faktum at baggen enkelt kan tas ut og ikke veier stort, siden jeg hadde KS og ikke kan lofte tungt paa 6 uker.

Hoerer duo baggen er tyngre og mer knotete?

Ja, kombien er tung, men duoen er bare 2kg lettere. Om vi snakker om Simo ihvertfall. Men litt mosjon er bare bra! :Nikke:

Jeg har kun gode ting aa si om kombi ihvertfall! :)

Takk for svar :)

Jeg har hele tiden hellet mot duo pga bagstørrelsen, fordi jeg har sett for meg å bruke den lengst mulig til soving. Men nå begynner jeg å helle like så mye mot kombi.. Jeg har nemlig spurt de jeg kjenner rundt meg som har barn om hvor lenge de brukte bagen, og nesten ingen hadde brukt bagen lengre enn ca 6 mnd. Da har det på en måte stoppet seg selv med at ungen bli urolig og ikke liker/vil ligge i bagen lenger når den er våken - og at sportsdelen da er langt mer praktisk. For da kan man sette opp barnet litt når det er våkent og ikke vil ligge flatt, og legge ned ryggen når det vil sove. Dessuten fungerer visst sportsdelen helt suverent til soving fra ca 6 mnd.. Ergo vil jo en duo-bag bli "bortkastet" mtp størrelsen hvis den ikke brukes lengre enn ca 6 mnd likevel, når det hadde vært mer hendig med en lett kombibag istedet.... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...