Gå til innhold

Rolig rase, miniatyrhund.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lyst på en ny hund lenge, men må søke borettslaget om lov til å ha hund først. Jeg er singel og mange dager jobber jeg hjemmefra. Da er jeg lite sosial og hunden vil ikke få all verdens oppmerksomhet, borsett fra turer, mat og kos.

Jeg har liten leilighet og vil ha miniatyrhund, har tenkt på chihuahua og pomeranian, men oppfatter de som veldig aktive. Men finnes det forskjeller og kan man velge ut en rolig valp i et kull? Eller finnes det raser som er mer rolige enn andre?

Jeg vet at valpetiden krever mye av alle raser, men noen dager sitter jeg ved pcen til sent på kveld og har ikke all verdens tid til lek og aktivisering og er redd jeg vil få dårlig samvittighet overfor hunden. Ideelt skulle vel en hund hatt en hel familie, men jeg er altså singel.

Noen tanker om dette og raser som kan passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Survival

Jeg tenkter at det høres ut som om at du kanskje ikke er helt klar for hund, især ikke en valp. Det nytter dessverre ikke alltid å velge den roligste valpen. En rolig valp kan gjerne være bare rolig, men en aktiv valp representerer frishet. En aktiv valp er en frisk valp. Jeg sier ikke at ikke-aktive valper er syke/psyke, men det kan noen ganger være tegn på det.

Hmmm..litt vanskelig å vite utfra innlegget ditt egentlig, hvilken rase som kunne passet for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig. En Chi eller pomme trenger minimalt. Men de også trenger en del. Alle hunder, uansett størrelse, må få gå på tur, hver dag, flere ganger til dagen. En hund blir ikke mindre arbeid en enn chihuaua..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar på at en rolig valp kan feile noe og jeg vil jo ha en frisk hund som er lettlært, nysgjerrig og oppmerksom og da virker det som et dilemma. Grunnen til at jeg vil ha en liten hund, er at jeg maks kan gi den en time med turer tilsammen daglig, men den vil også bli med på skogsturer og få løpe fritt.

Jeg har tenkt litt på en voksen omplasseringshund siden jeg ser at hverdagen ikke har rom til alt en valp krever de første månendene. Det hender jeg passer en liten hund og jeg gir den oppmerksomhet selv om jeg sitter på pcen og jobber. Jeg må jo på kjøkkenet og lage en kopp kaffe, lage mat osv og da gir jeg også hunden litt oppmerksomhet, men jeg føler at det ikke er nok.

Det jeg kan tilby en hund, er at den vil være lite alene hjemme, den vil få tre turer daglig, vil lære den litt dressur, den vil bli med i skogen i helga, på besøk til venner, men fire dager i uka jobber jeg til sent på kvelden på pcen og vil bare være tilstede fysisk på en måte og merker jeg får dårlig samvittighet, men er det ikke sånn for mange? Man kan vel ikke gi hunden 100 % oppmerksomhet 24/7. Når jeg gir oppmerksomhet er jeg alltid vennlig og blir glad fordi jeg har selskap av en så trofast venn. Bruker å passe hund par dager i måneden når eierne reiser bort.

Men hvor mye oppmerksomhet gir dere deres hunder? Må de bli aktivisert og underholdt straks de ikke sover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mops?

Lider ikke mops av mange sykdommer? Er mops rolige hunder eller bare inaktiv pga dårlig avl?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Survival

Lider ikke mops av mange sykdommer? Er mops rolige hunder eller bare inaktiv pga dårlig avl?

Ts

Mops er svææært utsatt for sykdommer ja. Og ikke alle mopser er inaktive heller. Jeg har ei venninne med to mopsetisper som har tilnærmet AD/HD oppførsel store deler av tiden :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...