Gå til innhold

Appelsin vs. klementin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage sjokoladekake. Den skal ha raspet appelsin, men det er ikke hus i dag. Derimot har vi klementiner!! Blir ikke det omtrent det samme??!!

Og mens jeg er her inne, hva er forskjellen på klementiner og mandariner?! Har hørt det flere ganger, men det forsvinner like raskt... :o :-?

Jeg lover å huske det denne gang... ;) ;)

Skrevet

Og mens jeg er her inne, hva er forskjellen på klementiner og mandariner?!  

Klementiner er sterile - dvs. de har ikke stener. Står klementintreet for nær et sitrontre slik at det kan bli pollinert (eller hva det nå heter) så kan klementinene få noen steiner likevel.

Skrevet

Ha, spiste en liten klementin i går som hadde stein. Er det da en appelsin :klø:

Skrevet
Ha, spiste en liten klementin i går som hadde stein. Er det da en appelsin :klø:

Nei - det er fremdeles en klementin bare at den har blitt "befruktet" av et sitrontre som har stått for nær.

Skrevet

Nei - det er fremdeles en klementin bare at den har blitt "befruktet" av et sitrontre som har stått for nær.

Jaha, det var jo det du forklarte ovenfor. Kan jeg da gå på rema og spør damen i kassen om hun vet om klementinene er befruktet av en sitontre :ler: takk for nyttig kunnskap som jeg skal brifte med på REMA 1000 :blunke: :ler:

Gjest GreenSky
Skrevet

Dette fikk meg til å lure på:

Kan et appelsintre befrukte et sitrontre?

Kan et sitrontre befrukte et grapefrukttre?

Osv, osv.

Og hva blir i såfall resultatet? appelsin-sitron? :klø:

Skrevet

Takk for svar, jeter!! Ingen har dog svart på mitt "hoved-spørsmål".

Det gikk forresten greit med raspet klementin... :wink: :D

Blandingsfrukten kan jo hete Sappelsin eller Sitrapp... :wink::ler:

Skrevet

Det går helt greit med raspet klementin i stedet for appelsin.

Smaken er bare litt forskjellig, men ikke mer enn at det ikke har noe å si for resultatet.

Skrevet

Jeg trodde mandarin var uten og klementin med stein... :klø:

Skrevet
Klementin (Citrus reticulata)

Opprinnelse: Krysning mellom mandarin og pomerans.

Beskrivelse: Den er mindre og søtere enn appelsin, har en litt flattrykt form og et tynt og litt porøst skall. Lett å skrelle.

fra www.frukt.no

De små sitrusfruktene som fyller norske butikker på vinterstid er klementiner. Mandariner er fulle av steiner, og importeres nesten ikke til Norge lenger.

Det finnes også klementiner med steiner, dette kommer av at frukttreet da har vokst nær et sitrontre, og har blitt bestøvet av det.

Det har sågar blitt laget filmer til ode for klementinen...

Klementinen kom til Norge på 60-tallet og har siden blitt en "hit" i fruktdisken. Spesielt forbinder vi denne frukten med jul, da den gir fra seg en god duft.

Norge importerer årlig rundt 20.000 tonn klementiner fra Marokko og Spania i perioden november til mars. Hver av oss spiser ca. fem kg.

Kilde: www.nrk.no

Skrevet

Jeg liker klementinene best når de er sure, så da får jeg vel bare tåle steinene. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...