Gå til innhold

Denne isen er best!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja... Jeg er lei av å lese tester om hvilken is som er "best" som denne artikkelen for eksempel. Når jeg kjøper en is, så er det ikke for å være sunn. Hvorfor er det er stadig økende hysteri rundt denne sunnheten?

Noen ting er bare ikke sunt, om vi vil det aldri så mye. Som pizza og brus ol. hvorfor kan man ikke la de usunne tingene få være usunne? Jeg er lei av å "ta ansvar" for at noen ikke klarer å spise variert. Kan vi ikke la godteri være godteri og slutte å lure oss selv til å tro at lettbrus er sunt? (Det er ikke sunt, man bare legger ikke på seg av det!)

Salat og variert kosthold er sunt, og jeg syntes jeg skal få lov til å spise den isen jeg en sjelden gang har lyst på uten at noen skal fortelle meg hva som er sunt og ikke sunt... Skal jeg være sunn, spiser jeg en salat.

Reagerte også på en avisartikkel for en tid tilbake hvor det ble snakket om at coop oppfordret til overvekt fordi de hadde kjøp 5 pizza, betal for 3. Vi er da voksne mennesker med fri vilje. Skal jeg som spiser pizza en gang i halvåret, måtte betale skjorta for denne fordi et fåtall ikke klarer å styre seg?

Hva syntes folk om dette?

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har reagert på det samme, jeg synes dette sunnhetshysteriet blir verre og verre. Én ting er å eventuelt teste produkter som utgir seg for å være sunne og se hvorvidt de er sunne eller ikke (selv om jeg gjerne skulle sett at man var litt klarere på hva man regner som sunt eller ikke, spesielt for meg som er lavkarber).

Noe annet blir når de tester som f.eks "hvor sunt er potetgullet du spiser?" osv. Klart, det er sikkert fint å vite for noen, men skal jeg først spise is, kaker, potetgull osv så gjør jeg det ikke for å være sunn. Dvs, man kan være sunn og samtidig kose seg en gang i blant. Man får jo inntrykk av at bare man tar et flak potetgull i munnen så er man usunn, selv om det bare skjer hvert skuddår.

Jeg synes disse testene har noe hysterisk og slitsomt over seg, og jeg velger også å unngå dem så godt det går. For meg er det mer spennende å lese tester som går mer på smak, pris osv, hvor god er den og den isen (selv om det selvsagt er subjektivt), hvor mye prisforskjell er det på de og de varene.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Gjest grønnfi
Skrevet (endret)

Is med ekte fløte og masse sjokolade og kaloririke nøtter ER best! Så får en heller spise mindr av den når man tenker på vekta. Drit i testene :kjefte:

Endret av grønnfi
  • Liker 1
Gjest CrazyCatlady
Skrevet

Ja,dette har jeg også reagert på.Alle vet vel at is,kaker,potetgull osv ikke er sunt og at man ikke skal spise det hver dag.

Hvis jeg har lyst på is en dag så kjøper jeg ikke lett-is,nei jeg kjøper den som er god for det er som er viktig når jeg skal kose meg :)

Jeg syns at selv om man har et variert og sunt kosthold så skal det være lov til å kose seg også uten at noen begynner å fortelle deg at du er usunn.

Blir et sånt tåpelig hysteri siden folk omtrent tror de blir feite av å spise litt kake en gang iblant.Syns det er irriterende å høre på folk som er slanke og som spiser sunt omtrent bli hysteriske fordi de spiste litt ekstra mye i helgen.

Skrevet

Jeg syntes nesten enkelte burde fått seg et kurs i at staten og samfunnet ikke kan ta ansvar for alt. Da hadde kanskje hysteriet lagt seg. Butikkene kan da virkelig ikke ta ansvar for at noen er dum i hodet

Skrevet

Klikk.no er dritgode på å lese og sammenligne innholdsfortegnelser, jeg er nesten helt imponert. Alle disse "testene" deres baserer seg på det prinsippet. Helt ærlig, jeg driter i hva det står på innholdsfortegnelsen når jeg har lyst på noe godt. Og "testene" til Klikk er bortkasta bruk av internett.

• Liker 2
Skrevet

Noen ganger kjøper jeg meg en stooor soft is, det er sikkert like mye kalorier i den som i en middag. Gjett om jeg bryr meg, driter i kosthold av og til.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Is med ekte fløte og masse sjokolade og kaloririke nøtter ER best! Så får en heller spise mindr av den når man tenker på vekta. Drit i testene :kjefte:

AMEN!

Jeg koser meg heller en sjelden gang med is som virkelig SMAKER, enn å spise oftere is, men hele tiden velge den mest sunne.

Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg synes slike tester er greie jeg. Jeg har to favoritt-iser som jeg aldri klarer å velge mellom. Fant nettopp ut at de er på to helt forskjellige ender av skalaen. Da blir valget lettere, og jeg koser meg like mye.

Man trenger ikke å se på de dersom man ikke ønsker det. Men det er noen som synes det er greit å se listene, men man trenger jo ikke å velge ut i fra de. Men selvføgelig kunne vært flere tester som gikk på smak, pris osv :)

Skrevet

Klager dere virkelig på at man blir mer opplyst om den minste av flere onder?

Skrevet

Klikk.no er dritgode på å lese og sammenligne innholdsfortegnelser, jeg er nesten helt imponert. Alle disse "testene" deres baserer seg på det prinsippet. Helt ærlig, jeg driter i hva det står på innholdsfortegnelsen når jeg har lyst på noe godt. Og "testene" til Klikk er bortkasta bruk av internett.

Ja, klikk.no er håpløse når det gjelder slike tester. I testen om hvilken sjokolade som er sunnest vant Troika, for den har minst kalorier. Selvsagt har den det, den har jo et tykt lag med gelé inni, og siden gelé ikke inneholder fett blir jo energiinnholdet lavere. Derimot består gelé av stort sett sukker. Molbo...

Jeg er helt enig med trådstarter og andre i tråden. Godteri spiser man ikke for å være sunn, og alle burde vite at søtsaker ikke er dagligkost.

Og som Yvonne påpeker, hva er "sunt?" Lite fett? Lite mettet fett eller transfett? Lite karbohydrater? Få tilsetningsstoffer? Kunstig søtning? Lettprodukter er ofte tilsatt fyllstoffer som fetterstatning, er dette bra..? I utgangspunktet er det helt OK med mattester, men det bør i det minste spesifiseres hvilken målgruppe testen er rettet mot.

Skrevet

AMEN!

Jeg koser meg heller en sjelden gang med is som virkelig SMAKER, enn å spise oftere is, men hele tiden velge den mest sunne.

Dette er en smule irrelevant for temaet, men jeg mener fet is er oppskrytt. Ekte gelato f.eks har en betydelig lavere fettprosent - for smakens skyld. Det stemmer at såkalte lett-produkter ofte ikke smaker like godt, men det betyr ikke at ALT som har mer fett smaker bedre heller.

Skrevet

Jeg synes slike tester er greie jeg. Jeg har to favoritt-iser som jeg aldri klarer å velge mellom. Fant nettopp ut at de er på to helt forskjellige ender av skalaen. Da blir valget lettere, og jeg koser meg like mye.

Man trenger ikke å se på de dersom man ikke ønsker det. Men det er noen som synes det er greit å se listene, men man trenger jo ikke å velge ut i fra de. Men selvføgelig kunne vært flere tester som gikk på smak, pris osv :)

Nå kjenner jeg ikke testen dere snakker om spesifikt, men jeg vil tro problemet med slike tester er at de kan ha diskuterbare kriterier, og at leseren i mange tilfeller vil stole blindt på resultatet. F.eks. vil jeg tro at fett er slike testers store skrekk, mens sukker og stivelse kommer i andre rekke. Nøkkelhullmerket er et godt eksempel på dette.

Skrevet

Jeg har liten tro på at journalistene kan fortelle meg noe viktig og riktig om fett/sukker som jeg er genuint interessert i å vite. Det er for mye hysteri og jeg har mange viktigere ting å bekymre meg for!

Forresten er skikkelig gelato den eneste isen som er skikkelig god etter min mening :spise:

Skrevet

Jeg synes faktisk slike tester er litt morsomme å lese. Kanskje mest for å lære litt om næringsstoffer, og for å se om den jeg trodde var sunnest virkelig var det :popcorn: Dog blåser jeg i resultatet, jeg spiser det jeg liker best når jeg først skal kose meg.

Skrevet

Jeg elsker is - men jeg velger allikevel ikke alltid det mest kalori- og fettrike alternativet og syns det kan være greit å vite forskjellen på de forskjellige issortene.

Jeg spiser mest yoghurtis, men den er jo ikke ufarlig den heller, så jeg leser innholdsfortegnelsen og hvis jeg liker to liker godt, noe jeg ofte gjør, så velger jeg den med færrest kalorier. ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er møkk lei... Får nesten dårlig samvittighet om jeg spiser en usunn is, fordi jeg kunne ha vært sunnere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...