Gå til innhold

Sosialisering


Redbull

Anbefalte innlegg

Vi er så klart begynt så smått med sosialisering av valpen vår, og tenkte det hadde vært gøy å hørt andres erfaringer :) hva og hvordan gjorde dere det? Hva var dere nøye på at valpen skulle oppleve? Tar gjerne i mot lange lister så jeg kan se om jeg har glemt noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har tatt med valpen på det aller meste vi gjør og det den vil være med på i fremtiden, enkelt og greit. Det innebærer bl.a. større sosiale sammenkomster (hjemme og hos andre), lunsj med venninner i byen, veterinæren, vandret i folksomme gater, besøk hos folk med barn i alle aldre og besøk hos folk med hund, og han har vært i småbåt.

Vi går på valpekurs noe som er utrolig fin sosialisering.

Alt har gått knirkefritt og han har blitt veldig trygg og fin. Så lenge vi er rolige er han rolig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre, handicappede, barn, ungdommer, katter, hester, andre hunder, buss, tog, trikk, heis, trafikkerte veier, dyrebutikken (er lov å ta med hund og mange tilbyr å klippe klør gratis), skogturer, bytur, parken, badestranda. Ja alt og overalt. :)

Men ta det rolig i korte runder, og ikke alt på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne bli vant til å bli behandlet av andre også, se på tenner, kjenne på halen, beina osv. Men av hundevandte og ikke hvem som helst. Lær henne at du kan fjerne matskåla og ta tyggebeinet.

Øyekontakt er viktig og kanskje det viktigste du lærer den. At den skal være oppmerksom på deg. Det er lett å lære. Hold opp en godbit. Valpen vil stirre på godbiten, men si SE PÅ MEG, og vent med å gi gobiten til den ser deg i øynene. Da har du laget et grunnlag som er viktig, den vil være oppmerksom på hva du ønsker i stedet for å prøve å få raskt tak i godbiten bare fordi den kan kommandoen sitt f.eks. Er den kontakten opprettet er alt mye enklere. Det er noe av det første du må lære den.

Lykke til. Du må fortelle hvordan det går med frøkna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar dere! :) han er allerede oppmerksom på øyekontakt, ser opp på meg når vi går - og ellers :) vi skal igjennom alt dere har skrevet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, når dere tar de med på togtur osv, er dere ikke redd de skal tisse da? Eller gjør dere dette etter at de er blitt rene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan vente med togtur til valpen blir renslig. Den skal lære og erfare, men min collie fikk ikke angst selv om hun ikke hadde sett et tog før hun var 5 år etter at vi flyttet til byen. :)

Ta alt etterhvert og i rolig tempo. Og ikke for mye på en gang.

Lykke til. Hvordan forholder valpen seg til babyen? Vil den bare leke eller snuser den bare litt? Var litt i mot at du fikk valp når du har baby, men forstod at både du og mannen din var enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til. Hvordan forholder valpen seg til babyen? Vil den bare leke eller snuser den bare litt? Var litt i mot at du fikk valp når du har baby, men forstod at både du og mannen din var enige.

Takk for det :) den er veldig "forsiktig" med babyen, sitter å ser på henne og er bortpå å snuser litt. Vil ha maten hennes så klart. Vi er nøye med å sitte på gulvet med begge to, så de blir "kjent" med hverandre allerede nå. Jeg har ikke angret på valget ennå, men det kommer vel sånne dager også snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en veldig klok valp, den merker sikkert at den er "eldre" enn babyen i utvikling.

Sosialisering bør foregå rolig, altså ikke haste fra det ene til det andre. Det viktigste er at valpen blir trygg i de mest kjente situasjonene (bil, mennesker, andre hunder, katter, barn, trafikk, høye lyder/musikk/tv), og at den blir kjent i nærmiljøet sitt før den må ta tog osv. :)

En trygg hund vil som voksen godta tog, båt og nye ting. Hvis du er hjemme med babyen må du ikke glemme å trene valpen på å være alene (mens babyen sover f.eks. og når du tar babyen ut i vogna, etterhvert går tur med babyen). Det er lett å utsette treningen siden man kan gjøre det neste dag, men tida går fort.

Jeg fikk valp i en sommerferie og hadde hele familien og venner på besøk. Det ble aldri tid til alenetrening og når valpen var fire måneder trente vi fremdeles, og jeg hadde egentlig planlagt at jeg kunne la den være alene noen timer men vi begynte sent med treningen og valpen hadde da blitt vant til at den ikke var alene i hjemmet og jeg syntes treningen tok lenger tid enn den vanligvis ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en veldig klok valp, den merker sikkert at den er "eldre" enn babyen i utvikling.

Sosialisering bør foregå rolig, altså ikke haste fra det ene til det andre. Det viktigste er at valpen blir trygg i de mest kjente situasjonene (bil, mennesker, andre hunder, katter, barn, trafikk, høye lyder/musikk/tv), og at den blir kjent i nærmiljøet sitt før den må ta tog osv. :)

En trygg hund vil som voksen godta tog, båt og nye ting. Hvis du er hjemme med babyen må du ikke glemme å trene valpen på å være alene (mens babyen sover f.eks. og når du tar babyen ut i vogna, etterhvert går tur med babyen). Det er lett å utsette treningen siden man kan gjøre det neste dag, men tida går fort.

Jeg fikk valp i en sommerferie og hadde hele familien og venner på besøk. Det ble aldri tid til alenetrening og når valpen var fire måneder trente vi fremdeles, og jeg hadde egentlig planlagt at jeg kunne la den være alene noen timer men vi begynte sent med treningen og valpen hadde da blitt vant til at den ikke var alene i hjemmet og jeg syntes treningen tok lenger tid enn den vanligvis ville gjort.

Av en eller annen grunn har den forstått at han må være forsiktig med babyen, men så klart må jeg følge med hele tiden for han blir litt gira av og til og vils slikke og hilse på :)

Vi tar sosialiseringa veldig rolig, jeg kjører feks til en "skummel" bro, så tar valpen det i hans tempo der fra. Han tåler ikke mye før han blir sliten, så det holder med noen minutter. Vi har rolige og behagelige dager med mye lufting, lek og soving :)

Valpen er allerede veldig flink til å være alene, vi har tatt det gradvis og han kan nå være alene 1-2 timer på dagtid. Han sover også alene hele natta igjennom, og når jeg legger babyen i vogna eller skifter bleie :) er litt viktig for meg at han kan være alene hjemme så jeg og dattera mi kan dra på baby besøk, bading osv :)

Takk for gode tips, setter pris på det! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...