Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I disse valgkamptider registrerer jeg at flere lokale Høyre-grupper oppretter såkalte "kvinneforum" hvor kvinner skal kunne møtes og drøfte politiske saker og synspunkter. Ser på sentrale Høyres nettside at der også er en beskrivelse av hva disse kvinneforumene er ment til, men der virker hensikten å være å få flere kvinner til å stemme Høyre.

Min lokale Høyre-organisasjon beskriver kvinneforumet på denne måten:

Kvinneforumet ønsker å bidra til at flere jenter/kvinner blir politisk aktive. Kvinneforumet ønsker at det skal bli lettere for kvinner å delta i den politiske diskusjonen. Kvinneforumet er et forum for alle jenter/kvinner, uavhengig av partitilhørighet.

Vi ønsker å samle kvinner til å diskutere politikk på sine premisser. Mange kvinner ønsker ikke å delta i politisk aktivitet pga at vi menn diskuterer på en slik måte at vi støter kvinner vekk. Det er viktig at vi forankrer politiskevedtak bredt. Det betyr at flest mulig bør kunne uttale seg om hvordan vi skal gjøre Båtsfjord til et bedre sted å være. Derfor ser vi det som svært viktig at kvinner høres da kvinner ofte ser ting fra en annen vinkel enn vi menn gjør.

Hva synes dere om dette? Jeg er kvinne og en engasjert stemmer ved valget neste uke, men jeg mener at kvinner i 2011 ikke trenger å få tilrettelagt en arena for en politisk diskusjon på deres premisser! Jeg synes det setter kvinner i en bås samfunnet i mange år har forsøkt å få dem ut fra; kvinner er ikke en gruppe som må "passes på" og beskyttes fra menns "måte" å diskutere på. Jeg mener dette får kvinner til å stadig fremstå som "det svakere kjønn".

Likevel registrerer jeg at flere politisk aktive kvinner i mitt lokalsamfunn deltar i disse kvinneforumene. Disse kvinnene har frem til nå fremstått som sterke personligheter som ikke har problemer med å få frem sitt syn i debatter. Noen av dem er sågar både ordførere og varaordførere.

Har de sett en side ved kvinneforumene jeg ikke forstår?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Flere andre partier har det samme; Ap, SV - og sikkert flere.

Jeg har som deg blitt invitert til å delta i disse, men jeg har vel(men andre begrunnelser enn deg) ikke noe særlig til overs for å danne egne kvinnegrupper, eller noen andre grupper innenfor organisasjoner for den saks skyld.

Kanskje bortsett fra hos minoritetskvinner fra tradisjonelle miljøer da de gjerne har enda vanskeligere enn noen andre for å uttrykke meninger i offentlighet.

Jeg tror noe av hensikten handler om at kvinner er i mindretall i politikken, og at de ønsker å styrke engasjementet.

Mange kvinner sier jo nei til sentrale politiske verv innenfor lokal/sentralpolitikk(har gjort det selv, dog fordi jeg skulle flytte) - og de ønsker vel å styrke lysten til å delta.

Det med å henvise til at menn retorisk ofte støter kvinner bort synes jeg er direkte tullete, men det er lett for meg å si - kanskje fordi jeg selv har det de mener er mannsrettet retorikk(direkte).

Men om du tenker på at det er juridisk diskriminerende, så må man jo henvise til likestillingsloven - og der er positiv diskriminering lovlig. Eksempelvis som å oppfordre enkelte grupper til å søke på stillinger hvor den gjeldende gruppen er minoritet.

Men jo - jeg tenker det kan være OK at man oppretter grupper hvor de som sjeldent uttaler seg kan snakke fritt - dersom hensikter er bred politisk forankring - jeg innser jo at jeg selv er i den gruppen som gjerne ha lett for å hevde meg, og dermed, uvitende, underslår andres innspill. Det fremmer vel mer individualitet enn demokrati sånn om man ser ekstremt på det.

Selv om jeg selv synes kvinnegrupper er en uting kan man jo omvendt si at det er en demokratisk styrking i henhold til representativitet av befolkningen(opprette arenaer for å få frem en bredde).

Hisser meg ikke opp, gidder bare ikke delta. Bruker heller tiden på å skrive en kronikk om jeg har noe å si av betydning. (ble visst en hinsides langt svar dette her.....)

Endret av norah

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...